Potwierdzenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dokonanej na rzecz Fundacji (...)

Potwierdzenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dokonanej na rzecz Fundacji dobrowolnej wpłaty w wysokości 5 tysięcy zł, oraz czy powyższy wydatek może być zakwalifikowany do kosztów reklamy publicznej

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 25.04. 2005r, w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. o potwierdzenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dokonanej na rzecz Fundacji, dobrowolnej wpłaty w wysokości 5 tysięcy zł, oraz czy powyższy wydatek może być zakwalifikowany do kosztów reklamy publicznej, Naczelnik Urzędu Skarbowego ? biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz prawny

Porady prawne

postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymała propozycję współpracy z Fundacją. Fundacja przedstawiła dwie alternatywne oferty tj. ofertę dla sponsorów strategicznych oraz ofertę dla sponsorów, (pismo z ofertą stanowi załącznik do niniejszego wniosku). Różnice pomiędzy obiema ofertami polegają głównie na kwocie jaką uiści darczyńca. Status sponsora strategicznego wiąże się z wpłatą 5 tysięcy i powyżej, natomiast status sponsora, z kwotą mniejszą niż 5 tysięcy zł. W zależności od statusu sponsora Fundacja przewiduje różne zakresy ?świadczeń wobec ofiarodawców?. Dla sponsorów strategicznych przewidziane są następujące świadczenia:logo i nazwa firmy w ostatniej scenie filmu i na jego okładce,logo firmy i krótka informacja o firmie w materiałach promujących projekt, skierowanych do pracowników 50 firm partnerskich,baner z logiem firmy na stronie internetowej fundacji,możliwość ekspozycji logo firmy podczas konferencji prasowej lub innych spotkań promujących projekt,podziękowanie dla firmy w prasie i biuletynie,podziękowanie dla firmy w prasie,wyróżnienie firmy na corocznej gali. W związku z powyższą ofertą, Zarząd Spółki dokonał wpłaty na rzecz Fundacji w kwocie 5 tysięcy zł, co pozwoliło zakwalifikować Spółkę jako ? sponsora strategicznego?. Na powyższą okoliczność, w dniu 11 lutego 2005r. została zawarta ?Umowa darowizny?. Ustosunkowując się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Spółki w sprawie, organ podatkowy wyjaśnia:Darowizna z godnie z przepisami prawa cywilnego, jest umową, umożliwiającą dokonywanie przysporzeń majątkowych bez ekwiwalentu. Przepis art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny stanowi, że przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Zasadniczą cechą darowizny jest jej nieodpłatność co oznacza, że zobowiązanym staje się tylko darczyńca, podczas gdy obdarowany nie jest obowiązany do żadnego ekwiwalentu, (wzajemnego) świadczenia względem darczyńcy ani żadnej innej osoby przez niego wskazanej. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku jasno wynika, że obdarowany zobowiązał się do zareklamowania darczyńcy. W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia ze świadczeniem wzajemnym, wobec czego nie należy dokonanej przez Stronę na rzecz Fundacji wpłaty w wysokości 5.000,00zł potraktować jako darowizny, lecz należy ją zakwalifikować jako koszty reklamy związane ze sponsoringiem.Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.

1 tej ustawy. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 kosztów uzyskania przychodów nie stanowią koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Jeżeli zatem reklama odbywa się za pośrednictwem prasy, radia, telewizji, itp. Oraz w innej formie, trafiając do anonimowego, szerokiego kręgu odbiorców, to wydatki poniesione z tego tytułu nie podlegają limitowaniu i stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów.W związku z tym, że w wyniku dokonanej na rzecz Fundacji wpłaty logo sponsora pojawi się w scenie filmu, prasie, na stronie internetowej Fundacji oraz podczas konferencji prasowych, a więc w środkach masowego przekazu oraz w inny publiczny sposób, wystąpi w tej sytuacji reklama publiczna.Zatem wydatek na rzecz Fundacji w zamian za reklamę publiczną stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony ? do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 14a § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika