Czy z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, (...)

Czy z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami przysługują zryczałtowane koszty uzyskania przychodu w wysokości 50%?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście działając na podstawie art. 14a § 1 - 5 oraz art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem z dnia 14.10.2005 roku (wpływ w dniu 19.10.2005 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów podatkowych w indywidualnej sprawie strony, w której - według oświadczenia nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym, w części dotyczącej zastosowania 50% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz stanowiska podatnika w sprawie

Porady prawne

postanawia

potwierdzić stanowisko strony zawarte w piśmie z dnia w sprawie zastosowania 50% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu

uzasadnienie

We wniosku, który wpłynął do organu podatkowego w dniu strona przedstawiła następujący stan faktyczny:

Na podstawie umowy z firmą mającą siedzibę we Francji strona wykonuje zadania konsultanta prawnego. Praca ta stanowi pośrednie wykonanie zadania zgodnego z realizacją celu projektu finansowanego z bezzwrotnych środków pomocowych Unii Europejskiej. W wyniku realizacji umowy powstają materiały objęte prawami autorskimi, a beneficjent na podstawie zawartej umowy nabywa prawo do korzystanie z przysługujących praw autorskich.

Zdaniem strony do uzyskanych przychodów zastosowanie ma przepis art.22 ust.9 pkt.3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami przysługują zryczałtowane koszty uzyskania przychodu w wysokości 50%.

Organ podatkowy podziela stanowisko strony.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000r. Nr 14 poz.176 z późn. zm.) koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzenia przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Powołany wyżej przepis ustawy podatkowej uzależnia skorzystanie z 50% kosztów uzyskania przychodów od tego, czy dany rezultat pracy stanowi podmiot prawa autorskiego w rozumieniu art.1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2000r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisami art.1 ust.1 cytowanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania (utwór).

Z oczywistych względów nie każde dzieło, powstałe w wyniku wykonania umowy o dzieło, spełnia przesłanki utworu. Przyjęty pogląd głosi, iż o ile element świadomości tworzenia utworu nie powinien stanowić o przyznaniu ochrony autorsko-prawnej, to warunkiem koniecznym przyznania takiej ochrony jest posiadanie przez utwór indywidualnego piętna jego twórcy. Twórca w czasie tworzenia dzieła powinien dysponować swobodą w kształtowaniu treści i formy tego utworu, zaś sam utwór musi wyróżniać się twórczym charakterem, cechującym się tym, że rezultat jest zawsze pierwszy, niepowtarzalny, w przeciwieństwie np. do pracy mechanicznej, którą cechuje pewna rutyna i powtarzalność efektów. Każde dzieło winno być zatem rozpatrywane, z punktu widzenia spełnienia przez nie cech utworu, odrębnie z uwzględnieniem właściwego dla niego stanu faktycznego. W sytuacji gdy konkretny efekt pracy stanowi utwór, z umowy zawartej z twórcą powinno wyraźnie wynikać, iż dokonuje on przeniesienia majątkowych praw autorskich na zamawiającego lub udziela mu licencji wyłącznej bądź niewyłącznej.

Jeżeli zatem dzieło powstałe w wyniku wykonania zawartej umowy spełnia przesłanki utworu w rozumieniu cytowanej wyżej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wówczas podatnik ma prawo zastosować 50% kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy.

Na postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, o czym stanowi art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika