Czy otrzymane środki z tytułu zawarcia umowy o partnerstwie w ramach programu operacyjnego 'Program (...)

Czy otrzymane środki z tytułu zawarcia umowy o partnerstwie w ramach programu operacyjnego 'Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 wolne są od podatku dochodowego?

Na podstawie art.216 oraz art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.06.2007r ( data wpływu do Urzędu 06.06.2007r. ) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga

p o s t a n o w i ł

uznać za nieprawidłowe wyrażone we wniosku stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie otrzymanych środków z tytułu zawarcia Umowy o partnerstwie w ramach programu operacyjnego ? Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004- 2006 ?.

Porady prawne

uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 01.06.2007 ( data wpływu do Urzędu 06.06.2007r. ) wystąpiła Pani w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej o udzielenie pisemnej interpretacji w następującej sprawie: Zawarła Pani Umowę o partnerstwie dotyczącą Projektu ? Sojusz dla pracy ? realizowanego w ramach programu operacyjnego ? Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, w którym to projekcie prowadzi Pani szkolenia o charakterze społecznym i edukacyjnym dla osób poszukujących pracy oraz nadzór. Za wykonane usługi wystawia Pani rachunki dla Zleceniodawcy.Powołuje się Pani na pismo wyjaśniające Ministra Finansów z dnia 30.08.2006 r. i przyjmuje stanowisko że dochody są wolne od podatku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny organ podatkowy na podstawie art.14a § 1 Ordynacji podatkowej informuje że:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem , zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Na podstawie przepisu art. 21 ust.1 pkt 46, ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli:

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym wyżej przepisie może być zatem zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną dwie przesłanki:

1.środki finansowe muszą pochodzić od rzadów państw obcych, organizacji miedzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...); dotyczy to także sytuacji, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

2.prace wykonywane przez podatnika służą realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Z przepisu tego wynika, iż dochody na podstawie zawartej umowy z podmiotem, który (pierwszy ) otrzymał bezzwrotną pomoc, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu spełniają przesłanki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia wynikajacego z art. 21 ust. 1 pkt 46 do powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powołane wyżej zwolnienie nie dotyczy środków pochodzących z funduszy strukturalnych.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 249, poz.2104 z późn. zm.) i ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju ( Dz. U. Nr. 116, poz. 1206 z późn. zm.), środki finansowe, przekazywane w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL są środkami publicznymi, przy wydatkowaniu których stosuje się odpowiednio zasady określone dla dotacji z budżetu państwa.

Według interpretacji Ministra Finansów 9 DD6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r.) pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tych to względów przychody otrzymywane przez osoby realizujące w/w projekt, jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, w związku z czym poniesione wydatki na realizacje projektu, zgodnie z art. 22 ust. 1 updof., stanowią koszty uzyskania przychodu z działalności gospodarczej, a otrzymana refundacja stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej w myśl art. 14 ust 2 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym dnia 01.06.2007r.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli podatkowej do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art.14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika