Czy wydatki na akcję marketingową związaną z ofertą prenumeraty czasopism na rok następny powinny (...)

Czy wydatki na akcję marketingową związaną z ofertą prenumeraty czasopism na rok następny powinny być uznane za koszty uzyskania przychodu w roku ich poniesienia (zarachowania).

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr. 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy wydatki na akcję marketingową związaną z ofertą prenumeraty czasopism na rok następny powinny być uznane za koszty uzyskania przychodu w roku ich poniesienia (zarachowania),Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

Porady prawne

postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się między innymi wydawaniem czasopism specjalistycznych, które sprzedawane są głównie w prenumeracie (roczna, półroczna, kwartalna). Zwykle w III kwartale danego roku (rok obrachunkowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym) Spółka podejmuje różnego rodzaju działania marketingowe związane z ofertą prenumeraty czasopism na rok następny. Działania te mają na celu pozyskanie nowych prenumeratorów jak i utrzymanie dotychczasowych. Ponoszone koszty akcji marketingowych to głównie koszty dotyczące przygotowania (projekt graficzny, druk) materiałów oferowanych i ich ekspedycja, oraz ogłoszenia prasowe.Na podstawie faktur otrzymanych od dostawców, po wykonaniu świadczenia Spółka księguje w/w koszty i rozlicza dla celów podatkowych, jako koszty uzyskania przychodów w dacie ich zarachowania.Otrzymane wpłaty dotyczące zamówionej prenumeraty na rok następny Spółka księguje na podstawie wystawionych (w dacie otrzymania wpłaty) faktur jako przychody przyszłych okresów i rozlicza podatkowo w momencie wysyłki poszczególnych numerów danego czasopisma tj. w momencie wykonania świadczenia zgodnie z art.12 ust.4 pkt.1.Zdaniem Spółki koszty akcji marketingowych wiążą się z prowadzoną działalnością gospodarczą i są ponoszone w celu uzyskania przychodu, ale mają charakter pośredni i nie jest możliwe ich powiązanie z konkretnie uzyskanym przychodem. Do kosztów o charakterze bezpośrednim Spółka zalicza koszty związane z wydawaniem i dystrybucją czasopism tj. koszty honorariów autorskich, składu, druku, wysyłki itp.Podejmowane przez Spółkę w danym roku działania i ponoszone w związku z tym koszty w celu pozyskania prenumeraty na rok następny z pewnością wpływają na podejmowane przez klientów decyzje o zakupie prenumeraty, ale trudno tu wskazać na ich bezpośredni związek z przychodami roku następnego. Działania marketingowe dotyczące prenumeraty mają wpływ na poziom sprzedaży czasopism w roku następnym, ale również na ich sprzedaż w danym roku oraz latach późniejszych. Ponadto choć skierowane są na sprzedaż konkretnych czasopism, to jednocześnie są reklamą wydawnictwa, a tym samym wpływają z pewnością na przychody z tytułu sprzedaży innych produktów. Nie sposób zatem wskazać na bezpośredni związek danej akcji marketingowej z przychodem osiąganym z tytułu sprzedaży konkretnych produktów w poszczególnych latach podatkowych.Biorąc zatem pod uwagę pośredni charakter wymienionych kosztów akcji marketingowych, brak możliwości jednoznacznego przyporządkowania ich do poszczególnych strumieni przychodów jak również wskazania którego konkretnie roku dotyczą, koszty te zdaniem Spółki należy uznać jako koszty uzyskania przychodu w roku ich poniesienia (zarachowania).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza :

Zgodnie z art.15 ust.

1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.z 2000 r Nr.54,poz.654 ze zm) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art.16 ust.1.Art. 15 ust.1 wyżej powołanej ustawy określa warunki jakie musza być spełnione aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów. Co do zasady pomiędzy określonym wydatkiem a przychodem musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Ponadto wydatek musi być:

- poniesiony przez podatnika,- definitywny (rzeczywisty),- poniesiony w związku z prowadzoną prze podatnika działalnością gospodarczą,- właściwie udokumentowany.

W myśl art.15 ust.4 w/w ustawy, koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe, w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.Z analizy powyższych przepisów wynika, że koszty uzyskania przychodu mogą być potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym podatnik uzyskał przychód z nimi związany. W przypadku, gdy nie jest możliwe powiązanie wydatku, stanowiącego koszt uzyskania przychodu, z konkretnym przychodem, wydatek taki zalicza się do kosztów podatkowych w dacie jego poniesienia. Zasadniczo, koszty podatkowe ponoszone przez podmiot gospodarczy podlegają podziałowi - tzn. mają charakter wydatków pośrednich lub bezpośrednich. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się te wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie ma, lub może mieć wpływ na ich uzyskanie.Niewątpliwie do takich kosztów, pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, można zaliczyć koszty poniesione na działania marketingowe mające na celu sprzedaż prenumeraty czasopism na rok następny, tym bardziej, że w przedstawionym stanie faktycznym Spółka zgłosiła, że prowadzone przez nią działania marketingowe nie dotyczą wyłącznie prenumeraty lecz obejmują również ogólną reklamę wydawnictwa. Działania marketingowe o takim charakterze, których nie da się przyporządkować konkretnym przychodom, należy uznać za czynności pośrednio wpływające na uzyskiwane przychody, a wydatki ponoszone z tego tytułu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich faktycznego poniesienia zgodnie z art.15 ust. 1 w/w ustawy. Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika