Czy ustanowienie hipoteki rodzi obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych?

Czy ustanowienie hipoteki rodzi obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych?

Na podstawie art.14a § 1, § 3, art.216 § 1 i art.217 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz.60 ze zm,), art.1 ust.1 pkt 1 lit h, art.3 ust. 1 pkt 2a, art.4 pkt 8, art.5 ust.1, art.6 ust. 1 pkt 10, art.7 ust, 1 pkt 7 lit.a, art.9 pkt 13 lit b ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tj, Dz.U. z 2005r, Nr 41, poz.399 ze zm.) w związku z wnioskiem z dnia 14.12.2006r. (data wpływu) złożonym przez Polski Związek Kolarski w sprawie udzielenia informacji, czy ustanowienie hipoteki rodzi obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko zawarte we wniosku i uznaje je za prawidiowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez wnioskodawców:

Podatnik posiada status stowarzyszenia zarejestrowanego w Rejestrze Stowarzyszeń, InnychOrganizacji Społecznych i Zdrowotnych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla M. St. Warszawy w Warszawie XXI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Organem Sprawującym nadzór nad tym stowarzyszeniem jest Minister Sportu.

Zgodnie ze statutem Polskiego Związku Kolarskiego celem jego działalności jest organizacja, popularyzacja i rozwój kolarstwa w Polsce, reprezentowanie interesów kolarstwa polskiego w organizacjach krajowych i międzynarodowych.

W dniu 01.12.2006r. podatnik zawarł z Bankiem III Oddział w Warszawie, działającym w imieniu i na rzecz Ministra Sportu, aneks nr 8 do umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia inwestycyjnego ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej nr C/71/03/80 z dnia 20.08.2003r. Zgodnie z nim podatnik otrzymał dodatkowe dofinansowanie budowy krytego toru kolarskiego w Pruszkowie w kwocie 55.188 zł. Dofinansowanie zostało przyznane podatnikowi na podstawie rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 10.07.2006r. W sprawie dofinansowania zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. z 2006r, Nr 134, poz.944) oraz na podstawie Postanowienia Ministra Sportu Nr DIS/STRAT/I/2006 z dnia 26.09.2006r.

Przy czym przyznanie tego dofinansowania uzależnione było od ustanowienia przez podatnika hipoteki zwykłej na nieruchomości położonej w P., w kwocie 55,188 zł, celem zabezpieczenia wierzytelności Ministra Sportu wynikających z w/w aneksu.

Stanowisko w sprawie:

Zdaniem wnioskodawcy w opisanym powyżej stanie faktycznym, zastosowanie znajdziezwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych ustanowienie hipoteki na zabezpieczenie dotacji lub innych form pomocy finansowej, udzielanych organizacjom społecznym działającym w dziedzinie sportu i turystyki (art.9 ust. 13 lit.b ustawy z dnia 9 września 2000r, o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Zwolnienie to ma charakter przedmiotowo - podmiotowy i uzależnione jest od spełnienia się następujących przesłanek: ustanawiana hipoteka zabezpiecza dotację lub inną formę pomocy finansowej, podatnik jest organizacją społeczną i podatnik działa w dziedzinie sportu i turystyki.

W opisanym przypadku ustanowiona hipoteka zabezpiecza wierzytelność Ministra Sportu z tytułu udzielonego podamikowi dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.

Dofinansowanie to ma charakter bezzwrotny. Stanowi ono pomoc finansową.

Pewne wątpliwości budzi pojęcie 'organizacja społeczna' na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ ustawa nie definiuje tego pojęcia. Według podatnika Polski Związek K. jest organizacją społeczną w rozumieniu powołanego przepisu. Działa on w formie stowarzyszenia, w oparci u o przepisy ustawy z dnia 18. 01.1996r. o kulturze fizycznej (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 ze zm.) i stosownej odpowiednio ustawy z dnia 07.04.1989r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Zgodnie z definicją organizacji zawartą w Słowniku Języka Polskiego 'organizacją' jest zrzeszenie osób fizycznych, grup społecznych lub państw mających wspólny program działania, cel i zadania zawarte w statucie. Natomiast 'społeczna' definiowana jest jako dotycząca społeczeństwa lub jego części.

Podatnik jest związkiem sportowym zrzeszającym kluby sportowe, mających wspólny program działania, cel i zadania zawarte wjego statucie. Jego zadania i cele dotyczą społeczeństwa. Statutowym celem podatnika jest działalność w dziedzinie kolarstwa.

Ocena prawna stanowiska:

Zgodnie z przepisami art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. h ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku odczynności cywilnoprawnych (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 41, poz. 399 ze zm.) podatkowi temu podlega ustanowienie hipoteki. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia oświadczenia o ustanowieniu hipoteki lub zawarcia umowy ustanowienia hipoteki (art. 3 ust. 1 pkt 2a w/w ustawy). Podstawę opodatkowania przy ustanowieniu hipoteki stanowi kwota zabezpieczonej wierzytelności.

Ustawodawca zwolnił od podatku niektóre czynności cywilnoprawne. I tak na podstawie art.9 pkt 13 lit. b w/w ustawy zwolniono od podatku ustanowienie hipoteki na zabezpieczenie dotacji lub innych form pomocy finansowej, udzielanych organizacjom społecznym działającym w dziedzinie sportu i turystyki.

Ze stanu faktycznego wynika, że otrzymał Polski Związek Kolarstwa dofinansowanie przedsięwzięcia inwestycyjnego ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na budowę krytego toru kolarskiego w Pruszkowie. Dofinansowanie zostało przyznane podatnikowi na podstawie rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 10.07.2006r. W sprawie dofinansowania zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz na podstawie Postanowienia Ministra Sportu z dnia 26.09.2006r. Celem podatnika jest działalność w dziedzinie kolarstwa, a więc sportu.

Reasumując tut. Organ podatkowy potwierdza słuszność stanowiska zawartego w zapytaniu.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika i wiąże jedynie tut. Organ podatkowy do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tut. Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika