Czy możliwe jest podpisanie w imieniu podatnika, przez pełnomocnika /osobę fizyczną/ deklaracji podatkowych, (...)

Czy możliwe jest podpisanie w imieniu podatnika, przez pełnomocnika /osobę fizyczną/ deklaracji podatkowych, o których mowa powyżej?


Na podstawie art. 14a § 1, § 4, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany#61623; postanowił uznać przedstawione stanowisko Strony w zapytaniu z dnia 04.11.2005r. /data wpływu do urzędu/ w zakresie podpisywania deklaracji podatkowych /PIT-5; PIT-5L; VAT-7; VAT-7K; PIT-4; PIT-8, VAT-R, VAT-Z/ w imieniu podatnika przez upoważnionego pełnomocnika za nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, iż na podstawie art. 96 Kodeksu cywilnego Strona udzieliła pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych PIT-5; PIT-5L; VAT-7; VAT-7K; PIT-4; PIT-8; osobie fizycznej.

Porady prawne

Zdaniem wnioskodawcy pełnomocnik może podpisać w imieniu podatnika, deklaracje, o których mowa powyżej.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy

Obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie regulują kwestii związanych z udzielaniem pełnomocnictw do podpisywania deklaracji podatkowych przez podatników osobom trzecim. Art. 99 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z obowiązującym orzecznictwem deklaracja podatkowa zawiera oświadczenie wiedzy podatnika. Jest to wiedza podatnika dotycząca istniejącego podatkowego stanu faktycznego, jaki w odniesieniu do osoby zaistniał. Deklaracja podatkowa w zależności od jej konstrukcji zawiera elementy, które wiążą się z oświadczeniem wiedzy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze, nie przewidują możliwości podpisania deklaracji dla potrzeb podatku VAT przez pełnomocnika. Sytuacja taka nie jest także możliwa, w przypadku osób reprezentujących osobę prawną, gdyż podatnikiem jest wtedy osoba prawna, którą reprezentują osoby fizyczne i to one podpisują składane deklaracje.

Strona w złożonym wniosku powołuje się na art. 136 i 137 ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29.08.1997r. (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), stojąc na stanowisku, iż udzielenie pełnomocnictwa, jest jednym z podstawowych instrumentów prowadzenia działalności gospodarczej.

Tutejszy organ podatkowy, pragnie zaznaczyć, iż art. 136 i 137 Ordynacji podatkowej zostały przez ustawodawcę umieszczone w Dziale IV Postępowanie podatkowe i regulują sytuacje, związane z działaniem Strony przez pełnomocnika w toku postępowania podatkowego. Sama czynność złożenia deklaracji podatkowej nie powoduje wszczęcia postępowania podatkowego. Reasumując przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące pełnomocnika w postępowaniu podatkowy nie znajdują zastosowania w opisanym przez wnioskodawcę stanie faktycznym.

W kwestii związanej z podpisywaniem przez pełnomocnika deklaracji podatkowych PIT-5 oraz PIT-5L należy zaznaczyć, iż podpisanie deklaracji podatkowej przez podatnika jest złożeniem przez niego oświadczenia wiedzy nie zaś oświadczenia woli, pod sankcją odpowiedzialności karnej skarbowej za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością.

Sporządzenie deklaracji stanowi czynność materialno - techniczną, polegającą na przygotowaniu określonego dokumentu. Osoba reprezentującą podatnika bazuje przy tym na dokumentach i informacjach przekazanych mu przez podatnika. Należy zaznaczyć, iż to podatnik posiada stosowną wiedzę na temat stanu faktycznego będącego podstawą do ustalenia zobowiązań podatkowych. Reasumując na deklaracji podatkowej, o której mowa powyżej powinien podpisać się sam podatnik.

Zgodnie z art. 38 i art. 41 ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176) płatnicy zobowiązani są składać deklaracje według ustalonego wzoru i w ustalonym terminie, o należnych zaliczkach na poczet podatku dochodowego od wypłacanych wynagrodzeń. W ustalonym wzorze deklaracji PIT-4 i PIT-8A, wyodrębniono część E (D), w której płatnik oświadcza pod odpowiedzialnością karną, iż znane mu są ciążące na nim obowiązki; znajomość sankcji płatnik poświadcza podpisem.

W przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej będących płatnikami, deklarację może podpisać osoba wyznaczona imiennie z podaniem adresu zamieszkania, w trybie art. 31 Ordynacji podatkowej. Ponieważ osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, będące płatnikami nie zostały wymienione w art. 31 ordynacji, więc nie są uprawnione do wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za naliczanie i potrącanie zaliczek, muszą zatem same poświadczyć znajomość ciążących na nich obowiązków.

Przepisy art. 5 ust. 4a ustawy z dnia 13.10.1995r. o zasadach Identyfikacji Podatników i Płatników (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) regulują kwestie związane z dokonywaniem zgłoszenia identyfikacyjnego przez pełnomocnika lub kuratora sądowego. Zgodnie z art. 5 ust. 4a cytowanej ustawy do zgłoszenia dołącza się uwierzytelnioną lub poświadczoną urzędowo kopię pełnomocnictwa lub postanowienia sądowego. W przypadku udzielenia pełnomocnictwa wyłącznie do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dołącza się oryginał pełnomocnictwa. Należy zaznaczyć, iż przepis ten odnosi się jedyne do kwestii związanych w dokonywaniem zgłoszenia identyfikacyjnego przez pełnomocnika lub kuratora sądowego. Z uwagi na fakt, iż formularz VAT-R i VAT-Z nie należą do zgłoszeń identyfikacyjnych, zgodnie z powyższym, dane w nich zawarte muszą być potwierdzone własnoręcznym podpisem podatnika.

Odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże ona natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy. W przypadku uwzględnienia przez podatnika tej interpretacji ma zastosowanie art. 14 c ustawy Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika