czy wynajęcie mieszkania studentowi na biuro zobowiązuje go do odprowadzania do urzędu skarbowego (...)

czy wynajęcie mieszkania studentowi na biuro zobowiązuje go do odprowadzania do urzędu skarbowego podatku od towarów i usług


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa?Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 16.08.2006 r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 16.08.2006r.), uzupełnionym pismem z dnia 22.08.2006 r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 22.08.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 22.08.2006 r. za prawidłowe.

Porady prawne


Uzasadnienie


Wnioskodawca był podatnikiem podatku od towarów i usług w latach 2001 r. - 2006 r. Decyzją Prezydenta m. st. Warszawy z dniem 05.06.2006 r. została wykreślona z ewidencji działalność gospodarcza Podatnika, zarejestrowana w Dzielnicy Śródmieście w dniu 31.12.1999 r. Podatnik zgłosił dnia 31.05.2006 r. naczelnikowi tut. urzędu skarbowego - na druku VAT-Z - zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej.
Podatnik podkreśla, że w latach 2004 r. i 2005 r. jego obrót wynosił ok. 50% limitu dotyczącego zwolnienia podmiotowego ? tj. w 2004 r. 27 409 zł, natomiast w 2005 r. 26 040 zł.

Podatnik prosi o wyjaśnienie czy wynajęcie mieszkania studentowi na biuro zobowiązuje go do odprowadzania do urzędu skarbowego podatku od towarów i usług.
Zdaniem Podatnika przysługuje mu zwolnienie podmiotowe od płacenia podatku podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1, w zw. z art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe tut. organ podatkowy stwierdza:
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2.eksport towarów,
3.import towarów,
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 w/w ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Według art. 113 ust. 9 w/w ustawy podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.
W myśl art. 113 ust. 11 w/w ustawy podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
W świetle § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004 r. wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust.

1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług, odpowiadającej równowartości 10 000 euro, na rok 2005 określa się w kwocie 43 800 zł.
Podatnik został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w 2001 r. W 2004 r. oraz 2005 r. Podatnik nie przekroczył limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego ukształtowanego na poziomie 10 000 euro. Ponieważ od 2001 r. minęło więcej niż 3 lata Podatnik zgodnie z art. 113 ust. 11 w/w ustawy ma prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1. Podatnikowi przysługiwać będzie więc prawo do zwolnienia podmiotowego do osiągnięcia wartości sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, w wysokości 10 000 euro.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika