Czy jednostka budżetowa powołana przez Radę Gminy posiadająca swój numer NIP oraz REGON traktowana (...)

Czy jednostka budżetowa powołana przez Radę Gminy posiadająca swój numer NIP oraz REGON traktowana jest jako odrębny podatnik podatku od towarów i usług? Czy przychody uzyskiwane przez jednostkę z tytułu prowadzonej przez tą jednostkę działalności gospodarczej i podlegające podatkowi od towarów i usług powinny być łączone z deklaracją sporządzoną przez Urząd Gminy?

POSTANOWIENIE
W dniu 20.04.2007r. Urząd Gminy ..... wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 27.04.2007r. Wnioskodawca złożył uzupełnienie do przedmiotowego wniosku. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jednostka budżetowa (Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w ......) została powołana Uchwałą Rady Gminy nr ........ z dnia 17.02.2004r. W statucie jednostki uchwalonym Uchwałą Rady Gminy nr ......... z dnia 29.03.2004r. określono, że celem działalności jednostki będą zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30.06.2005r. o finansach publicznych jednostka budżetowa pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu państwa albo jednostki samorządu terytorialnego.
Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji uzyskuje dochody z tytułu wypożyczenia sprzętu sportowego oraz z tytułu opłat za korzystanie z parkingów znajdujących się obok obiektów sportowo rekreacyjnych. Na 2007r. zaplanowano z tego tytułu dochody w wysokości 20.000 zł. Ponadto wnioskodawca zaznacza, że Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji posiada swój numer NIP oraz regon.
Pytanie Podatnika:
Czy jednostka budżetowa powołana przez Radę Gminy posiadająca swój numer NIP oraz REGON traktowana jest jako odrębny podatnik podatku od towarów i usług? Czy przychody uzyskiwane przez jednostkę z tytułu prowadzonej przez tą jednostkę działalności gospodarczej i podlegające podatkowi od towarów i usług powinny być łączone z deklaracją sporządzoną przez Urząd Gminy?
Stanowisko Podatnika:
Wnioskodawca uważa, że Jednostka ta powinna składać odrębne deklaracje VAT.
Stanowisko Organu Podatkowego:
Podatnikami, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. nr 54 poz. 535 z późn. zm.), są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza zdefiniowana została natomiast w art. 15 ust. 2 ww. ustawy i obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jednostki budżetowe utworzone na podstawie ustawy o finansach publicznych lub innych ustaw jako jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Zatem jednostka organizacyjna gminy (nie będąca osobą prawną), wykonująca działalność gospodarczą w rozumieniu powołanego art. 15 ust.2, będzie podatnikiem podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133 (art. 99 ust. 1 ww. ustawy).
Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ?do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

Porady prawne


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika