Czy dopłata jaką otrzymuje z Urzędu Miasta Zielonka w ramach zwrotu kosztów dowozu dziecka niepełnosprawnego (...)

Czy dopłata jaką otrzymuje z Urzędu Miasta Zielonka w ramach zwrotu kosztów dowozu dziecka niepełnosprawnego do szkoły powinna być zaliczona do moich przychodów?

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst z 2005r. Dz.U. Nr 8 poz.60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie po rozpatrzeniu wniosku , złożonego w tutejszym Urzędzie w dniu 25.03.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii ? zaliczenia do przychodów podatnika kwot otrzymanych z Urzędu Miasta jako zwrotu kosztów dowożenia niepełnosprawnego dziecka do szkoły stwierdza iż

Porady prawne


- stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Stosownie do postanowień art. 14a §1 i §2 ustawy ? Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Składając przedmiotowy wniosek podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Korzystając z powyższego przepisu wnioskiem złożonym w tutejszym Urzędzie Skarbowym w dniu 25.03.2005r. wystąpił Pan o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i stosowania prawa podatkowego w kwestii zakwalifikowania do jego przychodów, uzyskanych w 2004r. otrzymanej z Urzędu Miasta dopłaty z tytułu zwrotu kosztów dowożenia dziecka niepełnosprawnego do szkoły /I klasa Gimnazjum/.

Do w/w wniosku nie dołączono znaków opłaty skarbowej, nie zawarto w nim wyczerpującego opisu stanu faktycznego, nie przedstawiono również własnego stanowiska w sprawie, w związku z powyższym wezwaniem z dnia 5 kwietnia 2005r. organ podatkowy wezwał stronę do usunięcia braków w trybie art. 169 ustawy ? Ordynacja podatkowa.

Braki, o których mowa w przedmiotowym wezwaniu zostały usunięte w piśmie z dnia 14 kwietnia 2005r. Ponadto do wniosku zostały dołączone następujące dokumenty:
1. Zarządzenie nr 83/04 Burmistrza Miasta z dnia 5 października 2004r. w sprawie przyznania zwrotu kosztów dowozu do Gimnazjum niepełnosprawnego dziecka realizującego obowiązek szkolny.
2. orzeczenie o niepełnosprawności dziecka.
3. PIT-8C ? 2 szt.

OPIS STANU FAKTYCZNEGO

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności, jest uczennicą I klasy Gimnazjum i codziennie dowożona jest do szkoły samochodem osobowym ojca.
Na podstawie Zarządzenia Burmistrza ? obowiązującym w roku szkolnym 2004/2005 ? podatnik otrzymuje kwotę 600,00zł miesięcznie (pomniejszoną odpowiednio do liczby dni nieobecności córki w szkole) jako zwrot kosztów dowozu dziecka do szkoły.

W bieżącym roku podatnik otrzymał dwa dokumenty PIT-8C (informacja o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych ), w których kwoty z tytułu zwrotu kosztów dowożenia dziecka niepełnosprawnego do szkoły wykazane zostały w pozycji ?przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?.

STANOWISKO PODATNIKA

W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym podatnik stoi na stanowisku, że dopłata jaką otrzymuje z Urzędu Miasta w ramach zwrotu kosztów dowozu dziecka niepełnosprawnego do szkoły nie powinna być zaliczona do jego przychodów.

OCENA PRAWNA STANOWISKA WNIOSKODAWCY

W myśl przepisu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt. 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnikaw roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń.

Zapis zaś art. 21 ust. 1 pkt 40 powołanej wyżej ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia pochodzące z budżetu państwa , budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni ? przyznawane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym , o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Zatem jak wynika z powyższego, aby zwolnienie to mogło być zastosowane konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:świadczenie pomocy materialnej musi być przyznane uczniowi,świadczenie pomocy materialnej musi być sfinansowane ze środków budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub środków własnych szkoły prawo do przyznania danego świadczenia musi wynikać z przepisów o systemie oświaty.

Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 ze zm./ w art. 17 ust. 3A stanowi, iż obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71 b : bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościamialbo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej , jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika natomiast, iż na mocy Zarządzenia Burmistrza Miasta Zielonka nr 83/04 z dnia 5 października 2004r. ? wydanego na podstawie powołanego wyżej art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty ? przyznano Panu stałą kwotę 600,00 zł jako zwrot kosztów dowozu dziecka niepełnosprawnego do szkoły. Dowożenie niepełnosprawnego dziecka do szkoły nie odbywa się środkami komunikacji publicznej, lecz samochodem osobowym ojca.

W świetle powyższych faktów i przytoczonych wyżej przepisów należy wysnuć wniosek, iż zwolnieniu od podatku dochodowego podlega jedynie ta część , wypłaconej na mocy w/w zarządzenia Burmistrza Miasta , kwoty stanowiącej równowartość biletów okresowych uprawniających niepełnosprawnego ucznia i jego opiekuna do przejazdu środkami komunikacji publicznej.

A zatem, jeżeli kwota wydatków poniesionych z w/w tytułu zwróconych przez Urząd Miasta na podstawie w/w zarządzenia , przewyższa wartość biletów to kwota przekraczająca wartość biletów okresowych jest dla rodzica przychodem z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? podlegającym opodatkowaniu na zasadach ogólnych, bowiem zakres zwolnień przedmiotowych zawarty w art. 21 i 52 w/w ustawy jest wyczerpujący i nie obejmuje zwolnienia od podatku dochodowego powyższych dochodów.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zobowiązują płatnika do poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłaty kwot przewyższających wartość biletów okresowych, natomiast nakładają na niego obowiązek sporządzenia w trzech egzemplarzach, odrębnie dla każdego podatnika, informacji według ustalonego wzoru (PIT-8C ) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania jednego egzemplarza podatnikowi, a drugiego ? urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, co wynika z art. 42 wspomnianej wyżej ustawy.
Informację PIT-8C płatnik jest zobowiązany wystawić bez względu na wysokość uzyskanego przez podatnika przychodu.
W świetle przytoczonych wyżej przepisów podatkowych oraz przedstawionego stanu faktycznego w przypadku Pana uzyskane opisane wyżej przychody podlegają uwzględnieniu w rocznym zeznaniu podatkowym łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w tymże roku, zgodnie z art.45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

PODSTAWA PRAWNA

Oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy dokonano na podstawie niżej wyszczególnionych przepisów, według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń opisanych w stanie faktycznym:
1. art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 11 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst z 2000r. Dz. U. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.),
2. art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /jednolity tekst z 1996r Dz. U. Nr 67, poz. 329 ze zm./
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie ul. A. Felińskiego 2b w terminie 7 dni od daty jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołominie ( art. 14a § 4 w zwiazku z art. 236 Ordynacji podatkowej), Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu nie jest wiążaca dla podatnika (art. 14 b §1 Ordynacji podatkowej). Interpretacja przedstawiona wyżej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika