1.Czy w przypadku modernizacji lub rozbudowy oczyszczalni ścieków, której infrastruktura jest związana (...)

1.Czy w przypadku modernizacji lub rozbudowy oczyszczalni ścieków, której infrastruktura jest związana zarówno z budownictwem mieszkaniowym jak i z pozostałym budownictwem, można wyodrębniać część związaną z obsługą budownictwa mieszkaniowego metodą procentowego określenia udziału ścieków pochodzących z budownictwa mieszkaniowego w całkowitej ilości oczyszczanych ścieków czy należy zastosować inną metodę?
2.Czy udział, o którym mowa wyżej, należy określać raz w roku (po zakończeniu roku kalendarzowego) i czy może on stanowić podstawę do zastosowania preferencyjnej stawki VAT 7% w roku następnym czy należy go ustalić jednorazowo i stosować przez cały okres realizacji danej inwestycji?

Z treści wniosku wynika, że Spółka w miesiącu grudniu 2006 r. rozpoczęła inwestycję polegającą na modernizacji ciągu biologicznego oczyszczania ścieków (istniejących biooxybloków) w G. w Kutnie, w oparciu o umowę zawartą pomiędzy Inwestorem a Spółką. Protokołem odbioru z dnia 21 grudnia 2006 r. została odebrana część wykonanych robót. Na tej podstawie wystawiono fakturę VAT, w której 55% robót zostało opodatkowanych 7% stawką podatku od towarów i usług jako infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, a pozostałe 45% stawką podstawową tj. 22%. Udział taki został określony przez G. Sp. z o.o. w Kutnie na podstawie struktury ścieków oczyszczonych przez tę Oczyszczalnię. Powyższy wskaźnik 55% G. Sp. z o.o. ustaliła na podstawie udziału procentowego ścieków oczyszczonych pochodzących od osób indywidualnych z gospodarstw domowych w stosunku do wszystkich oczyszczonych ścieków. Wskaźnik ten jest ustalany raz w roku na podstawie posiadanych danych dotyczących zakończonego roku kalendarzowego, które ustalane są w oparciu o odczyty wodomierzy lub urządzeń pomiarowych dokonane u dostawców ścieków.Wskaźnik 55% dotyczył roku 2005 i został podany przed zawarciem umowy o roboty budowlane nr 6/2006 z dnia 20.11.2006 r. Na początku 2007 r. został obliczony wskaźnik dotyczący 2006 r. i wyniósł 59,08 % dla ścieków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Na tej podstawie Spółka dokonała korekty faktury VAT w ten sposób, że 59,08% robót opodatkowano 7% stawką podatku od towarów i usług.

Porady prawne

W opinii wnioskodawcy udział infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu przy realizacji inwestycji polegającej na modernizacji lub rozbudowie oczyszczalni ścieków dla celów podatku od towarów i usług powinien być ustalony w oparciu o udział ścieków związanych z budownictwem mieszkaniowym w całkowitej ilości oczyszczonych ścieków. Udział ten powinien być ustalony raz w roku, po zakończonym roku kalendarzowym i powinien stanowić podstawę do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% do robót budowlanych wykonywanych w roku następnym.


Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 w/w ustawy).Pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania ? wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.
Zgodnie z normą zawartą w art. 146 ust.

3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjnejeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Biorąc pod uwagę, że w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym zlecone roboty są wykonywane w oczyszczalni ścieków, będącej infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, Spółka jest zobowiązana prawidłowo wydzielić tę część podstawy opodatkowania, która związana jest z budownictwem mieszkaniowym i tylko w stosunku do niej zastosować 7% stawkę podatku od towarów i usług.
W związku z tym, że ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielenia z podstawy opodatkowania infrastruktury związanej z budownictwem mieszkaniowym można go dokonać przy zastosowaniu kryteriów technicznych stosowanych w branży budowlanej np. na podstawie dokumentacji projektowej, kosztorysowej, udziału powierzchni obiektów mieszkalnych i niemieszkalnych. Także przedstawiona przez Spółkę metoda będzie właściwa, gdy wydzielona konkretnie część będzie powiązana wyłącznie z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Powyższą zasadę należy również odnieść do dokonywania korekty faktur VAT.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże właściwy organ podatkowy i właściwy organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika