Czy może rozliczyć się jako ojciec samotnie wychowujący dziecko.

Czy może rozliczyć się jako ojciec samotnie wychowujący dziecko.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity ogłoszony w Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Panu X, oceniając stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Pan X jest kawalerem i wspólnie zamieszkuje ze swoim synem oraz z matką dziecka. Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom. Matka dziecka od lutego 2006r. jest bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych, a obecny stan zdrowia dziecka uniemożliwia podjęcie pracy. Podatnik ma zamiar rozliczyć się jako ojciec samotnie wychowujący dziecko, ponieważ dziecko jest na jego wyłącznym utrzymaniu, a pieniądze otrzymane z tytułu preferencyjnego rozliczenia będzie mógł przeznaczyć na kosztowne leczenie i rehabilitację niepełnosprawnego syna. Pan X w bieżący roku uzyskuje przychody z tytułu umowy o pracę oraz z najmu mieszkania. Od przychodu uzyskanego z najmu nieruchomości Pan X odprowadza zryczałtowany podatek dochodowy.

Porady prawne

Przedmiot interpretacji: W świetle powyższych faktów Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku z zapytaniem, czy może rozliczyć się jako ojciec samotnie wychowujący dziecko.

Stanowisko Wnioskodawcy: Pan X uważa, że może rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art.6 ust.4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U. Nr 14, poz.176 z 2000 roku ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, od osób samotnie wychowujących w roku podatkowym: 1) dzieci małoletnie, 2) dzieci, bez względu na ich wiek, na które, zgodnie z odrębnymi przepisami, pobierany był zasiłek pielęgnacyjny, 3) dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach o szkolnictwie wyższym, lub w przepisach o wyższych szkołach zawodowych, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku - podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust.8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art.7; z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności (art.6 ust.5 tej ustawy).

Stosownie do art.6 ust.8 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sposób opodatkowania, o którym mowa w ust.4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy do osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art.30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z brzmieniem art.6 ust.9 w/cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zasada określona w ust.8 nie dotyczy osób, o których mowa w art.1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, czyli osiągających przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, nie korzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art.30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z przepisu art.6 ust.4 w/w ustawy wynika, że prawo preferencyjnego sposobu opodatkowania dochodów przysługuje wyłącznie temu rodzicowi, który samotnie wychowuje dzieci. Za osobę samotnie wychowującą dzieci należy uznać tę osobę, której powierzono wykonywanie władzy rodzicielskiej. W pojęciu tym mieści się wychowanie, całokształt zabiegów mających na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym (Słownik Języka Polskiego. Wydawnictwo Naukowe PWN VII z 1992r.).

W przypadku dzieci urodzonych poza małżeństwem obowiązuje ogólna zasada, że władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom. Zgodnie z art.26 Kodeksu Cywilnego - miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, zatem zarówno matka, jak i ojciec dziecka ponoszą konsekwencje wychowawcze.

W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku stoi na stanowisku, iż w przypadku, gdy matka dziecka nie będzie korzystała z przedmiotowych zasad preferencyjnego opodatkowania, wówczas może się Pan rozliczyć jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Niemożliwa bowiem jest taka sytuacja, w której dwie osoby dojdą do wniosku, że są osobami samotnie wychowującymi dziecko i w związku z tym każda z nich ma prawo do skorzystania z preferencyjnego opodatkowania. Zatem tut. Organ podziela zajęte przez Pana stanowisko we wniosku , z zastrzeżeniem, że zachowane będą omówione wyżej warunki. Biorąc pod uwagę powyższe, postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika