Czy zwiększony odpis w 2007 roku na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości 2-krotności (...)

Czy zwiększony odpis w 2007 roku na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości 2-krotności odpisu podstawowego, wynikający z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, zarejestrowanego 24 kwietnia 2007 roku, stanowi w pełnej wysokości koszt uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych i w jakim momencie ?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami)postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2007r. ( wpływ do Urzędu 11.06.2007r.) o udzielenie interpretacji jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

Stan faktyczny przedstawiony przez WnioskodawcęZakładowy układ zbiorowy pracy Spółki z o.o. został wpisany do rejestru zakładowych układów zbiorowych pracy w dniu 24 kwietnia 2007 roku przez Okręgowego Inspektora Pracy w Warszawie. Układ ten został zawarty w dniu 8 marca 2007 roku. Szczegółowe zapisy układu mówią, że w latach 2007 ? 2015 Pracodawca dokonuje odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości 2- krotności odpisu podstawowego, wynikającego z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. W lutym 2007 roku Spółka naliczyła odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości 2-krotności odpisu podstawowego, zgodnie ze stosowną uchwałą Zarządu. Także w lutym 2007 roku przekazano 75 % tego odpisu na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Według zasad wynikających z ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości, Spółka zalicza co miesiąc 1/12 z 2-krotności odpisu podstawowego do kosztów sprzedanych produktów oraz kosztów okresu ( kosztów ogólnego zarządu i kosztów sprzedaży). Spółka zatrudnia powyżej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

Przedmiot interpretacjiSpółka zwróciła się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego, czy zwiększony odpis w 2007 roku na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości 2-krotności odpisu podstawowego, wynikający z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, zarejestrowanego 24 kwietnia 2007 roku, stanowi w pełnej wysokości koszt uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych i w jakim momencie ?

Stanowisko WnioskodawcyJako własne stanowisko Podatnik przedstawia pogląd, że zwiększony odpis w 2007 roku na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości 2-krotności odpisu podstawowego, wynikający z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, zarejestrowanego 24 kwietnia 2007 roku, stanowi w pełnej wysokości koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem, że środki pieniężne stanowiące równowartość tego zwiększonego odpisu zostały wpłacone na rachunek Funduszu. Zatem kosztem uzyskania przychodów na dzień 30 kwietnia 2007 roku jest wartość 4/12 podwójnego odpisu podstawowego, ponieważ Układ dotyczy całego 2007 roku (art. 42 ust. 1 pkt 1.2.), pomimo że został zarejestrowany 24 kwietnia 2007 roku i środki pieniężne stanowiące równowartość tej kwoty zostały wpłacone na rachunek Funduszu w lutym 2007 roku.

Ocena prawna stanowiska WnioskodawcyZgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn.

zmianami) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Na podstawie art. 16 ust.1 pkt 9 lit.b) ww. ustawy nie uważa się odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu. Z unormowań zawartych w art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz.335 z późn. zm.) wynika, iż Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych, natomiast jego wysokość na jednego zatrudnionego wynosi 37,5 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Przepisy art. 5 ust. 2 ? 5 ustawy o ZFŚS określają wysokość odpisu podstawowego przypadającego na jednego pracownika młodocianego, na jednego pracownika zatrudnionego w szczególnie uciążliwych warunkach, a także zwiększenia odpisu podstawowego przypadającego na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności oraz zwiększenia na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do opieki socjalnej, jeżeli pracodawca sprawuje taką opiekę. Rozwiązania ustawowe obowiązują, o ile inaczej nie postanowiono w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania. Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o ZFSŚ u pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty układ zbiorowy pracy może dowolnie kształtować wysokość odpisu na Fundusz; może również postanawiać, że Fundusz nie będzie tworzony. Przy czym jak stanowi art. 241#185;#178; § 1 Kodeksu pracy z dnia 26 czerwca 1974r. (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) układ zbiorowy wchodzi w życie w terminie w nim określonym, nie wcześniej jednak niż z dniem zarejestrowania.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ZFŚS koszty działalności pracodawcy obciążają odpisy i zwiększenia ukształtowane zarówno w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami ustawy, jak i w wysokości wynikającej z układów zbiorowych pracy lub regulaminu wynagradzania. W świetle powyższego dla celów podatkowych odpisy i zwiększenia na ZFŚS tworzone w wysokości określonej w układzie zbiorowym pracy stanowią koszt uzyskania przychodów na takich samych zasadach jak odpisy, o których mowa w art. 5 ustawy o ZFŚS, o ile ich równowartość przekazana została na wyodrębniony rachunek bankowy Funduszu. A zatem, jeżeli pracodawcy skorzystali z możliwości wynikających z art. 4 ustawy o ZFŚS i dowolnie ukształtowali, w oparciu o układy zbiorowe pracy, wysokość odpisu na Fundusz ? to odpis ten i jego zwiększenia ( nawet w wysokości wyższej od określonego w art. 5 ustawy) stanowić będzie koszt uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, aby środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu. Kwota odpisu stanowi koszt uzyskania przychodu w momencie przekazania środków na rachunek ZFŚS.Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika