Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że firma Pana bierze udział w przetargu (...)

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że firma Pana bierze udział w przetargu publicznym ogłoszonym przez Urząd Miasta ......na 'Przebudowę oświetlenia ulicy..... z napowietrznego na kablowe'.
Wzdłuż ulic osiedlowych biegnie linia elektroenergetyczna napowietrzna, z której zasilane są poszczególne posesje (domy mieszkalne). Przebudowa polegać będzie na zastąpieniu linii napowietrznej linia kablową. Jest to więc robota budowlano-montażowa związana z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. W sensie technicznym jest to sieć elektroenergetyczna związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Ponadto, jak wynika z treści wniosku ulica, na której zostaną wykonane prace jest drogą dojazdową do okolicznych domów mieszkalnych. Przedmiotowe roboty sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 45.21., a w rozwinięciu 45.21.43 - linia energetyczna napowietrzna zostaje zastąpiona w wyniku inwestycji na 45.21.44 - linia elektroenergetyczna kablowa.
W związku z powyższym wystąpił Pan z zapytaniem, czy w opisanym powyżej przypadku, można w ofercie przetargowej zastosować 7% stawkę podatku VAT?
Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca uznaje, iż przyjęcie 7% stawki VAT jest całkowicie uzasadnione i znajduje poparcie w istniejącym przepisie art. 146 ust. 3 pkt. 3 ustawy o VAT.


Na podstawie art. 14a, art. 216 § 1 i 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia z 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 marca 2006r. (uzupełniony w dniu 28 marca 2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług za prawidłowe


UZASADNIENIE


Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./ opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W robotach z zakresu budownictwa wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po 1 maja 2004r. występują dwie stawki podatkowe: stawka podstawowa 22% oraz stawka obniżona 7%. W myśl art. 146 ust1 pkt 2 lit a) i b) powołanej na wstępie ustawy do dnia 31 grudnia 2007r. stawka obniżona obowiązuje w odniesieniu do:

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą oraz obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

  • sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  • urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  • urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).

W praktyce ww. infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi (lokale użytkowe w mieście i budynki gospodarcze na wsi), jak i z budownictwem mieszkaniowym. Przepis art. 146 ww. ustawy wyraźnie jednak wskazuje, że stawka podatku 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Zatem, w przypadku gdy infrastruktura ma charakter towarzyszący budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego.

Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Dopuszczalną metodą określania proporcji w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być np. metoda procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów, tj. mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami, i zastosowanie obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót.

W Polskiej Klasyfikacji Obiektów (PKOB) stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych /Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm./ instalacje do oświetlenia dróg ujęte są w klasie 2112 - Ulice i drogi pozostałe. Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że drogi i dojazdy zaliczane są do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jedynie w przypadku ich realizacji w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Taki charakter mogą mieć drogi wewnętrzne, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 ze zm.).

Dla uznania czy opisana powyżej przebudowa wykonana będzie w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego należy posiłkować się np. usytuowaniem drogi w miejscowym planie zagospodarowania terenu, klasą drogi, rodzajem inwestycji, czyli danymi, którymi dysponuje Urząd Miasta i Gmina.

W świetle powołanych przepisów uznać należy, iż w przypadku gdy przebudowa linii oświetleniowej dotyczyć będzie w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (np. roboty wykonywane będą na chodnikach i drogach osiedlowych, dojściach i dojazdach wewnątrzosiedlowych) wówczas podlegać będzie opodatkowaniu według 7% stawki podatku od towarów i usług.

Natomiast, w przypadku gdyby realizowana przebudowa będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi, jak i innymi obiektami, należałoby wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami niemieszkalnymi i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7 % dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowy i 22 % dla pozostałej części.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika