Dotyczy interpretacji przepisów podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania bezpośredniego (...)

Dotyczy interpretacji przepisów podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania bezpośredniego zwrotu na rachunek bankowy kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów w związku z prowadzoną inwestycją.

W dniu 27.07.2006 r. do tut. Organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, tj. odnośnie możliwości uzyskania przez Spółkę bezpośredniego zwrotu na rachunek bankowy kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów w związku z prowadzoną inwestycją. Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka ponosi wydatki inwestycyjne z tytułu których otrzymuje faktury VAT z kwotą podatku naliczonego. Okres prowadzenia inwestycji będzie trwał od lipca 2006 r. do maja 2007 r. (około 1 roku). W miesiącu lipcu Spółka poniosła wydatki na nabycie gruntu pod budowę hali produkcyjnej. Nie jest możliwe zakończenie procesu inwestycyjnego w terminie sześciu miesięcy od momentu otrzymania faktury VAT z tytułu nabycia gruntu i innych wydatków inwestycyjnych, których duża część będzie ponoszona w pierwszych dwóch miesiącach okresu inwestycyjnego. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego Spółka rozpocznie proces produkcyjny i od tego momentu będzie wykonywała czynności podlegające opodatkowaniu VAT (maj - lipiec 2007 r.). W okresie prowadzenia inwestycji Spółka nie planuje wykonywać żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym w deklaracji VAT-7 Spółka będzie wykazywać nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym.

Porady prawne

We wniosku Spółka zawarła pytanie czy w przedstawionym stanie faktycznym ma prawo uzyskać zwrot bezpośredni na rachunek bankowy nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Zdaniem Spółki, zawartym we wniosku, istnieje prawo do uzyskania bezpośredniego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego na rachunek bankowy Spółki, a swoje stanowisko w tej kwestii opiera ona na przepisach VI Dyrektywy i orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sprawy: C-50/87, C-110/94, C-37/95, C-98/98, C-110/98, C-147/98, C-400/98, C-408/98, C-177/99, C-181/99, C-78/00, C-137/02, C-32/03), ponieważ:1.Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT,2.ponoszone przez Spółkę wydatki inwestycyjne są bezpośrednio i ściśle związane z działalnością gospodarczą Spółki,3.prawo to wynika z podstawowej zasady wynikającej z Dyrektywy, tj. z neutralności podatku VAT,4.prawo takie jednoznacznie wynika z art. 18(6) VI Dyrektywy,5.prawo takie jednoznacznie wynika z przytoczonych we wniosku orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości,6.brak jest podstaw wynikających z VI Dyrektywy, które pozwalałyby na ponoszenie przez Spółkę ciężaru finansowania podatku VAT przez okres jednego roku.

Biorąc powyższe pod uwagę tut. Organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 86 ust. 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 2 w/w art. 86, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: 1) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:a) z tytułu nabycia towarów i usług,b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego, c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;2) w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;3) zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;4) kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jednocześnie, ograniczenia w prawie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte są w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym Spółce jako podatnikowi podatku od towarów i usług, który zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, będzie wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie dokumentów i w sytuacjach, wymienionych w cyt. art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 powołanej ustawy w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Jak podano we wniosku, w Spółce przez prawie rok, tj. od lipca 2006 r. do maja 2007 r., będzie występował jedynie podatek naliczony, związany z zakupami inwestycyjnymi, jakie będzie ona ponosiła w tym czasie. Jednocześnie w Spółce nie wystąpi podatek należny, gdyż do maja 2007 r. nie rozpocznie ona procesu produkcyjnego i nie pojawi się sprzedaż podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym ewentualny zwrot podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych przysługuje Spółce w formie zaliczki na zasadach określonych w art. 93 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z brzmieniem ust. 1 art. 93 w/w ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki. W art. 87 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług jest mowa o towarach i usługach, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz o gruntach i prawach wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy.

Zgodnie z ust. 2 art. 93 zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego, jeżeli spełnione zostały jednocześnie następujące warunki: 1) podmiot został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonał czynnościopodatkowanych z wyjątkiem: a) importu towarów, b) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, c) importu usług, d) nabycia towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5;2)wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 3, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wynosi nie mniej niż 250.000 zł;3)podmiot uprawniony uregulował w całości należność za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego, a w przypadku importu towarów zapłacił podatek należny od tego importu;4)podmiot złożył oświadczenie, że: a) nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług albo w przypadku importu towarów - od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego; b) w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności, o których mowa w lit. a), do końca następnego roku, nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust.

1 lub 8. Zwrot podatku naliczonego następuje w formie zaliczki w trzech równych ratach, przy czym pierwsza rata jest wypłacana w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku, druga rata w ciągu 120 dni, a trzecia w ciągu 180 dni (art. 93 ust. 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług). Natomiast kwota podatku naliczonego, która nie może zostać wypłacona w formie zaliczki, podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych, na podstawie ust. 4 w/w art. 93.

Ponadto, szczegółowy sposób dokumentowania i tryb wypłaty zaliczki otrzymanej przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ze zm.). W § 4 rozdziału 3 tego rozporządzenia podano, iż podmiot występujący o zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki obowiązany jest posiadać:1)oryginały faktur (faktur korygujących) oraz w przypadku importu towarów dokumenty celne - potwierdzające, że łączna wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego jest nie mniejsza niż określona w art. 93 ust. 2 pkt 2 ustawy, tj. nie mniejsza niż 250.000 zł;2)dokumenty potwierdzające uregulowanie należności za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki, a w przypadku importu towarów potwierdzające zapłatę podatku należnego od tego importu, w tym: a) dokumenty bankowe potwierdzające dokonanie przelewu lub innego rodzaju płatności, b) oświadczenia sprzedawcy o przyjęciu zapłaty gotówką zgodnie z odrębnymi przepisami lub uregulowaniu należności w innej formie, jeżeli zapłata lub uregulowanie należności nie nastąpiło za pośrednictwem banku. Zgodnie z § 5 powołanego rozporządzenia wniosek łącznie z oświadczeniem, o których mowa w art. 93 ust. 2 ustawy, należy złożyć wraz z deklaracją podatkową, nie wcześniej niż za okres rozliczeniowy, w którym spełnione zostały wszystkie warunki, o których mowa w art. 93 ust. 2 pkt 1-3 ustawy, uprawniające do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki.Zaliczka wypłacana jest na rachunek bankowy wskazany przez podatnika w zgłoszeniu identyfikacyjnym (aktualizacyjnym) NIP-1 lub NIP-2 (§ 6 w/w rozporządzenia). Jednocześnie, w § 7 rozporządzenia określone zostały przypadki, w których podatnik jest zobowiązany do zwrotu wraz z oprocentowaniem, otrzymanej zaliczki.

Tut. Organ podatkowy podkreśla, iż jednym z warunków otrzymania przez Spółkę zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki z tytułu dokonanych wydatków inwestycyjnych jest wykonanie pierwszych czynności opodatkowanych przy wykorzystaniu towarów i usług, od nabycia których Spółka otrzyma zwrot w formie zaliczki, w terminie nie późniejszym niż sześć miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług. Spółka sama podaje we wniosku, że okres prowadzenia inwestycji będzie trwał od lipca 2006 r. do maja 2007 r., a rozpoczęcie procesu produkcyjnego i wystąpienie pierwszych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie miało miejsce w okresie maj - lipiec 2007 r. Tym samym, wbrew temu co Spółka podaje we wniosku, spełniony zostanie warunek wykonania czynności opodatkowanych w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej, a nie pierwszej - jak sugeruje Spółka we wniosku - faktury, potwierdzającej wydatki inwestycyjne.

Ponadto, Naczelnik Urzędu Skarbowego zwraca uwagę na fakt, iż organy podatkowe państw członkowskich Unii Europejskiej nie mogą w podejmowanych rozstrzygnięciach powoływać się wprost na Dyrektywy Unii i orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, które zapadają w indywidualnych sprawach podatników. Pierwszeństwo w tym względzie mają przepisy krajowego prawa podatkowego.VI Dyrektywa wiąże każde państwo członkowskie, do którego jest kierowana, w odniesieniu jednak do rezultatu, który ma być osiągnięty i pozostawia organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. W związku z powyższym, tut. Organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki w przedmiotowej sprawie i informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w zapytaniu oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika