Czy przysługuje odliczenie podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu paliwa do motocykla wykorzystywanego (...)

Czy przysługuje odliczenie podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu paliwa do motocykla wykorzystywanego do celów prowadzonej działalności gosp.?

Podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:Podatnik zakupił na cele działalności gospodarczej motocykl Yamacha. Prowadzona przez Podatnika działalność jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Strona stoi na stanowisku, że w związku z zakupem motocykla na cele prowadzonej działalności gospodarczej Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionego motocykla w całości oraz do odliczania podatku naliczonego VAT z paliwa wlewanego do tego motocykla , powołując się na art 2 ust. 6, art. 15, art. 86 ust. 3, art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm) o podatku od towarów i usłu oraz na art. 2 pkt 33, pkt 45 ustawy z dnia 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Z 2005r. Nr 128 poz. 808 ze zm.).

Porady prawne

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego zważył co następuje: zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca ? nie więcej jednak niż 6.000zł. Przepis ust. 3 nie dotyczy :
1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do pojazdów : wielozadaniowych, van;
2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przywozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu: dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu z tylna krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolna redzianka przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3. pojazdów, które maja otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa drogowym o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą ? jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:a) odsprzedaż tych samochodów (pojazdów)b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania na te cele przez okres nie krótszy nit sześć miesięcy

Równocześnie w myśl art.88 ust 1 pkt 3 wyżej cytowanej ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.


Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku towarów i usług nie definiuje pojęcia pojazdu samochodowego, należy odnieść się do definicji określonej w art. 2 ustawy z 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. Z 2005r. Nr 108, poz. 808, ze zm.). Zgodnie z art.2 pkt. 33 pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczająca 25 km/h. Natomiast pkt. 45 art. 2 stanowi, iż motocykl to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem ? wielośladowy.
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zaznacza, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest właściwym do dokonywania identyfikacji wyrobów i usług sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jest nim Główny Urząd Statystyczny, który jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach statystyki. W związku z cytowanymi przepisami prawa Naczelnik Urzędu Skarbowego postanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe. W myśl art. 2 pkt. 33 i 45 ustawy z 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. Z 2005r. Nr 108, poz. 808, ze zm.) motocykl należy do pojazdów samochodowych. Reasumując ograniczenia zawarte w art. 86 ust. 3 oraz art 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku od towarów i usług mają zastosowanie w przypadku nabycia motocykli i możliwości odliczeń z tytułu zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji. Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że:#61485; interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wpływu zapytania,#61485; interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika