dotyczy stosowania przez komitet wyborczy partii politycznej numeru identyfikacji podatkowej partii (...)

dotyczy stosowania przez komitet wyborczy partii politycznej numeru identyfikacji podatkowej partii politycznej.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej posługiwania się przez Komitet Wyborczy Partii Politycznej numerem identyfikacji podatkowej (NIP) partii politycznej, która go utworzyła postanawia

nie potwierdzić stanowiska podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy wynika, że Komitet Wyborczy jest jednostką organizacyjną powołaną przez partię polityczną na czas określony, tj. zgodnie ze wskazanymi przez Pana przepisami art. 95 i art 96 Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej ( Dz. U. z 12.04.2001r. Nr 46 poz. 499) na okres od dnia ogłoszenia wyborów do momentu złożenia sprawozdania wyborczego.

Porady prawne

Komitety wyborcze w imieniu partii politycznych i wyborców wykonują czynności wyborcze. Środki finansowe komitetu wyborczego partii politycznej mogą pochodzić wyłącznie z Funduszu Wyborczego partii politycznej (art.111 ordynacji wyborczej do Sejmu RP i Senatu RP), co powoduje Pana zdaniem, że gospodarka finansowa partii politycznej i komitetu wyborczego, który utworzyła, są ze sobą bardzo powiązane i nierozerwalne.

W Pana ocenie, powyższe uzasadnia możliwość stosowania przez komitet wyborczy partii politycznej numeru identyfikacji podatkowej partii politycznej.

W opisanej wyżej sprawie mają zastosowanie przepisy: art. 4, art 7 i art 8 ustawy z dnia 29.08.1997r. ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005. nr 8 poz.60 z poź. zm)art. 2 ust.1 i 2, art. 5 ust.1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatkowej ( Dz.U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681, z póź. zm.)art. 1 ust. 2 ustawy z 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) art.31 i art. 41 ust.1 ustawy z dnia 26.07.1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2000r. nr 14 poz 176 ze zm.)art. 118 ustawy z 12.04.2001r. ordynacja wyborcza do Sejmu RP i Senatu RP (Dz.U. Nr 46, poz.499 ze zm.).

Zgodnie z art.118 w/w ustawy ordynacja wyborcza do Sejmu RP i Senatu RP komitety wyborcze prowadzą rachunkowość na zasadach określonych odrębnymi przepisami dotyczącymi jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej z uwzględnieniem przepisów ustawy.

Stosownie do art. 2 ust.1 i 2 w/w ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatkowej osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane ?NIP?. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione wyżej, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddział) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP. Zgodnie z art 5 ust.1 wyżej cytowanej ustawy podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego.

Zgłoszenie identyfikacyjne dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw. W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatkowej zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (...).

Natomiast art. 4 w/w ustawy ordynacja podatkowa stanowi, iż obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

Ponadto, stosownie do uregulowań art.7 w/w ustawy ordynacja podatkowa, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, z tymże ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż w/w.

Zauważyć należy, iż art. 8 w/w ustawy ordynacja podatkowa stanowi, że płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Art. 1 ust. 2 w/w ustawy podatek dochodowy od osób prawnych wskazuje, że przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej z wyjątkiem spółek nie posiadających osobowości prawnej.

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 31 i art. 41 ust.1 w/w ustawy podatek dochodowy od osób fizycznych jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane zakładami pracy lub dokonujące świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art.13 pkt 2 , 4-9 oraz art.18, osobom określonym w art.3 ust.1 są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych należności.Jak wynika z przedstawionego stanu, komitet wyborczy jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, będąca jednocześnie podatnikiem i płatnikiem spełnia dyspozycje art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatkowej. Zatem komitet wyborczy partii politycznej ma ustawowy obowiązek, zgodnie z art 5 ust.1 i ust.3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatkowej, dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Komitet Wyborczy Partii Politycznej, spełnia przesłanki określone w wyżej cytowanych przepisach i jest zobowiązany posiadać numer identyfikacji podatkowej (NIP).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika