Czy otrzymane środki z Europejskiego Funduszu Społecznego przyznane przez Urząd Pracy osobie bezrobotnej (...)

Czy otrzymane środki z Europejskiego Funduszu Społecznego przyznane przez Urząd Pracy osobie bezrobotnej na podjęcie działalności gospodarczej są równoznaczne z otrzymanymi środkami z Funduszu Pracy na ten sam cel i czy ma zastosowanie art.21 ust.1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?
Czy wydatki pokryte z przyznanych środków stanowią koszty uzyskania przychodu na dzień rozpoczęcia działalności tj. 14.01.2006r.?

Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /t.j. Dz.U.z 2005r. Nr 8 poz.60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek

postanawia

uznać stanowisko w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawarte we wniosku złożonym dnia 27 lutego 2006 roku, uzupełnionym w dniu 15.03.2006r. za nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że od września 2004 roku była Pani osobą bezrobotną szukającą pracy.W listopadzie 2005r. Urząd Pracy przyznał Pani środki jednorazowe z Europejskiego Funduszu Społecznego w kwocie .......zł. z przeznaczeniem na podjęcie działalności gospodarczej. Zgodnie z podpisaną umową w grudniu 2005r. dokonała Pani zakupu towarów handlowych,materiałów piśmiennych oraz składników wyposażenia stanowiska pracy.

Stoi Pani na stanowisku, iż otrzymane środki z Europejskiego Funduszu Społecznego przyznane przez Urząd pracy jako osobie bezrobotnej na podjęcie działalności gospodarczej zwolnione są od podatku dochodowego na podstawie art.21 ust.1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a poniesione z tych środków wydatki stanowią koszty uzyskania przychodu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza, co następuje:

Zgodnie z przepisem art.9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 14 ust.2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.) starosta ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej. Szczegółowe zasady dotyczące warunków i trybu przyznawania przez starostę bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej określone zostały w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31.08.2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej (Dz.

U. Nr 196, poz. 2018). Z treści ww. przepisów wynika, że środki z Funduszu Pracy mogą być przyznane po złożeniu wniosku i spełnieniu określonych warunków przez bezrobotnego z przeznaczeniem na określony rodzaj działalności, którą bezrobotny dopiero zamierza podjąć. Z uwagi na powyższe przyznane bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej przed jej rozpoczęciem nie stanowią przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowić natomiast będą przychód z innych źródeł, o którym mowa w art.10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Według przepisów art.2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005r. O zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz.U.Nr 164 poz.1366/,zwiększono katalog zwolnień przedmiotowych w ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U.z 2000r. Nr 14 poz.176 ze zm./.Do art.21 ust.1 ustawy został dodany pkt 121,zgodnie z którym ,ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności ,o których mowa w art.46 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy /Dz.U.Nr 99 poz.1001 ze zm./.Zgodnie z art.22 ustawy z dnia 28 lipca 2005r.o zmianie niektórych innych ustaw ,zmiana weszła w życie w dniu 30.08.2005r. i ma zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2005r.

Z kolei przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że zwolnione są od podatku dochodowego dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

#61623; pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

#61623; podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku realizowanym przez niego programem.

Reasumując: środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej stanowią co do zasady przychód z tzw. innych źródeł, przy czym:

1. środki pochodzące z Funduszu Pracy - wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art.21 ust.1 pkt 121 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym,

2. z Europejskiego Funduszu Społecznego podlegają zwolnieniu od opodatkowania na podstawie wyżej cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile spełnione są warunki w nim określone.

Należy zauważyć, że środki przyznane bezrobotnemu pod rygorem ich zwrotu muszą być wykorzystane do utworzenia i rozpoczęcia działalności gospodarczej, a więc przyczyniają się do powstania źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 tej ustawy. A zatem wydatek poniesiony przez podatnika stanowi koszt uzyskania przychodu, jeżeli:

#61623; pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,

#61623; nie został wymieniony przez ustawodawcę w art. 23 wyżej cytowanej ustawy.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d i 116 tej ustawy.

W świetle ww. przepisów dokonane zakupy sfinansowane ze środków przyznanych osobie bezrobotnej z Funduszu Pracy stanowi zatem koszt uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wydatek ten został bowiem poniesiony w celu osiągnięcia przychodów z działalności gospodarczej i nie podlega wyłączeniu na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w sytuacji, gdy wydatki sfinansowane zostały środkami unijnymi znajduje zastosowanie wyżej cytowany art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy wyłączający możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tego rodzaju wydatków.

Zatem,środki otrzymane z Funduszu Pracy wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych a wydatki poniesione z tych środków na działalność stanowią koszt uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Środki otrzymane z Europejskiego Funduszu Społecznego wolne są od podatku dochodowego a wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów, rozróżnić należy z jakich źródeł pochodziły przedmiotowe środki pieniężne ,a tym samym zróżnicowanie konsekwencji podatkowych z tym związanych.Nie jest więc równoznaczne otrzymanie środków z Funduszu Pracy i z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Reasumując: stanowisko Pani wyrażone we wniosku o udzielenie interpretacji jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 253 poz. 2532 ze zm./ wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł oraz od załączników po 0,50 gr.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika