Czy w świetle nowej ustawy o PTU prawidłowym jest nie wystawianie faktur wewnętrznych do faktur, rachunków (...)

Czy w świetle nowej ustawy o PTU prawidłowym jest nie wystawianie faktur wewnętrznych do faktur, rachunków dokumentujących zakup usługi tłumaczenia otrzymanych spoza granic kraju od podatników mających siedzibę i wykonujących tę usługę na terenie państw trzecich?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa ? Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z pismem Strony z dnia 12.09.2006 r. (wpływ do tut. Urzędu 18.09.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.


postanawia


uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 12.09.2006r. za nieprawidłowe.

Porady prawne


Uzasadnienie


Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż Strona prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi tłumaczenia. W wykonywaniu działalności korzysta również z usług innych podatników świadczących usługi tłumaczenia mających siedzibę w kraju, na terenie Unii Europejskiej, jak i w krajach trzecich. Strona otrzymuje od usługodawców faktury lub rachunki dokumentujące dokonaną przez nich sprzedaż usług tłumaczenia. Na niektórych fakturach wykazany jest podatek należny zawarty w cenie, którą płaci Strona. W związku z powyższym Strona zwróciła się z zapytaniem, czy w świetle nowej ustawy o PTU prawidłowym jest nie wystawianie faktur wewnętrznych do faktur, rachunków dokumentujących zakup usługi tłumaczenia otrzymanych spoza granic kraju od podatników mających siedzibę i wykonujących tę usługę na terenie państw trzecich? Zdaniem Strony zakup usług tłumaczeń od firm, osób fizycznych z terenów państw trzecich nie rodzi obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej i odprowadzania VAT należnego.

Mając na uwadze powyższe, zauważyć należy co następuje:

Importem usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt. 4. Podatnikami w myśl art. 17 ust.1 pkt. 4 ww. ustawy są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy usługi, o których mowa w ust. 4 (m.in. usługi tłumaczenia ? art. 27 ust. 4 pkt. 3), są świadczone na rzecz:
1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Należy także podkreślić, iż zgodnie z art. 17 ust. 3 ww. ustawy w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 regulację art. 17 ust.

1 pkt. 4 stosuje się w przypadku, gdy nabywcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju. W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług, wystawiane są faktury wewnętrzne (art. 106 ust. 7 ww. ustawy). W związku z powyższym Strona jako usługobiorca usług tłumaczenia zakupionych od firm oraz osób fizycznych z terenów państw trzecich powinna wystawiać faktury wewnętrzne celem odprowadzenia podatku VAT należnego.

Mając na uwadze powyższe, tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika