Czy zasadnym jest zaliczenie w koszty prowadzonej działalności gospodarczej 50% poniesionych składek (...)

Czy zasadnym jest zaliczenie w koszty prowadzonej działalności gospodarczej 50% poniesionych składek KRUS? ?

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia ....... o wydanie interpretacji w sprawie zaliczenia do kosztów działalności gospodarczej składek opłaconych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku- za prawidłowe.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest Pan rolnikiem prowadzącym działalność gospodarczą i z uzyskanego dochodu rozlicza się Pan według skali podatkowej prowadząc księgę przychodów i rozchodów. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opłaca Pan składki do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w podwójnej wysokości.
W związku z powyższym zwrócił się Pan z zapytaniem:?Czy zasadnym jest zaliczenie w koszty prowadzonej działalności gospodarczej 50% poniesionych składek KRUS? ?

Porady prawne

Stanowisko podatnika:
Mając na uwadze opisaną we wniosku sytuację, Wnioskodawca uważa, iż zasadnym jest zaliczenie w koszty połowy składek KRUS opłacanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Swoje stanowisko opiera na fakcie , iż rolnik nie prowadzący działalności gospodarczej opłaca składki o połowę mniejsze natomiast rolnik prowadzący działalność gospodarczą płaci składki w podwójnej wysokości. Podwójny wymiar składek KRUS dotyczy ściśle osób prowadzących działalność gospodarczą i jest to dodatkowy wydatek, który ponosi jako osoba prowadząca działalność gospodarczą.
W przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa.

Dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, Naczelnik tut. Skarbowego stwierdza co następuje:
Z przedstawionej we wniosku sytuacji wynika, iż Wnioskodawca prowadzi rolniczą oraz pozarolniczą działalność gospodarczą i opłaca składki na ubezpieczenia w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w podwójnej wysokości.

W myśl art. 1 ust. 1, art. 6 pkt 1, art. 5a, art. 8 ust. 2, ust. 3a, art. 17 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 20.12.1990r o ubezpieczeniu społecznym rolników ( tj. Dz.U z 1998r Nr 7 poz. 25 z poźn. zm. ) : ubezpieczenie społeczne rolników zwane dalej ?ubezpieczeniem? obejmuje na zasadach określonych w ustawie rolników i pracujących z nimi domowników, którzy posiadają obywatelstwo polskie (...). Ilekroć w ustawie jest mowa o rolniku, rozumie się pełnoletnią osobę fizyczną, zamieszkującą i prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność rolniczą w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym, w tym również w ramach grupy producentów rolnych, a także osobę, która przeznaczyła grunty prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego do zalesienia (...). Rolnik lub domownik, który podlegając ubezpieczeniu w pełnym zakresie z mocy ustawy nieprzerwanie przez co najmniej 3 lata rozpocznie prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej lub rozpocznie współpracę przy prowadzeniu tej działalności, podlega nadal temu ubezpieczeniu w okresie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej lub współpracy przy prowadzeniu tej działalności, jeżeli spełnia warunki zawarte w art. 5a ust. 1 pkt 1 do 5. Wysokość składki na jednego ubezpieczonego ustala się w planie funduszu składkowego (...). Za ubezpieczonego rolnika i domownika, o którym mowa w art. 5a składka wynosi dwukrotność kwoty ustalonej zgodnie z art.8 ust. 2. Składka kwartalna za każdego ubezpieczonego wynosi 30% emerytury podstawowej- art.17 ust.1. Za ubezpieczonego, o którym mowa w art. 5a składka wynosi dwukrotność kwoty ustalonej w sposób określony w art.17 ust.1.

Pojęcie kosztów uzyskania przychodów zostało zdefiniowane w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze. zm.). Przepis ten stanowi, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z treści powyższego przepisu wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w art. 23 tej ustawy, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, nie wyłączając tych które związane są pośrednio z uzyskiwanymi przychodami, a mianowicie z funkcjonowaniem źródła przychodów.

W takim ujęciu kosztami będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów. Należy zauważyć, iż dodatkowa składka z tytułu ubezpieczenia społecznego rolników wynika z faktu, że oprócz działalności rolniczej prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą. A zatem w przypadku nie prowadzenia działalności gospodarczej obowiązek zapłaty dodatkowej składki nie wystąpiłby.

Przy tak rozumianym pojęciu kosztów w ujęciu podatkowym wynikającym z art. 22 ust. 1 updof należy stwierdzić, że poniesione wydatki związane z podwyższeniem składki (dodatkowa składka) na ubezpieczenie społeczne rolników, w części która odnosi się do prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. z nią związana, stanowią koszt uzyskania przychodów. Zatem dodatkowa zapłata składki jako pozostająca w związku przyczynowo - skutkowym z działalnością gospodarczą stanowi koszt uzyskania przychodu z tego źródła od momentu jej płacenia, tj. przyporządkowując koszt danego roku do przychodu danego roku. Nadmienia się, że podstawą zapisów w księdze przychodów i rozchodów wydatków związanych z zapłatą tej składki jest posiadanie dowodów potwierdzających ich poniesienie.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uznał, ze stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku jest prawidłowe. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.
W świetle art.14b§§1,2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika