Dotyczu kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi kontroli oraz nadzoru nad pracą (...)

Dotyczu kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi kontroli oraz nadzoru nad pracą systemu i oprogramowania świadczonej na rzecz osób fizycznych zamieszkałych poza granicami Wspólnoty Europejskiej.

Na podstawie art. 216, art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 4 ust. 1-3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.06.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 05.07.2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga

- stwierdza że wyrażone we wniosku stanowisko jest prawidłowe

Porady prawne

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 29.06.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 05.07.2007 r.) Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi kontroli oraz nadzoru nad pracą systemu i oprogramowania świadczonej na rzecz osób fizycznych zamieszkałych poza granicami Wspólnoty Europejskiej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wprowadza do swojej ofert usługę umożliwiającą odbiór polskich programów telewizyjnych za granicą za pośrednictwem internetu, pod nazwą SeeYourTV. W celu korzystania z tej usługi, klient (osoba fizyczna zamieszkała za granicą ? poza terytorium Wspólnoty Europejskiej) musi zakupić specjalne urządzenie o nazwie SeeYourTV SYT-01, pełniące funkcję odbiornika telewizyjnego, antenę odbiorczą oraz licencję na specjalistyczne oprogramowanie pod nazwą MP Player, służące do odbioru sygnału telewizyjnego przez odbiornik. Wnioskodawca posiada licencję na to oprogramowanie i jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji nabywcom odbiorników SeeYourTV. Sublicencja jest udzielana na okres 12 miesięcy, z możliwością jej przedłużenia na dalsze okresy. Z tytułu zakupu odbiornika, anteny oraz 12-miesięcznej licencji klient uiszcza jednorazową opłatę. Odbiornik SeeYourTV oraz antena stają się własnością klienta. Odbiornik SeeYourTV odbiera sygnał telewizyjny (za pośrednictwem anteny), kompensuje go oraz przesyła w odpowiednim formacie w dowolne miejsce za pośrednictwem sieci Internet. Dzięki oprogramowaniu MP Player odebrany sygnał może być wyświetlony ponownie na dowolnym komputerze, laptopie czy nawet telefonie komórkowym. Dzięki takiej metodzie sygnał telewizyjny odebrany w jednym miejscu, może być oglądany w innym miejscu.

Koniecznym warunkiem funkcjonowania SeeYourTV jest zainstalowanie odbiornika wraz z anteną w Polsce. Klient może to uczynić we własnym zakresie (np. Instalując odbiornik we własnym mieszkaniu, u rodziny itp.) lub skorzystać z usługi świadczonej w tym zakresie przez Wniskodawcę ? mianowicie wynajmu specjalnie do tego celu przystosowanego miejsca ? tzw. ?lockera? ? wraz z usługami dodatkowymi, z tytułu których uiszcza comiesięczne opłaty.
W ramach usługi wynajmu ?lockera? Wnioskodawca zapewnia klientowi:zamykaną 'skrzynkę' do instalacji odbiornika SeeYourTV;klimatyzację ?lockera?;doprowadzenie do ?lockera? zasilania 220V;instalację w ?lockerze? zakupionego przez klienta odbiornika SeeYourTV wraz z osprzętem dodatkowym;zainstalowanie zakupionej przez klienta anteny do odbioru analogowego sygnału TV;doprowadzenie kabli antenowych do ?lockera? i podłączenie do odbiornika SeeYourTV;uruchomienie odbiornika, przydzielenie mu odpowiedniego adresowania IP (tak aby klient mógł się do niego zalogować z sieci Internet) oraz zaprogramowanie odbiornika tak, aby mógł odbierać programy TV dostępne w miejscu instalacji.


Koniecznym warunkiem funkcjonowania usługi SeeYourTV jest również połączenie odbiornika z Internetem, dlatego też Wnioskodawca oferuje również łącze do Internetu, zapewniające transfer w kierunku sieci Internet (czyli podczas pracy odbiornika) z określoną prędkością, dzięki czemu możliwe jest przesyłanie skompensowanego sygnału z odbiornika za pośrednictwem sieci Internet do odbiorcy. Dostęp do Internetu obejmuje transmisje wychodzące (przesyłanie sygnału z odbiornika do sieci) oraz umożliwia komunikację między klientem a odbiornikiem (w celu sterowania odbiornikiem, dokonywania zdalnych zmian parametrów itp.) - łącze to nie obejmuje natomiast innych sposobów korzystania z sieci Internet. Ponadto, po uruchomieniu odbiornika, Wnioskodawca zapewnia kontrolę i nadzór pracy sytemu i oprogramowania, w celu zapewnienia ich nieprzerwanej i poprawnej pracy. Wnioskodawca oferuje również klientom opcjonalną usługę związaną z rejestracją odbiornika SeeYourTV w Polsce oraz uiszczaniem opłat abonamentowych w imieniu klienta. Z uwagi na złożony charakter usługi SeeYourTV, Wnioskodawca skalkulował ceny na poszczególne 'elementy', uwzględniając występujące między mini różnice w zakresie ich opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka zwraca się z zapytaniem, w jaki sposób powinna być opodatkowana - w zakresie podatku od towarów i usług ? kontrola i nadzór nad pracą systemu i oprogramowania (opłata miesięczna).

Spółka przedstawia własne stanowisko w sprawie i uważa, że zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 w związku z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w zakresie oprogramowania jest miejsce zamieszkania (siedziby) nabywcy tych usług. W ocenie Wnioskodawcy, oferowane przez niego usługi polegające na monitorowaniu (kontroli, nadzorze) prawidłowego funkcjonowania systemu ? oprogramowania MP Player, niezbędnego do korzystania z usługi SeeYourTV ? wchodzą w zakres usług w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2).
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) - na mocy § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) stosowaną do celów podatku od towarów i usług do dnia 31.12.2007 r. - pod pozycją 72.2 ujęto usługi doradztwa w zakresie oprogramowania, które obejmują m. im.: usługi doradztwa w zakresie systemów i problemów technicznych oraz usługi konserwacji systemów. Taki sam zakres działu 72 Klasyfikacji będzie również obowiązywał (dla celów podatku od towarów i usług) od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z cyt. Wyżej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w przypadku, gdy usługę, na podstawie przeprowadzonej analizy, można zaliczyć do dwóch lub kilku ugrupowań, należy przyjąć następujące zasady klasyfikacji:1)grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny;2)usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie z ww. zasadą interpretacyjną, powinna być zaklasyfikowana tak, jak gdyby składała się z usługi, która nadaje całości zasadniczy charakter. Omawiana usługa nie dotyczy serwisowania samego odbiornika SeeYourTV, lecz przede wszystkim zapewnienia poprawnej pracy oprogramowania MP Player oraz całego systemu SeeYourTV ? teoretycznie jednak przy jej wykonywaniu może pojawić się potrzeba wykonania jakiś pojedynczych czynności serwisowych samego odbiornika.

Wówczas jednak, gdy w ocenie Wnioskodawcy ? zgodnie ze wskazanymi wyżej zasadami metodologicznymi PKWiU ? takie sporadyczne usługi serwisowe sprzętu należy uznać za część kompleksowej usługi doradztwa w zakresie oprogramowania. Słownik języka polskiego PWN przez słowo ?integralny? rozumie ?nierozdzielnie związany z całością, stanowiący całość, nienaruszalny, całkowity?. Nie ulega zaś wątpliwości, że z punktu widzenia funkcjonalności omawianej usługi, wykonanie pewnych czynności serwisowych odbiornika może się okazać niezbędne dla prawidłowego wykonania usługi podstawowej, jaką jest serwisowanie oprogramowania i systemu. W konsekwencji, do całej (kompleksowej) usługi kontroli i nadzoru pracy systemu i oprogramowania należy zastosować takie same zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług ? określone w usłudze podstawowej. Skoro zaś zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami miejscem świadczenia usług doradztwa w zakresie oprogramowania świadczonych na rzecz klientów zamieszkałych poza granicami kraju oraz poza terytorium Wspólnoty Europejskiej nie jest terytorium kraju, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko podatnika w tej sprawie jest prawidłowe i jednocześnie wyjaśnia: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W przypadku świadczenia usług zasadą jest, że miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 (zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków. I tak w myśl art. 27 ust. 3 pkt. 1 w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Przepis powyższy ? zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 stosuje się do usług w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2). Ponieważ Spółka sklasyfikowała usługi jako usługi elektroniczne w zakresie oprogramowania PKWiU 72.2, uwzględniając powyższe przepisy, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, iż usługi w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2) świadczone na rzecz osób fizycznych zamieszkałych poza terytorium Wspólnoty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu postanowił jak w rozstrzygnięciu.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia - zgodnie z art.14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika