Czy przekazanie prezentów promocyjnych uczestnikowi akcji marketingowej stanowi przekazanie towarów (...)

Czy przekazanie prezentów promocyjnych uczestnikowi akcji marketingowej stanowi przekazanie towarów bez wynagrodzenia lub darowiznę, jeżeli jest realizowane w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa i za przeprowadzoną akcję zostanie wystawiona faktura VAT klientowi, który zlecił jej przeprowadzenie?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa?Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art.4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz.1590), w związku z wnioskiem Strony z dnia 28.05.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 29.05.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

POSTANAWIA

Porady prawne

uznać za prawidłowe stanowisko Strony w zakresie powstania obowiązku podatkowego w podatku z chwilą wystawienia faktury za obsługę akcji marketingowej

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka chciałaby świadczyć dla swoich klientów usługę organizacji akcji marketingowych w postaci sprzedaży premiowej wybranego asortymentu towarów. Model sprzedaży przedstawiony przez Wnioskodawcę wygląda następująco:

Strona organizuje na rzecz swojego klienta (Spółki XYZ) akcję marketingową polegającą na przyznawaniu nagród rzeczowych bądź usług, partnerom handlowym przedsiębiorcy XYZ w zamian za uzbierane przez nich punkty. Umowa zawarta z klientem określa, iż organizatorem całej akcji jest Strona. Wnioskodawca zapewnia organizację całej akcji promocyjnej, systemu wymiany punktów na towary, dystrybucję i wydanie tych towarów dla klientów, prowadzenie bazy danych uczestników programu z ewidencją oraz rozliczanie zgromadzonych rzez nich punktów. Akcja marketingowa jest prowadzona przy współpracy z innymi podmiotami, w tym m.in. sklepami AGD, RTV, firmami kosmetycznymi,biurami turystycznymi, księgarniami, których towary lub usługi są udostępniane w wirtualnym katalogu Wnioskodawcy jako nagrody za uzbierane przez klientów punkty oraz z Poczta Polską za pośrednictwem której Strona informuje uczestników akcji o aktualnym stanie ich kont. Za swoje usługi, obejmujące np. dystrybucję nagród, podwykonawca wystawia Stronie fakturę VAT, obejmującą wartość zakupionych nagród. Po zakończeniu promocji Wnioskodawca wystawia fakturę dla firmy XYZ za usługę ?obsługi akcji marketingowej? w terminie wynikającym z umowy. Faktury VAT wystawiane przez Spółkę będą obejmowały jej wynagrodzenie za świadczoną usługę a także zakup i wydanie nagród.

Zdaniem Strony, w opisanym powyżej stanie faktycznym, przekazanie prezentów promocyjnych uczestnikowi akcji nie stanowi przekazania towarów bez wynagrodzenia, o którym mowa w art.7 ust.2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ani też darowizny, ponieważ jest realizowane w ramach przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawcę lub przez podwykonawcę. Spółka stoi na stanowisku, iż w związku z przekazaniem upominków promocyjnych nie ma konieczności wystawiania faktury wewnętrznej, ponieważ za prowadzoną akcję zostaje wystawiona faktura VAT klientowi, który zlecił jej przeprowadzenie.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z treścią art. 7 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz.

535 ze zm.), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...), 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Zatem czynności opisane we wniosku, polegające na przekazaniu towarów w ramach świadczonej odpłatnie kompleksowej usługi nie wypełniają hipotezy przepisów art. 7 ust. 2. Nie dochodzi do przekazania towarów bez wynagrodzenia, ponieważ Spółka otrzymuje wynagrodzenie, co prawda nie od odbiorców, lecz od zleceniodawcy. Czynnością opodatkowaną jest usługa, a wartość przekazanych towarów jest wkalkulowana w jej cenę. Przekazanie jest tylko jednym z elementów usługi świadczonej na rzecz zleceniodawcy, nie może więc być opodatkowane odrębnie. W związku z powyższym, Strona nie jest zobowiązana do wystawienia faktury wewnętrznej. W przedmiotowej sytuacji przekazanie prezentów nie podlega opodatkowaniu, ponieważ jest dokonywane w ramach kompleksowej usługi marketingowej, która jest czynnością opodatkowaną.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika