Czy wynagrodzenia otrzymywane przez pracowników Instytutu naukowego bezpośrednio realizujących projekt (...)

Czy wynagrodzenia otrzymywane przez pracowników Instytutu naukowego bezpośrednio realizujących projekt współfinansowany z Funduszu LIFE i ECPA korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005r., nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / t.j. Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm./, w związku z wnioskiem z dnia 04.10.2006r. ( data wpływu do tut. Organu 09.10.2006r.) w zakresie zwolnienia przychodów w formie wynagrodzeń otrzymanych przez pracowników Instytutu , Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie potwierdza stanowisko wnioskodawcy i uznaje je za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez wnioskodawcę:

Wnioskodawca - Instytut zawarł umowę z Europejskim Związkiem Ochrony Upraw (ECPA) z siedzibą w Brukseli, na podstawie której Instytut jest bezpośrednim wykonawcą projektu współfinansowanego z funduszu Unii Europejskiej ? LIFE oraz funduszu ECPA. Czy wynagrodzenia otrzymywane przez osoby fizyczne bezpośrednio realizujące Projekt z tytułu umowy o pracę oraz innych umów w części sfinansowanej z tych środków korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego ?

Stanowisko w sprawie:

Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia te korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na ich pochodzenie od organizacji międzynarodowych oraz z faktu, że osoby zatrudnione w Instytucie bezpośrednio realizują cel projektu. Fundusze, z których pochodzą środki bezzwrotnej pomocy nie są funduszami strukturalnymi Unii Europejskiej.

Ocena prawna stanowiska:

Na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm./ wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:

a/ pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b/ podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analogiczne zwolnienie przedmiotowe zawarte jest w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z pismem p.o. Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów z dnia 27.06.2003r. do izb skarbowych ( sygn. PB5/IMD-033-21-1128/03) ? Zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną, która ?pierwsza? otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu?.

Warunkami decydującymi o zwolnieniu od podatku dochodowego dochodów osób fizycznych są:

1.pochodzenie środków pomocy,

2.bezpośrednia realizacja programu przez te osoby.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca realizuje projekt w ramach programu LIFE III Środowisko. Program LIFE jest instrumentem finansowym wspierającym politykę ochrony środowiska Wspólnoty. Został utworzony w 1992r. w celu współfinansowania działań w dziedzinie ochrony środowiska, które są podejmowane przez państwa Unii Europejskiej. Środki dostępne w ramach Programu LIFE-Środowisko przeznaczone są na finansowanie innowacyjnych działań o charakterze demonstracyjnym oraz działań o charakterze przygotowawczym. W ramach programu LIFE-Środowisko Komisja Europejska udziela dofinansowania do projektów w wys. do 50%. Środki dla projektu realizowanego przez wnioskodawcę pod nazwą ? (.....) ? pochodzą w 47,88% z Programu LIFE, w 47,90% z od organizacji międzynarodowej ? ECPA. W ocenie organu podatkowego w zakresie pochodzenia środków stan faktyczny opisany we wniosku spełnia pierwszą przesłankę wynikającą z art. 21 ust. pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie drugiej przesłanki uprawniającej do skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku , z przepisu ustawy wynika, iż zwolnienie od podatku dochodowego adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy np. zlecenia , o dzieło zawartej z podmiotem , który ?pierwszy? otrzymał bezzwrotną pomoc , a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu , wypełniają dyspozycję art. 21 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym . Nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia dochody osób wykonujących czynności pozostających w związku z tym programem np. administracyjno-biurowe, księgowe itp.

Reasumując, warunkiem skorzystania z ulgi z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wykazanie, iż:

1.zadania powierzone konkretnym osobom bezpośrednio służą realizacji projektu oraz

2.wykazanie , że zapłata za wykonanie tych zadań pochodzi z zagranicznych środków pomocowych.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie potwierdza stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku o interpretację przepisów podatkowych.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika