Czy Spółka może dokonać potrącenia swoich zobowiązań publicznoprawnych z wierzytelnościami Samodzielnych (...)

Czy Spółka może dokonać potrącenia swoich zobowiązań publicznoprawnych z wierzytelnościami Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej.

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, póz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki X Sp. z o.o. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik - X Sp. z o.o. ma zamiar w oparciu o art. 64 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, póz. 60 ze zm.), wysokość zobowiązań Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej (dalej SPZOZ) potrącać z zaliczek odprowadzanych na poczet podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Strony, ponieważ środki na funkcjonowanie SPZOZ pochodzą z budżetu państwa, dopuszczalne jest zastosowanie potracenia w trybie art. 64 § 2 w/w ustawy.Zdaniem Spółki, do przeprowadzenia tego rodzaju transakcji, wymagana jest wyłącznie zgoda kierownika lub dyrektora jednostki budżetowej (w tym przypadku SPZOZ).

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu przedstawiona przez Spółkę argumentacja jest nieprawidłowa.Zgodnie z treścią art. 64 § l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, póz. 60 ze zm.), zobowiązania podatkowe oraz zaległości podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa podlegają, na wniosek podatnika, potrąceniu z wzajemnej, bezspornej i wymagalnej wierzytelności podatnika wobec Skarbu Państwa z tytułu:

1. prawomocnego wyroku sądowego wydanego na podstawie art. 417 lub 419 Kodeksu cywilnego; 2. prawomocnej ugody sądowej zawartej w związku z zaistnieniem okoliczności przewidzianych w art. 417 lub 419 Kodeksu cywilnego; 3. nabycia przez Skarb Państwa nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub wywłaszczenia nieruchomości na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami; 4. odszkodowania za niesłuszne skazanie, tymczasowe aresztowanie lub zatrzymanie, uzyskanego na podstawie przepisów Kodeksu postępowania karnego; 5.odszkodowania uzyskanego na podstawie przepisów o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz bytu Państwa Polskiego; 6. odszkodowania orzeczonego w decyzji organu administracji rządowej.

Natomiast art. 64 §2 powołanej ustawy stanowi, że przepis § l stosuje się również do wzajemnych, bezspornych i wymagalnych wierzytelności podatnika wobec państwowych jednostek budżetowych z tytułu robót budowlanych, dostaw lub usług wykonanych przez niego w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, pod warunkiem że potrącenie dokonywane jest przez tego podatnika i z tej wierzytelności.Zakres wierzytelności, wymieniony w art. 64 § 2 w/w ustawy, wskazuje, że powyższe potrącenie jest dopuszczalne wyłącznie z wierzytelności podatnika wobec państwowych jednostek budżetowych. Neguje się możliwość potrącenia z wierzytelności wobec gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i innych form organizacyjnych sektora finansów publicznych.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. l ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, póz. 2104 ze zm.), jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego z zastrzeżeniem art 22 ust. 1-3. Z przepisu tego wynika, że Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność za zobowiązania jednostek budżetowych.

Potrącenie może być dokonane na wniosek podatnika lub z urzędu. Jeżeli wniosek podatnika spełnia wymogi ustawowe, potrącenie następuje wyłącznie na jego podstawie. Jest to więc w istocie czynność jednostronna. Podlega jednak kontroli organu podatkowego, który wydaje postanowienie w sprawie potrącenia (art. 273 § l pkt l - Ordynacja podatkowa), a w razie stwierdzenia niedopuszczalności potrącenia wydaje, po przeprowadzeniu postępowania podatkowego, decyzję o odmowie potrącenia.Wystąpienie Strony dotyczy wierzytelności samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dn. 30.08.1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, (Dz.U. z 1991 Nr 91, póz. 408 ze zm.), publicznym zakładem opieki zdrowotnej jest zakład opieki zdrowotnej utworzony przez:- ministra lub centralny organ administracji rządowej;- wojewodę;- jednostkę samorządu terytorialnego;- publiczną uczelnię medyczną lub publiczną uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych;- Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego.

Publiczny zakład opieki zdrowotnej finansowany jest w sposób określony w art. 35 b ust. l w/w ustawy, mianowicie jednostka taka prowadzona jest w formie zamkniętego zakładu pokrywającego z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązań. Ponadto na podstawie w/w ustawy, samodzielny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym i z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez sąd rejestrowy uzyskuje osobowość prawną. Zatem zobowiązania tego zakładu powstałe od momentu przekształcenia nie są zobowiązaniami Skarbu Państwa.W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego, potrącenie wierzytelność SPZOZ w trybie art. 64 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa jest niezgodne z obowiązującym prawem.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu zmiany lub uchylenia (art. 14 § l i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt l ustawy- Ordynacja podatkowa).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika