?proszę o wyjaśnienie czy i w jakiej wysokości mam zapłacić podatek od sprzedanych akcji, to jest (...)

?proszę o wyjaśnienie czy i w jakiej wysokości mam zapłacić podatek od sprzedanych akcji, to jest 19%, 19,5%, 18,5% czy 18% (1% podatku został już zapłacony przy sprzedaży akcji 0,5% zapłacił nabywca akcji i 0,5% ja zapłaciłam jako sprzedawca akcji). Poza tym gdybym miała zapłacić podatek to powstaje pytanie czy zapłacone przeze mnie 0,5% podatku należy traktować jak koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży akcji?


Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ? Ordynacja podatkowa /t. j. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek


postanawia


uznać stanowisko w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawarte we wniosku złożonym w Urzędzie Skarbowym Warszawa-Wola dnia 4 stycznia 2006 roku, uzupełnionym dnia 16 marca 2006 roku przekazanym do Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek w dniu 18 września 2006 na podstawie Decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr 1401/BF-II/005-714/JO/06 z dnia 15 września 2006, za nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


Z przedstawionego stanu faktycznego oraz dołączonych do wniosku dokumentów wynika, że w dniu 14.02.2003 r.- jako uprawniony pracownik - nabyła Pani nieodpłatnie imienne akcje Przedsiębiorstwa XXX S.A. serii A o numerach od xxx do xxx o nominalnej wartości 10 zł każda.W dniu 19.01.2005 r. dokonała Pani ich sprzedaży spółce ?xxx? S.A. za cenę 14,92 każda na podstawie zawartej umowy sprzedaży akcji. Zgodnie z paragrafem 10 umowy ogólna kwota zapłaty za akcje tj. 3 207,80 została pomniejszona o 0,5 % tytułem zapłaty połowy podatku od czynności cywilnoprawnej jaką było zawarcie umowy sprzedaży.

Pytanie brzmi: ?proszę o wyjaśnienie czy i w jakiej wysokości mam zapłacić podatek od sprzedanych akcji, to jest 19%, 19,5%, 18,5% czy 18% (1% podatku został już zapłacony przy sprzedaży akcji 0,5% zapłacił nabywca akcji i 0,5% ja zapłaciłam jako sprzedawca akcji). Poza tym gdybym miała zapłacić podatek to powstaje pytanie czy zapłacone przeze mnie 0,5% podatku należy traktować jak koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży akcji?Stoi Pani na stanowisku, że skoro raz już Pani zapłaciła podatek przy sprzedaży akcji to nie powinna płacić Pani już drugi raz.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza, co następuje:

Obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych wynika z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. ?a? ustawy z dn. 09.09.2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr. 41, poz. 399) Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy wynika zasada samoopodatkowania z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W związku z art. 4 i 5 ust. 1 i 2 obowiązek podatkowy ciąży na stronach czynności cywilnoprawnych, a jeżeli jedna ze stron jest zwolniona od podatku obowiązek zapłaty podatku ciąży solidarnie na pozostałych stronach tej czynnościZgodnie z art. 6 pkt 1 lit a : przy umowie sprzedaży podstawę opodatkowania stanowi cena sprzedaży, natomiast stawkę podatku od umowy sprzedaży innych praw majątkowych w wysokości 1 % określa art. 7 pkt 1 ust 1 lit b. Z powyższego wynika, że obowiązek zapłaty 1% podatku od czynności cywilnoprawnej przez strony umowy jest konsekwencją jej zawarcia i nie jest związany z podatkiem dochodowym.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust.

1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z postanowień art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne. Ich katalog zawiera art. 17 ust. 1 ww. ustawy, który w pkt. 6 lit. a) wymienia należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.W odniesieniu do dochodów ze zbycia akcji, przepisy podatkowe przewidują zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202 poz. 1956 z późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem powyższego artykułu, przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

W myśl art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub art. 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.).W świetle cytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że zwolnienie od podatku dochodu ze sprzedaży w 2005 r. akcji nabytych przed dniem 1 stycznia 2004 r., uzależnione zostało od spełnienia łącznie dwóch warunków: ? dopuszczenia tych akcji do obrotu publicznego oraz ? nabycia ich na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych. W art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.) zdefiniowany został publiczny obrót papierami wartościowymi. Zgodnie z brzmieniem powyższego artykułu, publiczny obrót papierami wartościowymi jest to proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata. Publicznym obrotem nie jest udostępnienie akcji pracownikom, gdyż krąg adresatów takiej oferty jest zawężony i ściśle oznaczony. Pojęcie ?oferty publicznej? nie zostało określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jak również w przepisach ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, obowiązującej w dacie nabycia przez Panią akcji. Zatem, wobec braku legalnej definicji pojęcia ?oferta publiczna? należy zastosować reguły wykładni gramatycznej, a więc nadać temu pojęciu znaczenie jakie posiada ono w języku powszechnym (potocznym). Kierując się zatem językowym znaczeniem wyrazów ?oferta? oraz ?publiczna? przyjętym w słownikach języka polskiego (?Mały słownik języka polskiego?, Warszawa 1974 i ?Słownik języka polskiego?, pod redakcją M.

Szymczaka, Warszawa 1995) znaczenie pojęcia oferta publiczna należy rozumieć jako propozycję nabycia skierowaną do nieograniczonego kręgu odbiorców. W konsekwencji, warunek nabycia akcji na podstawie oferty publicznej można uznać za spełniony jedynie wówczas, gdy ich objęcie następuje w ramach powszechnie dostępnej formy dystrybucji. Powyższy pogląd prezentowany jest również w orzecznictwie sądowym. Zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 27 maja 2003 r. sygn. akt SA/Bk 1403/02 ?mówiąc o publicznym charakterze oferty należy mieć na względzie powszechny dostęp do akcji przez ogół społeczeństwa bez względu na liczbę osób, do których jest skierowana oferta. Jeżeli oferta nie jest skierowana do ogółu społeczeństwa, a do konkretnie oznaczonych adresatów, nawet jeśli ich liczba przewyższa 300 osób, to nie sposób mówić o ofercie publicznej?.

Jak wynika z powyższego, z ofertą publiczną mamy do czynienia w przypadku, gdy może z niej skorzystać każdy podmiot a nie tylko wybrana grupa podmiotów. Zatem nabycie przez Panią akcji w ramach oferty skierowanej wyłącznie do pracowników emitenta nie może być utożsamiane z nabyciem ich na podstawie publicznej oferty. Wobec powyższego, tut. organ stoi na stanowisku, iż w opisanej sytuacji nie zostały spełnione przesłanki wyłączające z opodatkowania odpłatne zbycie papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem dochód uzyskany przez Panią w 2005 r. ze sprzedaży akcji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ust. 1 ww. artykułu, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży akcji należy uwzględnić koszty uzyskania przychodu. Zgodnie z generalną zasadą ich ustalania, określoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem określonych w art. 23 ustawy. Jak wynika z powyższego, każdy wydatek noszący cechę celowości poniesiony z zamiarem uzyskania przychodu, poza przypadkami wymienionymi w art. 23 ust. 1, powinien być uznany za koszt uzyskania przychodu. W przedmiotowej sprawie, akcje pracownicze nabyła Pani nieodpłatnie (wartości nominalnej akcji nie należy utożsamiać z poniesionym wydatkiem), w związku z czym przychód uzyskany z ich sprzedaży może Pani pomniejszyć tylko o koszty ich zbycia, jeśli zostały one poniesione, tj. np. o prowizje maklerskie, koszty obsługi prawnej, koszty założenia i prowadzenia rachunku papierów wartościowych, zapłacony podatek od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 30b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c. Po zakończeniu roku podatkowego, dochód ze sprzedaży akcji należy wykazać w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym w odrębnym zeznaniu, według ustalonego wzoru (PIT-38) i w tym samym terminie należy wpłacić wynikający z tego zeznania podatek dochodowy (art. 45 ust. 1a pkt 1 i ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika