#61656; Jeżeli zleceniodawca jest podmiotem unijnym podany jest jego NIP unijny a relacja jest wykonywana (...)

#61656; Jeżeli zleceniodawca jest podmiotem unijnym podany jest jego NIP unijny a relacja jest wykonywana na trasie Polska - Rosja lub Belgia - Rosja?
#61656; Jeżeli zleceniodawca jest podmiotem spoza Unii a relacja jest wykonana na trasie Polska - Rosja lub Belgia Rosja?
#61656; Jeżeli zleceniodawcą jest podmiot unijny jest podany NIP unijny a relacja jest wykonywana na trasie Polska - UE lub UE - Polska?
#61656; Jeżeli zleceniodawcą jest podmiot krajowy a relacja wykonywana jest na trasie Polska - UE lub UE - Polska.


Na podstawie art. 14a, art. 216 § 1 i 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia z 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 31 marca 2006r., uzupełnionym w dniu 05 maja 2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług za prawidłowe

Porady prawne


UZASADNIENIE


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest świadczenie usług transportu towarów.

Zlecenia otrzymuje Pan od podmiotów krajów jak również od podmiotów mających siedzibę poza terytorium kraju (kraje Unii Europejskiej oraz kraje trzecie). Przewóz organizowany jest w ramach transportu międzynarodowego jak również w ramach transportu wewnątrzwspólnotowego.

W związku z różnorodnością zdarzeń mających wpływ na rozliczenie w podatku od towarów i usług powstały wątpliwości co do sposobu opodatkowania VAT. Przede wszystkim kwestią sporną pozostaje właściwe zastosowanie stawki VAT z tytułu świadczonych usług transportowych.

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazuje iż:

W przypadku gdy zleceniodawcą będzie podmiot z innego państwa unijnego zaś transport dotyczyć będzie WUTT, wówczas usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. W fakturze nie zostanie zastosowana stawka VAT, zaś znajdzie się adnotacja, iż podatek rozliczy nabywca. Jeżeli zaś zleceniodawcą z tytułu WUTT będzie podmiot nie będący podatnikiem unijnym, wówczas należny podatek powinien zostać rozliczony przez LAUD w państwie, w którym transport się rozpoczyna. Z tego tytułu wystąpi obowiązek zarejestrowania się w kraju świadczenia usługi. Natomiast w przypadku transportu międzynarodowego odcinek krajowy opodatkowany będzie stawką 0%, odcinek poza terytorium Polski (zarówno kraje unijne jak i państwa trzecie) - czynność nie podlegająca opodatkowaniu VAT w Polsce (usługa opodatkowana poza terytorium kraju). W przypadku więc usługi, wykonywanej na trasie Będzin - Moskwa, poprawnie wystawiona faktura powinna uwzględniać:

- ilość kilometrów przejechanych z Będzina do granicy z Rosją - do tej części trasy stawka VAT 0%,

- ilość kilometrów przejechanych od granicy Polski do Moskwy - czynności nie podlegające opodatkowaniu polskim VAT.

Z kolei trasa Belgia - Rosja będzie opodatkowana stawką 0% tylko w części kilometrów, które przejechane zostały na terytorium Polski (tranzyt). Odcinek poza terytorium kraju nie będzie podlegał VAT w Polsce.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:

Miejscem opodatkowania usług transportowych, zgodnie z art. 27 ust.

2 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. W art. 28 ustawodawca określił, iż w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Jednakże jeżeli nabywca tej usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium tego innego państwa członkowskiego.

1. W przypadku rozpoczęcia usługi w Polsce do miejsca przyjazdu w kraju unijnym i gdy nabywca usługi nie podał dla celów tej czynności swego NIP, to w tym przypadku za miejsce świadczenia przyjmuje się terytorium Polski. Osobą zobowiązaną do zapłaty podatku jest podmiot świadczący usługę. Całą usługę transportową należy wykazać na fakturze ze stawką krajową, tj. 22 % - również odcinek zagraniczny.

2. W sytuacji, gdy rozpoczęcie usługi transportowej ma miejsce w kraju unijnym do miejsca przyjazdu w Polsce, a nabywca usługi nie podał NIP dla celów owej czynności, to polska firma świadcząca tę usługę, będzie musiała zarejestrować się na terytorium kraju rozpoczęcia transportu i tam rozliczyć podatek z tytułu tej czynności. W polskiej deklaracji nie pojawi się żaden obrót z tego tytułu.

3. W przypadku, gdy rozpoczęcie usługi ma miejsce w jednym kraju Unii do miejsca przyjazdu w drugim kraju Unii, a nabywca owej usługi podał polski NIP, to miejscem opodatkowania jest terytorium Polski. W takiej sytuacji podatnik winien, jako przewoźnik wystawić fakturę za wykonaną usługę ze stawką 22-procentową i obrót z tego tytułu rozliczyć w deklaracji VAT-7.

Natomiast, przy świadczeniu przez pana usług transportu poza terytorium Wspólnoty zastosowanie będą miały przepisy art. 83 ust. 1 pkt 23 i ust. 3 ustawy o VAT, gdzie stawkę 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego, przez które rozumie się m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium (Polski) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (Polski), jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (Polski).

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego zgodnie z ust. 5 ww. artykułu są m.in. w przypadku transportu:

- towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt. 2,

- towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w punkcie 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Tak więc, zgodnie z powyższym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0%, będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na polskim terytorium, proporcjonalnie do całości trasy, jeżeli podatnik będzie dysponował ww. dokumentami, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 art. 83 ustawy (w przeciwnym razie usługa na terytorium RP winna być opodatkowana wg stawki podstawowej 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy), pozostała zaś część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. Stawkę 0% albo 22% stosuje się niezależnie od tego, jaki podmiot jest zleceniodawcą usługi.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika