Czy mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej pozostałe (...)

Czy mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej pozostałe raty i koszty leasingu, jakie zostały naliczone w związku z zawartą umową oraz przedwczesną koniecznością jej zamknięcia w związku z kradzieżą przedmiotu leasingu? W mojej opinii mam do tego prawo, ponieważ kwota należna została spłacona w trybie i formie przewidzianej umowy.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście działającna podstawie art.216 oraz art.14a §1-5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

nie potwierdzić stanowiska zawartego w Pani wniosku.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Z przedstawionego przez Panią we wniosku oraz w jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła Pani umowę leasingu z Bankowym Funduszem Leasingowym jako leasingodawcą. W trakcie trwania umowy przedmiot leasingu został skradziony. Zgodnie z umową leasingu pomimo utraty przedmiotu leasingu była Pani zobowiązana nadal płacić raty i koszty przewidziane w/w umową. Należności te zostały uregulowane w ramach odszkodowania wypłaconego przez ubezpieczyciela bezpośrednio leasingodawcy.W Pani ocenie raty wynikające z umowy leasingu należne leasingodawcy po utracie przedmiotu leasingu stanowią dla Pani koszt uzyskania przychodu, pomimo, że leasingodawca zaspokoił w/w roszczenia kwotą odszkodowania otrzymaną bezpośrednio od ubezpieczyciela.

W przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art.22 ust.1 oraz art.23a - 23l ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.).

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art.22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23.Powołany przepis uzależnia uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów od spełnienia łącznie trzech warunków:- wydatek musi być faktycznie poniesiony,pomiędzy wydatkiem a przychodem musi zachodzić związek przyczynowy,wydatek nie może być wymieniony w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów podatkowych.Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jej funkcjonowaniem, o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art.22 ust.1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do umów leasingu skutki podatkowe zostały określone w art.23a ? 23l ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.). Stosownie do art.23b w/cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opłaty ustalone w umowie leasingu, faktycznie ponoszone przez leasingobiorcę (korzystającego) stanowią koszt uzyskania przychodów, o ile umowa leasingu spełnia warunki wynikające z tych przepisów, a wydatki te zostały stosownie udokumentowane. Nie ma znaczenia czy opłaty te są ponoszone przez podatnika w trakcie trwania umowy, czy też po jej zakończeniu, jeżeli wynikają z umowy leasingu. Oznacza to, iż opłaty leasingowe zapłacone przez leasingobiorcę (korzystającego) po rozwiązaniu umowyz powodu niezawinionej utraty przedmiotu leasingu (np.

kradzieży), podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. W sytuacji natomiast, gdy roszczenie o zapłatę pozostałych rat i opłat leasingowych wynikających z umowy leasingu leasingodawca zaspokoił z wypłaconej mu bezpośrednio przez ubezpieczyciela kwoty ubezpieczenia i w związku z tym leasingobiorca zwolniony jest z obowiązku ich płacenia, wówczas te raty i opłaty nie mogą stanowić dla leasingobiorcy kosztów uzyskania przychodów, ponieważ nie zostały przez niego faktycznie poniesione.

Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów wyrażoną w piśmie z dnia 07.02.2006 r. Nr PB2AD-033-051-51/05, aby raty wynikające z umowy leasingu mogły być zaliczone jako koszt uzyskania przychodu, muszą być faktycznie przez leasingobiorcę zapłacone i udokumentowane. Ponadto zgodnie z art.24a ust.1 i 7 w/cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych aby zapłacone przez podatnika raty mogły być uznane za koszt uzyskania przychodu muszą być odpowiednio udokumentowane.Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że ewentualne raty i opłaty wynikające z umowy leasingu, wymagalne po utracie przedmiotu leasingu, zostały zapłacone leasingodawcy przez podmiot trzeci ? ubezpieczyciela. Skoro zatem przedmiotowe raty i opłaty nie zostały zapłacone przez Panią, nie mogą stanowić dla Pani kosztu uzyskania przychodów. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art.21 ust.1 pkt 4 lit.a w/cyt. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota otrzymanego odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanychz prowadzoną działalnością gospodarczą należy zaliczyć do przychodów.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika