Czy otrzymywane wynagrodzenie pochodzące ze środków unijnych wypłacane przez spółkę osobie prowadzącej (...)

Czy otrzymywane wynagrodzenie pochodzące ze środków unijnych wypłacane przez spółkę osobie prowadzącej działalność gospodarczą realizującej bezpośrednio cele Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL na podstawie umowy - kontrakt z koordynatorem ,wolne jest od podatku dochodowego od osób fizycznych?


Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz.60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 lutego 2006 roku, uzupełnionym w dniu 23.03.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, za nieprawidłowe.

Porady prawne


U Z A S A D N I E N I E


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka Akcyjna Procesy Inwestycyjne zawarła z Panią jako osobą prowadzącą działalność gospodarczą umowę -kontrakt z koordynatorem w celu realizacji zadań objętych projektem finansowanym w całości ze środków unijnych. Spółka realizuje projekt 'ElaStan'-Elastyczne stanowiska pracy i ochrona kapitału intelektualnego firm w ramach programu EQUAL - Program Inicjatywy Wspólnotowej dla Polski w latach 2004-2006 przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r.w sprawie przyjęcia programu operacyjnego-Progra m Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL /Dz.U.z 2004r.Nr 189 poz.1948/ oraz Uzupełnieniem Programu przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004r.w sprawie przyjęcia uzupełnienia programu operacyjnego-Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 /Dz.U.z 2004r. Nr 214 poz.2172/.

Środki na realizację tego projektu pochodzą z funduszy strukturalnych a w szczególności z Europejskiego Funduszu Społecznego ,wspierającego m.in.działania zmierzające do propagowania i stworzenia na rynku polskim jak największej liczby lepszych miejsc pracy i zapewnienie szerokiego do nich dostępu,a także testowanie i popieranie nowych sposobów zwalczania wszystkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy ,zarówno wobec osób zatrudnionych jak i poszukujących pracy. Projekt' ElaStan' realizowany jest na podstawie umowy o dofinansowanie z Fundacją 'Fundusz Współpracy'która jest jednostką wdrażającą EQUAL w Polsce,zwaną 'Krajową Strukturą Wsparcia ' działającą w imieniu Instytucji Zarządzającej EQUAL.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym,podatnik zadaje pytanie:

Czy otrzymywane wynagrodzenie pochodzące ze środków unijnych wypłacane przez spółkę osobie prowadzącej działalność gospodarczą realizującej bezpośrednio cele Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL na podstawie umowy - kontrakt z koordynatorem ,wolne jest od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Stoi Pani na stanowisku,że zgodnie z art.13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U.z 2000r.Nr 14 poz.176 z późn.zmian./,przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem ,kontraktów lub umów o podobnym charakterze,w tym umów zawartych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej,zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście ,o których mowa w art.10 ust.1 pkt 2 ustawy.W świetle powyższego,bez znaczenia pozostaje fakt ,czy przychody z realizacji kontraktu uzyskane zostały w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.Koordynator świadczy swoje usługi na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej osobiście i rozlicza się z podatku dochodowego samodzielnie jako przedsiębiorca.

Zgodnie z art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U.z 2000r.Nr 14 poz.176 z późn.zmian./,wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli pochodzą od rządów państw obcych ,organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy,oraz jeżeli podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Przedmiotowy projekt finansowany jest ze środków unijnych, zaś jego realizacja przewiduje zatrudnienie do tego celi pracowników .Dochód pracownika zatrudnionego na podstawie kontraktu w celu wyżej opisanym jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego,Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek stwierdza co następuje:

Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 53c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wśród dochodów zwolnionych z opodatkowania, w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej wyżej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że przedmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które: ?otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub ?są beneficjentami pomocy, którzy otrzymali ww. środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Powołany przepis wprowadza określone przesłanki zwolnienia; istotne jest pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest bowiem jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem oraz w przypadku, gdy otrzymał środki pomocowe za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków. Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody.

Założenia programowe dotyczące wdrażania Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL w Polsce określa Program Inicjatywy Wspólnotowej, który jest załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948) oraz Uzupełnienie Programu, które jest załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia programu operacyjnego - Program inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 214, poz. 2172). Z treści przytoczonych wyżej załączników wynika, że Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL, jest częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy oraz zapewnienia, by nikogo nie pozbawiono do nich dostępu. Jako inicjatywa wspólnotowa finansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), jest platformą umożliwiającą poszukiwanie i uczenie się nowych sposobów osiągania celów polityki Europejskiej Strategii Zatrudnienia i Procesu Integracji Społecznej. EQUAL to instrument służący wypracowaniu nowych sposobów zwalczania dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, dostarcza on przykładów dobrej praktyki w zakresie nowatorskich podejść, kładąc nacisk na aktywną współpracę między Państwami Członkowskimi, zapewniając tym samym stosowanie oraz upowszechnianie na terenie Unii Europejskiej najbardziej pozytywnych rozwiązań. Program EQUAL jest wdrażany poprzez partnerstwo strategiczne funkcjonujące pod nazwą Partnerstwo na rzecz Rozwoju. Każde partnerstwo na rzecz Rozwoju powinno przedstawić strategię realizacji swoich celów w oparciu o wspólnie uzgodniony (i przedstawiony w formie pisemnej) program pracy w formie umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju. Wszystkie Partnerstwa na rzecz Rozwoju muszą mieć wyznaczonego partnera lub podmiot administrujący funduszami publicznymi. Nadmienić tu należy, że projektodawca Partnerstwa na rzecz Rozwoju już na etapie składania wniosków o finansowanie Partnerstwa w ramach Programu EQUAL musi uzgodnić i przedstawić strukturę zarządzania i administrowania publicznymi środkami finansowymi, a także wyznaczyć instytucję odpowiedzialną za zadania administracyjne. W świetle powyższego to Partnerstwa na Rzecz Rozwoju a nie instytucja zwana administratorem są beneficjentami końcowymi Programu EQUAL w rozumieniu rozporządzenia Nr 1260/99 z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26 czerwca 1999 r.). W praktyce oznacza to, że będą one bezpośrednimi odbiorcami środków pochodzących z EFS.

Reasumując stwierdzić należy, że wynagrodzenia (dochody) osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę czy umowy zlecenia i innych umów cywilnoprawnych,za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celów programu EQUEL finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Należy przy tym odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym,administracyjnym, organizacyjnym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika,że jest Pani zatrudniona na stanowisku koordynatora a zakres czynności wskazuje,że wykonuje Pani prace organizacyjne np.nadzorcze,sprawozdawcze,które aczkolwiek niezbędne są przy realizacji programu ,to same w sobie nie stanowią realizacji celu programu.' Koordynator /Słownik Wyrazów Obcych/ to osoba, która uzgadnia i często też nadzoruje współpracę przy wykonywaniu jakiejś czynności lub zadania złożonego,ktoś koordynujący działania ; także czynnik powodujący uporządkowaną współpracę'.

Reasumując stwierdzić należy,że dochody uzyskiwane przez Panią na stanowisku koordynatora winny zostać zakwalifikowane jako podlegające opodatkowaniu z uwagi na niespełnienie warunku wynikającego z treści art.21 ust.1 pkt 46 lit.b cyt.ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek nie podziela stanowiska zajętego przez Panią w złożonym wniosku.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika