Czy przy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego należy zastosować (...)
Czy przy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego należy zastosować zwolnienie z podatku VAT.
postanawia
uznać stanowisko Strony w zakresie podatku od towarów i usług za prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 28.06.2007 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży własnościowego prawa do lokalu użytkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia jest płatnikiem podatku VAT w związku z prowadzeniem działalności zwolnionej (ok. 96%) i działalności opodatkowanej (4%). W dniu 07.09.1981 r. spółdzielnia nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego, który to lokal przeznaczono do prowadzenia działalności edukacyjnej ? nauczania języków obcych i szkolenia zawodowego. Wnioskodawca sporadycznie wynajmował jedną z sal wykładowych i pracownię komputerową na cele edukacyjne od czego odprowadzał należny podatek VAT. Strona informuje, iż używała lokal do działalności mieszanej dłużej niż 5 lat, gdyż wynajmowane były sporadycznie sala wykładowa i pracownia komputerowa od 2001 roku. Spółdzielnia na zapytanie tut. organu, czy w lokalu był przeprowadzony remont i modernizacja wyjaśnia, iż cyt. ?odnośnie art. 43 ust 6 - były ponoszone wydatki tylko na remont lokalu przekraczające 30 % wartości początkowej?. W dalszej części ww. wniosku Podatnik podkreśla, iż w chwili zakupu ww. prawa do lokalu nie obowiązywała ustawa o podatku VAT, a więc nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Prawo do obniżenia podatku należnego o częściową kwotę podatku naliczonego przysługiwało od poniesionych wydatków na remont ww. lokalu, jednak podatnik nie skorzystał z tego odliczenia.
Pytanie Wnioskodawcy jest następujące: czy przy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego należy zastosować zwolnienie z podatku VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze zapis art. 43 ust.1 pkt. 2 do ww. czynności można zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług.
Ustosunkowując się do przedstawionej kwestii, stwierdza się co następuje:
Zgodnie z treścią art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.
Pojęcie towaru zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, zgodnie z którym przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Jak wynika z przywołanych przepisów, ustawodawca zrównał dla celów podatkowych spółdzielcze prawa do lokalu z prawem do rozporządzania tym lokalem jak właściciel. Dlatego też przeniesienie ww. praw do lokalu w drodze sprzedaży należy traktować również jako dostawę towarów.
W kwestii natomiast zastosowania do przedmiotowej czynności zwolnienia od podatku od towarów i usług, należy przywołać przepisy art. 43 ust. 1 pkt 2 wskazywanej ustawy, które stanowią, że zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
W myśl art. 43 ust. 2 pkt 1 przywoływanej ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się budynki i budowle lub ich części ? jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.
Jednakże, stosownie do regulacji art. 43 ust. 6 ww. ustawy, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:1)miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;2)użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 16 g ust 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych środki trwałe ulegają ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji.
Przez pojęcie ?remont obiektu budowlanego? należy rozumieć natomiast wykonanie robót budowlanych polegających na odtworzeniu (przywróceniu) pierwotnego stanu (technicznego i użytkowego), wykraczających poza zakres konserwacji i niepowodujących zmian w użytkowaniu, przeznaczeniu i konstrukcji tego obiektu. Remont obiektu budowlanego ma na celu doprowadzenie elementów istniejącego obiektu budowlanego, zużytego w czasie użytkowania tego obiektu, do odpowiedniego stanu technicznego, zgodnie z dotychczasowym jego przeznaczeniem, lub też wymiany tych elementów na inne, celem przywrócenia warunków użytkowania tego obiektu. Podstawową zatem różnicą pomiędzy remontem a ulepszeniem jest to, iż remont ma na celu przywrócenie środkowi trwałemu jego poprzedniej wartości użytkowej, zaś rezultatem ulepszenia jest zwiększenie wartości technicznej i użytkowej środka trwałego w stosunku do wartości z dnia przyjęcia danego środka trwałego do użytkowania.
Dokonując oceny stanu faktycznego przedmiotowej sprawy w powiązaniu z przytoczonymi powyżej przepisami prawa należy zauważyć, iż:spółdzielni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu prawa do lokalu (czynność nabycia przedmiotowego prawa nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług),użytkował lokal do działalności mieszanej (tj. zwolnionej oraz opodatkowanej z tytułu wynajmu sali wykładowej od roku 2001) dłużej niż 5 lat,podatnik nie poniósł wydatków na ulepszenie a jedynie na remontw przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane przez ustawodawcę w treści cytowanego art. 43 ust.1 pkt. 2 ww. ustawy dla dostawy towarów używanych.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.