dotyczy; zakresu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie obowiązywania od dnia 01.01.2007 r. zapisu (...)

dotyczy; zakresu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie obowiązywania od dnia 01.01.2007 r. zapisu art.17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w szczególnosci w odniesieniu do budowy nowych mieszkań pod wynajem, spłat kredytu zaciągniętego w latach poprzednich na budowę mieszkań pod wynajem oraz spłat odsetek od tego kredutu.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Otwocku, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13 lutego 2007 r. /data wpływu do organu/ o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego:

- potwierdza stanowisko podatnika, że spłatę kredytu zaciągniętego z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego w latach poprzednich oraz spłatę odsetek od tego kredytu można uznać za jeden z celów związanych z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

- nie potwierdza stanowiska podatnika, że budowa nowych mieszkań pod wynajem jest jednym z celów związanych z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

Porady prawne

Powołanym w sentencji wnioskiem z dnia 13 lutego 2007 r. Towarzystwo Budownictwa Społecznego w XX sp. z o.o. wystąpiło do tutejszego organu podatkowego w trybie przepisów art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Wniosek obejmuje zakres stosowania prawa podatkowego w przedmiocie obowiązywania od dnia 01.01.2007 r. zapisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w szczególności w odniesieniu do budowy nowych mieszkań pod wynajem, spłat kredytu zaciągniętego w latach poprzednich na budowę mieszkań pod wynajem oraz spłat odsetek od tego kredytu.

Z przedstawionego we wniosku stanowiska podatnika wynika, że budowa nowych mieszkań pod wynajem, spłaty kredytu zaciągniętego w latach poprzednich na budowę mieszkań pod wynajem oraz spłaty odsetek od tego kredytu można uznać za cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Oceniając stanowisko podatnika wyrażone w sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Otwocku stwierdza co następuje:

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 cytowanej ustawy podatkowej (jak wskazano w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 22.12.2006 r. znak: DD6-8213-438/WK/06/339/391) składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów /czynsze/ oraz pokrywane z nich koszty. Przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć:

- budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami,- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych,- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty /czynsze/ pobierane od lokatorów oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki ?zasobami mieszkaniowymi?. Wpłaty od lokatorów /czynsze/ kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie /koszty/ lokali mieszkalnych, koszty zarządzania nimi i koszty spłaty zaciągniętych wcześniej kredytów. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód powstały z tego tytułu na podstawie przepisów art.17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolny będzie od opodatkowania o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Do końca 2006 roku przepis art. 17 ust. 1 pkt 4j w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalniał z podatku dochody towarzystw budownictwa społecznego uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i z innych źródeł przychodów - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz na budowę mieszkań na wynajem.

Na mocy art. 1 pkt 13a ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1957/ art. 17 ust. 1 pkt 4j uchylony został z dniem 1 stycznia 2004 r., przy czym, na podstawie art. 5 ust. 1 tej ustawy zwolnienia, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r.

Oznacza to również, że podatnicy korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4j, mogą dochody uzyskane przed 1 stycznia 2007 r., przeznaczone na cele uprawniające do zwolnienia, których nie wydatkowali w tym terminie, wykorzystać zgodnie z tym przeznaczeniem w późniejszym czasie i nie stracą prawa do zwolnienia. Na gruncie obowiązujących w tym zakresie przepisów podatkowych należy uznać, że spłatę kredytu zaciągniętego z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego w latach poprzednich oraz spłatę odsetek od tego kredytu /uwzględnionych w czynszach/ można uznać za cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Stanowisko podatnika w tym zakresie jest prawidłowe.

Natomiast od 1 stycznia 2007 r., stosownie do przepisów art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm./, w brzmieniu określonym w art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589/, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Oznacza to, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia a dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi tylko w części przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Porównując brzmienie przepisów / obowiązujących przed 1 stycznia 2007 r. i po tej dacie/ należy uznać, że prawodawca zrezygnował ze zwolnień dla towarzystw budownictwa społecznego w zakresie budowy nowych mieszkań pod wynajem.

Mając na uwadze przedstawiony tan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez Podatnika w tym zakresie jest nieprawidłowe, ponieważ budowa mieszkań na wynajem, która jest wpisana m/in w działalność statutową Towarzystwa, nie stanowi gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Taki fakt nastąpi dopiero w momencie zasiedlenia lokatorami nowo wybudowanych mieszkań i prowadzenia ich administracji czyli pobierania opłat od lokatorów /czynszów/ oraz pokrywania z nich kosztów.

Przedstawiając powyższą interpretację uwzględniono stan faktyczny przedstawiony we wniosku i stan prawny obowiązujący w dniu wydania postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika