Czy powstanie obowiązek uiszczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od remanentu likwidacyjnego (...)

Czy powstanie obowiązek uiszczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od remanentu likwidacyjnego przedsiębiorstwa jednoosobowego wniesionego w formie wkładu niepieniężnego do spółki jawnej ?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa / Dz. U. Z 2005r., nr 8, poz. 60 z późn. zm. / , art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. Z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm./, w związku z Pana wnioskiem z dnia 19.10.2005r./data wpływu do organu podatkowego - 20.10.2005r./ w kwestii skutków w podatku dochodowym w przypadku wniesienia jednoosobowego przedsiębiorstwa w formie wkładu niepieniężnego do spółki jawnej , Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie potwierdza Pana stanowisko i uznaje je za prawidłowe .


U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne


Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez wnioskodawcę:


Wnioskodawca prowadzi jako osoba fizyczna działalność gospodarczą w zakresie handlu częściami do pojazdów samochodowych. Na początku 2006r. zamierza wnieść w formie wkładu niepieniężnego prowadzone przedsiębiorstwo do spółki jawnej.
Czy powstanie obowiązek uiszczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od remanentu likwidacyjnego przedsiębiorstwa jednoosobowego?
W którym momencie następuje likwidacja działalności jednoosobowej?


Stanowisko w sprawie:


Zdaniem wnioskodawcy nie ustala się dochodu na dzień likwidacji działalności jednoosobowej podlegającego zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu. Wraz z wniesieniem wkładu w formie jednoosobowego przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki jawnej następuje fizyczne zaprzestanie wykonywania działalności jednoosobowej.


Ocena prawna stanowiska:


Wniesienie wkładu w postaci dotychczasowego przedsiębiorstwa powodujące wystąpienie generalnej sukcesji podatkowej a polegającej na przejęciu przez spółkę wszelkich praw i obowiązków przedsiębiorcy istniejącego przed wniesieniem aportu / art. 93a § 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa / Dz. U. z 2005r., nr 8, poz. 60 z późn. zm./ oznacza , że nie stosuje się w przypadku tych zdarzeń prawnych konsekwencji podatkowych związanych z likwidacją przedsiębiorcy.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm. / nie ustala się dochodu na dzień likwidacji działalności gospodarczej, likwidacji , która nastąpi z dniem wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa do spółki prawa handlowego. Podatnik jednakże jest obowiązany do dokonania spisu z natury na dzień likwidacji, którym obejmuje składniki majątku wnoszone do spółki . Remanent likwidacyjny nie będzie wówczas opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym i będzie stanowił remanent początkowy w spółce jawnej.
Za datę likwidacji działalności gospodarczej jednoosobowej uważa się datę określoną w zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego / art. 24 ust 3 zdanie drugie ustawy o podatku dochodowym/ .Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje w tym względzie dodatkowych skutków podatkowych ani też zachowania szczególnych terminów. Takie terminy przewidują ustawy:

  1. z dnia 13.10.1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników / Dz. U. z 2004r. , nr 269, poz. 2681 z późn. zm./
  2. z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm. /.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności dokonana w świetle powyższych przepisów prawa podatkowego pozwoliła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Pruszkowie uznać prezentowane przez wnioskodawcę stanowisko w zakresie braku skutków w podatku dochodowym likwidacji jednoosobowego przedsiębiorstwa wniesionego jako aport do spółki jawnej za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, ul. Felińskiego 2b za pośrednictwem tut. Organu w terminie siedmiu dni od dnia jego doręczenia / art. 236 i art. 223 § 1 w zw. z art. 239 Ordynacji podatkowej/.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika