Czy mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej pozostałe (...)
Czy mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej pozostałe raty i koszty leasingu, jakie zostały naliczone w związku z zawartą umową oraz przedwczesną koniecznością jej zamknięcia w związku z kradzieżą przedmiotu leasingu? W mojej opinii mam do tego prawo, ponieważ kwota należna została spłacona w trybie i formie przewidzianej umowy.
postanawia
nie potwierdzić stanowiska zawartego w Pani wniosku.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego przez Panią we wniosku oraz w jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła Pani umowę leasingu z Bankowym Funduszem Leasingowym jako leasingodawcą. W trakcie trwania umowy przedmiot leasingu został skradziony. Zgodnie z umową leasingu pomimo utraty przedmiotu leasingu była Pani zobowiązana nadal płacić raty i koszty przewidziane w/w umową. Należności te zostały uregulowane w ramach odszkodowania wypłaconego przez ubezpieczyciela bezpośrednio leasingodawcy.W Pani ocenie raty wynikające z umowy leasingu należne leasingodawcy po utracie przedmiotu leasingu stanowią dla Pani koszt uzyskania przychodu, pomimo, że leasingodawca zaspokoił w/w roszczenia kwotą odszkodowania otrzymaną bezpośrednio od ubezpieczyciela.
W przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art.22 ust.1 oraz art.23a - 23l ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.).
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art.22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23.Powołany przepis uzależnia uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów od spełnienia łącznie trzech warunków:- wydatek musi być faktycznie poniesiony,pomiędzy wydatkiem a przychodem musi zachodzić związek przyczynowy,wydatek nie może być wymieniony w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów podatkowych.Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jej funkcjonowaniem, o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art.22 ust.1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu do umów leasingu skutki podatkowe zostały określone w art.23a ? 23l ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.). Stosownie do art.23b w/cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opłaty ustalone w umowie leasingu, faktycznie ponoszone przez leasingobiorcę (korzystającego) stanowią koszt uzyskania przychodów, o ile umowa leasingu spełnia warunki wynikające z tych przepisów, a wydatki te zostały stosownie udokumentowane. Nie ma znaczenia czy opłaty te są ponoszone przez podatnika w trakcie trwania umowy, czy też po jej zakończeniu, jeżeli wynikają z umowy leasingu. Oznacza to, iż opłaty leasingowe zapłacone przez leasingobiorcę (korzystającego) po rozwiązaniu umowyz powodu niezawinionej utraty przedmiotu leasingu (np.
kradzieży), podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. W sytuacji natomiast, gdy roszczenie o zapłatę pozostałych rat i opłat leasingowych wynikających z umowy leasingu leasingodawca zaspokoił z wypłaconej mu bezpośrednio przez ubezpieczyciela kwoty ubezpieczenia i w związku z tym leasingobiorca zwolniony jest z obowiązku ich płacenia, wówczas te raty i opłaty nie mogą stanowić dla leasingobiorcy kosztów uzyskania przychodów, ponieważ nie zostały przez niego faktycznie poniesione.Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów wyrażoną w piśmie z dnia 07.02.2006 r. Nr PB2AD-033-051-51/05, aby raty wynikające z umowy leasingu mogły być zaliczone jako koszt uzyskania przychodu, muszą być faktycznie przez leasingobiorcę zapłacone i udokumentowane. Ponadto zgodnie z art.24a ust.1 i 7 w/cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych aby zapłacone przez podatnika raty mogły być uznane za koszt uzyskania przychodu muszą być odpowiednio udokumentowane.Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że ewentualne raty i opłaty wynikające z umowy leasingu, wymagalne po utracie przedmiotu leasingu, zostały zapłacone leasingodawcy przez podmiot trzeci ? ubezpieczyciela. Skoro zatem przedmiotowe raty i opłaty nie zostały zapłacone przez Panią, nie mogą stanowić dla Pani kosztu uzyskania przychodów. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art.21 ust.1 pkt 4 lit.a w/cyt. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota otrzymanego odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanychz prowadzoną działalnością gospodarczą należy zaliczyć do przychodów.