Czy otrzymane wynagrodzenia z tytułu wykonywania funkcji koordynatora projektu oraz trenera w ramach (...)

Czy otrzymane wynagrodzenia z tytułu wykonywania funkcji koordynatora projektu oraz trenera w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wypłacane ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.02.2006r. (data wpływu do Urzędu 21.02.2006r.), uzupełnionego w dniu 11. 04.2006r.,w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga p o s t a n o w i ł- uznać za nieprawidłowe wyrażone we wniosku stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych.


U z a s a d n i e n i e

Porady prawne


Wnioskiem z dnia 18.10.2006r. (data wpływu do Urzędu 19.10.2006r.) uzupełnionym w dniu 13.12.2006r. wystąpił Pan w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej o udzielenie pisemnej interpretacji z zakresu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że w ramach działalności gospodarczej prowadzonej ze wspólnikiem, w dniu 24 kwietnia 2006r. została zawarta umowa Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości - jako Instytucją Wdrażającą, o dofinansowanie Projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 - 2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach Projektu, którego celem jest: Doskonalenie kompetencji społecznych kadr, wykonuje Pan funkcje koordynatora projektu oraz trenera - opłacane w ramach dofinansowania.

Na warunkach określonych zawartą umową o dofinansowanie, Instytucja Wdrażająca (PARP) przyznała firmie jako beneficjentowi środki finansowe z EFS , stanowiące nie więcej niż 75,86% całkowitych wydatków kwalifikowanych na realizację Projektu.

Powołując się na art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) uważa Pan, że z uwagi na to, iż bezpośrednio zajmuje się realizacją celu programu, wykonując funkcję koordynatora projektu oraz trenera, otrzymane wynagrodzenie jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie tego przepisu.

Wypełniając dyspozycję art.14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym i prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku informując jednocześnie, że wyjaśnienie dotyczące opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i fizycznych pochodzących ze środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz współfinansujących środków krajowych zawarte jest w piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z dnia 30 sierpnia 2006r. znak: DD6-8213-8/06/DZ/412 wydanym, na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 wyżej powołanej ustawy w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego.

Na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) zwolnione od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy;zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanieokreślonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej ( np. SAPARD, ISPA, PHARE) natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006r. (Dz.U. Nr 116, poz.1206).

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art.21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust.4 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r., jak i w przepisach art.106 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

W przedstawionej sytuacji jest Pan wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością, a więc usług, których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizację beneficjent końcowy, jakim jest Instytucja Wdrażająca, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z tych względów środki otrzymane przez Pana z tytułu wykonanych świadczeń (usług) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na rzecz instytucji wdrażającej stanowią przychody stosownie do postanowień art. 14 ust.2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 22 ust.1 tej ustawy.Przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów, skutki podatkowe będą neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków od Instytucji Wdrażającej zostaną zrównoważone wydatkami (stanowiącymi koszt podatkowy) na sfinansowanie realizowanych projektów.

W świetle powyższego stanowisko Pana zaprezentowane we wniosku jest nieprawidłowe.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli podatkowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia - zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia ( art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika