Ośrodek Sportu i Rekreacji został powołany uchwałą Rady Gminy i jest jednostką organizacyjną prowadzoną (...)

Ośrodek Sportu i Rekreacji został powołany uchwałą Rady Gminy i jest jednostką organizacyjną prowadzoną w formie zakładu budżetowego. Celem statutowym Ośrodka jest upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji, organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo - rekreacyjnych oraz współpraca ze szkołami i klubami sportowymi na terenie miasta. Działalność Ośrodka w części finansowana jest z własnych dochodów. Jednym ze źródeł pozyskiwania środków finansowych jest dotacja przedmiotowa do świadczonych usług przyznawana przez Radę Miasta. Jej wysokość jest określana na etapie sporządzania rocznego planu finansowego Ośrodka, a więc uwzględniane są planowane przychody z tytułu świadczonych usług. Ceny wszystkich świadczonych przez Ośrodek usług są ustalane i akceptowane przez Prezydenta Miasta. Otrzymywane środki są niezbędne do prowadzenia działalności określonej statutem i wykorzystywane są na pokrycie kosztów utrzymania obiektów sportowych, mediów oraz wynagrodzeń dla pracowników. Dotacja określona planem finansowym jest przekazywana na rachunek bankowy Ośrodka we wcześniej zaplanowanych ratach. Wysokość raty jest niezależna od faktycznie osiągniętych w danym okresie przychodów, gdyż jest ona zaplanowanym przychodem na dany okres z przeznaczeniem na bieżące pokrywanie części kosztów ponoszonych przez Ośrodek. Brak jest zatem zależności pomiędzy wielkością otrzymywanej dotacji a ilością świadczonych usług.
Czy należy opodatkować podatkiem od towarów i usług otrzymywane dotacje przedmiotowe.


Na podstawie art. 216, art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga, w związku z wnioskiem z dnia 21.02.2006r. w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanej przez Ośrodek dotacji przedmiotowej

- stwierdza, że stanowisko podatnika wyrażone we wniosku jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 21.02.2006r. (data wpływu do Urzędu: 08.03.2006r.) Strona wystąpiła o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług.

Porady prawne

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Ośrodek Sportu i Rekreacji został powołany uchwałą Rady Gminy i jest jednostką organizacyjną prowadzoną w formie zakładu budżetowego. Celem statutowym Ośrodka jest upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji, organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo - rekreacyjnych oraz współpraca ze szkołami i klubami sportowymi na terenie miasta. Działalność Ośrodka w części finansowana jest z własnych dochodów. Jednym ze źródeł pozyskiwania środków finansowych jest dotacja przedmiotowa do świadczonych usług przyznawana przez Radę Miasta. Jej wysokość jest określana na etapie sporządzania rocznego planu finansowego Ośrodka, a więc uwzględniane są planowane przychody z tytułu świadczonych usług. Ceny wszystkich świadczonych przez Ośrodek usług są ustalane i akceptowane przez Prezydenta Miasta. Otrzymywane środki są niezbędne do prowadzenia działalności określonej statutem i wykorzystywane są na pokrycie kosztów utrzymania obiektów sportowych, mediów oraz wynagrodzeń dla pracowników. Dotacja określona planem finansowym jest przekazywana na rachunek bankowy Ośrodka we wcześniej zaplanowanych ratach. Wysokość raty jest niezależna od faktycznie osiągniętych w danym okresie przychodów, gdyż jest ona zaplanowanym przychodem na dany okres z przeznaczeniem na bieżące pokrywanie części kosztów ponoszonych przez Ośrodek. Brak jest zatem zależności pomiędzy wielkością otrzymywanej dotacji a ilością świadczonych usług.

Strona pyta czy należy opodatkować podatkiem od towarów i usług otrzymywane dotacje przedmiotowe. W ocenie Wnioskodawcy, otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jest przekazywana z przeznaczeniem na pokrycie części bieżących kosztów ponoszonych przez Ośrodek, nie jest natomiast bezpośrednio związana ze świadczeniem usług.

Odnosząc się do przedstawionego stanowiska Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że jest prawidłowe i jednocześnie wyjaśnia:

Stosownie do art. 69 ust. 4 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 15, poz. 148 ze zm.) dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczenia, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na: dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu zwane 'dotacjami podmiotowymi', dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane 'dotacjami przedmiotowymi'. Na podstawie natomiast art. 117 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielone dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, kalkulowane według stawek jednostkowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga zauważa, że aby móc stwierdzić, że nastąpiło dofinansowanie działalności danej jednostki, musi istnieć bezpośredni związek udzielonej dotacji z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług (tzw. dotacja przedmiotowa). Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z regulacji powyższej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tzw. dotacja przedmiotowa, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. Aby jednak otrzymaną dotację opodatkować podatkiem od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie, że finansowanie to ma bezpośredni związek z ceną konkretnych dostaw lub świadczeń. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie ze stanowiskiem Ośrodka zawartym w złożonym wniosku, otrzymane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę konkretnych usług, zatem w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 1 i 2 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika