Czy Wnioskodawcy przysługuje zwrot bezpośredni podatku VAT w terminie podstawowym 60 dni od dnia złożenia (...)

Czy Wnioskodawcy przysługuje zwrot bezpośredni podatku VAT w terminie podstawowym 60 dni od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku, gdy Wnioskodawca nie dokonuje na terytorium Polski dostaw opodatkowanych, natomiast wykazuje podatek naliczony związany z dostawami towarów i świadczeniem usług na terytorium państwa trzeciego (Jersey)? Czy występowanie przez Spółkę o zwrot bezpośredni podatku VAT w terminie podstawowym wymaga dołączenia do rozliczenia podatku VAT za dany okres umotywowanego wniosku?

Działając na podstawie art. 14a § 1 - 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 25.05.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim wniosek dotyczył prawa do otrzymania zwrotu bezpośredniego podatku VAT w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia bez konieczności przedstawienia umotywowanego wniosku, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście

p o s t a n a w i a

Porady prawne

uznać przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku (uzupełnionym pismami z dnia 21.07.2006 r. oraz 21.08.2006 r.) Spółka podała, że zawarła umowę o świadczenie usług ze spółką z siedzibą na Jersey. Wnioskodawca został określony w umowie jako 'Doradca', spółka z siedzibą na Jersey jako 'Klient'. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz spółki z siedzibą na Jersey zostały określone w umowie w następujący sposób:
'Usługi' oznaczają usługi z zakresu doradztwa i konsultingu związane z działaniami inwestycyjnymi Klienta w Regionie, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.1 'Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania', a w szczególności:
Usługi ogólne i wstępne dotyczące projektu
1. opracowanie ogólnej strategii inwestycyjnej Klienta w Regionie;
2. monitorowanie i raportowanie Klientowi wszystkich przedsięwzięć na rynku i w wybranych sektorach przemysłowych w Regionie;
3. poszukiwanie, identyfikowanie i prezentacja Klientowi zidentyfikowanych w ten sposób projektów inwestycyjnych lub docelowych spółek lub przedsiębiorstw;
4. opracowanie ogólnych strategii, zasad i procedur inwestycyjnych, zarządzania nabytymi aktywami lub udziałami oraz korzystania z wszelkich praw nabytych przez Klienta;
5. wstępne doradztwo w zakresie określonych projektów inwestycyjnych, w tym prowadzenie wstępnych analiz prawno - finansowych spółek lub przedsiębiorstw docelowych, przygotowanie wstępnych zaleceń dotyczących struktury projektów;
Usługi dotyczące projektu
6. ogólne działania z zakresu zarządzania transakcjami w związku z określonymi projektami inwestycyjnymi;
7. przeprowadzenie i koordynacja szczegółowych badań stanów prawno - finansowych spółek lub przedsiębiorstw docelowych (analizy finansowe, podatkowe, prawne, środowiskowe, dotyczące zarządzania, inżynieryjne i inne);
8. opracowanie szczegółowych zaleceń dotyczących struktury projektów oraz ocen projektów w związku z określonymi projektami inwestycyjnymi (analizy finansowe, podatkowe, prawne, środowiskowe, dotyczące zarządzania, inżynieryjne i inne);
9.

wsparcie i pomoc w negocjacjach szczegółowych zasad i warunków w związku z określonymi projektami inwestycyjnymi (włączając ustalenia dotyczące poufności i wyłączności, listy inwestycyjne, projekty umów oraz inną wstępną dokumentację; umowy prawne dotyczące etapu przyjęcia przedsiębiorstwa oraz inną dokumentację prawną związaną z projektami inwestycyjnymi);
10. wsparcie i pomoc w związku z wszelkimi wnioskami i procedurami zgłoszeniowymi dotyczącymi wszelkich zawiadomień, pozwoleń, licencji lub innych zezwoleń administracyjnych wymaganych w związku z określonymi projektami inwestycyjnymi;
11. usługi dotyczące finalizacji transakcji w związku z określonymi projektami inwestycyjnymi;
12. usługi dotyczące działań po sfinalizowaniu transakcji w związku z określonymi projektami inwestycyjnymi;
Usługi z zakresu zarządzania portfelem
13. wsparcie i pomoc w związku z zarządzaniem portfelem inwestycyjnym Klienta (zarządzanie udziałami i aktywami) oraz wykorzystywaniem wszelkich praw nabytych przez Klienta;
14. pomoc, zarządzanie, usługi konsultingowe na rzecz podmiotów kontrolowanych przez Klienta;
15. prowadzenie ogólnych działań z zakresu zarządzania transakcjami oraz usługi dotyczące określonych transakcji, jak wskazano w punktach 8-12 powyżej w związku z określonymi projektami dezinwestycji;
16. inne dodatkowe działania, jakie mogą być konieczne lub wskazane w celu osiągnięcia celów związanych z usługami wymienionymi w punktach 1-15 powyżej, oraz
17. inna dodatkowa pomoc, usługi z zakresu zarządzania lub konsultingu zlecane doraźnie Doradcy przez Klienta.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 21.07.2006 r. jednoznacznie stwierdzono, że wszystkie wymienione wyżej czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.1. Zgodnie z informacją podaną w wymienionym piśmie w odniesieniu do zakupów towarów i usług mających związek ze świadczeniem usług poza terytorium kraju nie występują okoliczności powodujące ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego, wymienione w art. 86 ust. 3-7 lub art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka posiada (będzie posiadała) dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Spółka nie dokonuje (nie planuje) sprzedaży opodatkowanej. Spółka nie złożyła zawiadomienia, o którym mowa w art. 97 ust. ustawy (o zamiarze dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych) i nie została zarejestrowana jako podatnik VAT UE.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zwrócił się z następującymi pytaniami:
1. Czy usługi opisane we wniosku świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego (Jersey) podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski?
2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od importowanych lub nabytych towarów lub usług dotyczącego usług świadczonych poza terytorium kraju? Istnieje związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
3. Czy Wnioskodawcy przysługuje zwrot bezpośredni podatku VAT w terminie podstawowym 60 dni od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku, gdy Wnioskodawca nie dokonuje na terytorium Polski dostaw opodatkowanych, natomiast wykazuje podatek naliczony związany z dostawami towarów i świadczeniem usług na terytorium państwa trzeciego (Jersey)? Czy występowanie przez Spółkę o zwrot bezpośredni podatku VAT w terminie podstawowym wymaga dołączenia do rozliczenia podatku VAT za dany okres umotywowanego wniosku?

Odnośnie trzeciego pytania (będącego przedmiotem niniejszego postanowienia) Spółka wyraziła stanowisko, iż przysługuje jej zwrot bezpośredni podatku VAT w terminie podstawowym 60 dni, a wystąpienie w tej sprawie nie wymaga dołączania do rozliczenia podatku VAT za dany okres umotywowanego wniosku.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie trzeciej spośród wymienionych wyżej kwestii (pozostałe pytania rozpatrzono odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 87 ust. 5 ustawy na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 4 (tj. w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia).

Z treści podania wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem świadczącym usługi poza terytorium kraju i niedokonującym (nieplanującym) sprzedaży opodatkowanej. W odrębnych postanowieniach tut. organ podatkowy potwierdził, iż:
- opisane we wniosku usługi nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, gdyż na podstawie art. 27 ust. 3 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy miejsce ich świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, oraz
- Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od importowanych lub nabytych towarów lub usług związanych ze świadczeniem usług poza terytorium kraju.

W cytowanym wyżej przepisie art. 87 ust. 5 ustawy wyraźnie wskazano, iż zwrot podatku dokonywany jest na umotywowany wniosek podatnika. Nieprawidłowe jest zatem stwierdzenie Wnioskodawcy, iż wystąpienie o zwrot podatku w analizowanej sytuacji nie wymaga złożenia umotywowanego wniosku. Ustawa nie wskazuje, jakie informacje powinien zawierać wniosek, jednak zdaniem tut. organu podatkowego podatnik jest obowiązany wskazać okoliczności prowadzonej działalności za granicą oraz wykazać, że kwoty podatku naliczonego mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Musi on posiadać dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Podatnik ubiegający się o zwrot powinien przedstawić dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności, i na ich podstawie można będzie udowodnić związek pomiędzy podatkiem naliczonym a wykonywanymi poza terytorium kraju czynnościami.

Jak wskazano powyżej, stanowisko tutejszego organu nie jest w całości zgodne ze stanowiskiem Spółki wyrażonym w przedmiotowym wniosku (iż wystąpienie o zwrot podatku w analizowanej sytuacji nie wymaga złożenia umotywowanego wniosku). Z tego względu Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście nie mógł uznać przedstawionego stanowiska za prawidłowe. Stanowisko Wnioskodawcy prawidłowe jest jedynie częściowo tj. w zakresie stwierdzenia, iż Spółce przysługuje zwrot podatku dotyczącego świadczenia usług poza terytorium kraju w terminie 60 dni. W związku z powyższym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 25.05.2006 r.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika