Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług otrzymana elektroniczna karta premiowa o wartości (...)

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług otrzymana elektroniczna karta premiowa o wartości załadowania w wysokości 2.617,00zł, co stanowi 2% od kwoty dotychczasowych zakupów organizowanej przez Dow AgroSciences Polska?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, oceniając stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29.12.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji, jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Wnioskodawca przystąpił do udziału w Promocji AGRO KARTA organizowanej przez Dow AgroSciences Polska sp. z o.o. Promocja adresowana była do osób fizycznych, prawnych prowadzących działalność gospodarczą, posiadających koncesję na obrót środkami ochrony roślin, które nie zawarły umowy dystrybucyjnej z Organizatorem, oraz które nie mają powiązań kapitałowych z dystrybutorami Organizatora. Przedmiotem promocji były produkty znajdujące się w ofercie Organizatora. W celu wzięcia udziału w promocji należało wypełnić formularz zgłoszeniowy. Za zakup produktów objętych promocją w okresie jej trwania każdy z uczestników otrzymał nagrodę w postaci elektronicznej płatniczej karty premiowej. Wartość tej karty uzależniona była od osiągniętego, udokumentowanego przedziału zakupów środków ochrony roślin objętych promocją. Nagrody przekazane zostały po okazaniu kopii faktur potwierdzających dokonanie zakupów.

Porady prawne

Stanowisko Wnioskodawcy: Wnioskodawca uważa, że otrzymanie elektronicznej karty premiowej w formie nagrody jest czynnością nieobjętą opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Przy pomocy elektronicznej karty premiowej Podatnik mógł dokonywać zakupów towarów i usług we wszystkich punktach oznaczonych znakiem MasterCard na terenie całej Polski. Elektroniczna karta premiowa w uznaniu Podatnika, nie jest towarem na potrzeby VAT ani też usługą.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:-art. 5 ust. 1 pkt. 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.) ?zwanej dalej ustawą, Zastosowanie powołanych norm prawnych skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ? art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż otrzymana przez niego elektroniczna karta premiowa o określonej wartości nabywczej uzależniona jest od określonego zachowania, tj. dokonania u wystawcy karty zakupów towarów objętych promocją o określonej wartości. Podatnik swoje uczestnictwo w promocji zgłosił poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego i dokonanie zakupów środków ochrony roślin objętych Promocją w określonej wysokości, na potwierdzenie czego posiada faktury zakupu. Otrzymana w formie nagrody karta nie jest powiązana z żadną konkretną transakcją zakupu lecz z dokonaniem w określonym czasie co najmniej kilku transakcji (zakupów towarów objętych promocją).

Oznacza to, że otrzymanie przedmiotowej karty jest rodzajem wynagrodzenia za określone działania nabywcy w stosunku do podmiotu organizującego akcję promocyjną, czyli sprzedawcy, a więc jest wynagrodzeniem za usługę.

Zatem zachowanie Podatnika polegające na osiągnięciu przez niego określonego poziomu zakupów w określonym czasie spełnia, zawartą we wspomnianym art. 8 ust. 1 ustawy, definicję odpłatnego świadczenia usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych

Zatem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku ocenia stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jako nieprawidłowe

Stąd postanowiono jak w sentencji

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego stanu. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany i uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika