Czy w chwili gdy wartość obrotu z działalności statutowej odpłatnej przekroczy kwotę wyrażoną (...)

Czy w chwili gdy wartość obrotu z działalności statutowej odpłatnej przekroczy kwotę wyrażoną w złotych, odpowiadającą kwocie 10 000 euro Stowarzyszenie nie stanie się płatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż działa w celu realizacji zadań statutowych po kosztach, a nie w celu osiągnięcia zysku?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa?Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art.4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz.1590), w związku z wnioskiem Strony z dnia 06.06.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 12.06.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

POSTANAWIA

Porady prawne

uznać za nieprawidłowe stanowisko Strony zawarte w piśmie z dnia 06.06.2007r.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową mającą status organizacji pożytku publicznego. Do chwili obecnej prowadzi jedynie działalność statutową nieodpłatną, w ramach której szkoli wolontariuszy, realizuje programy finansowane ze środków EFS, publikuje książki propagujące wolontariat. Ze względu na zmniejszoną ilość otrzymywanych dotacji Stowarzyszenie zamierza wykonywać część zadań statutowych w formie odpłatnej. W ramach tej działalności zamierza sprzedawać książki i realizować szkolenia dla wolontariuszy wywodzących się z biznesu. Formą udokumentowania w/w operacji będą wystawiane rachunki.

Zdaniem Strony, w opisanym powyżej stanie faktycznym, w chwili gdy wartość obrotu z działalności statutowej odpłatnej przekroczy kwotę wyrażoną w złotych, odpowiadającą kwocie 10 000 euro Stowarzyszenie nie stanie się płatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż działa w celu realizacji zadań statutowych po kosztach, a nie w celu osiągnięcia zysku.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz wydane na ich podstawie akty wykonawcze. Zatem dokonując oceny prawnej stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, należy posłużyć się definicjami działalności gospodarczej i podatnika, określonymi w przepisach art. 15-17 w/w ustawy. Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, ?Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności?. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu ?działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców, usługodawców (...) również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy (...)?. Z kolei w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. ?odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju?. Z powołanych uregulowań jednoznacznie wynika, że Stowarzyszenie (osoba prawna) w zakresie, w którym wykonuje czynności opodatkowane posiada status podatnika w rozumieniu przepisów cytowanej ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Natomiast Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub ust. 8 (art. 113 ust. 9).

Zgodnie z art. 113 ust.5 ustawy, jeśli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku przekroczy kwotę 10 000 euro zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przekroczenia tego limitu, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Zatem stanowisko Strony w zakresie zadanego pytania, czy po przekroczeniu 10.000 euro Podatnik staje się ?płatnikiem VAT? należy uznać za nieprawidłowe.

Jednakże należy zaznaczyć, iż do sprzedaży o której mowa w art. 113 ust. 1 nie wlicza się:- kwoty podatku ( art. 113 ust. 1),- odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku (art. 113 ust.2),- towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji ( art. 113 ust.2).

Zatem Podatnik do wyliczenia kwoty 10.000 euro winien uwzględnić jedynie sprzedaż opodatkowaną stawkami 22%, 7%, 3%, 0%. Jeżeli Strona w ramach odpłatnej działalności statutowej będzie świadczyła usługi bądź dostarczała towary zwolnione z podatku, to kwot uzyskanych z tej sprzedaży nie należy wliczać do obrotu 10.000 euro.

Organ podatkowy informuje, iż odpowiedzialnym za prawidłowe zakwalifikowanie świadczonych usług / sprzedawanych towarów jest usługodawca / dostawca.

Stosownie do treści art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej identyfikowane są za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Klasyfikacją statystyczną obowiązującą dla celów podatku od towarów i usług jest Polska Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). W przypadku trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć daną usługę, Podatnik może zwrócić się do odpowiedniego organu statystycznego, tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokona prawidłowej klasyfikacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Ponadto tutejszy organ podatkowy informuje, iż nie ocenia załączonych do wniosku załączników.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika