Czy wypłacany ryczałt dla pracownika korzystającego ze swojego prywatnego samochodu /jazdy zamiejscowe/ (...)

Czy wypłacany ryczałt dla pracownika korzystającego ze swojego prywatnego samochodu /jazdy zamiejscowe/ korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wymienionego w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, po rozpatrzeniu wniosku Spółki 'X' o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

P O S T A N A W I A

Porady prawne

- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pracownik Spółki - handlowiec na co dzień korzysta z samochodu służbowego w celu utrzymywania kontaktów handlowych z klientami firmy. Pracownik mieszka w innym mieście niż siedziba Spółki. Zgodnie z umową o pracę miejscem pracy handlowca jest cala Polska. Wyjazdy na spotkania z klientami - nawet do miejscowości odległych o kilkadziesiąt kilometrów od miejsca zamieszkania - nie stanowią dla tego pracownika podróży służbowej.

W związku z koniecznością naprawy samochodu służbowego przez pewien czas pracownik korzysta z samochodu prywatnego w celu odwiedzania klientów w miejscowościach innych, niż miejsce zamieszkania pracownika. Pracownik prowadzi szczegółową ewidencję, zgodnie z art. 23 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem Spółki wypłacany ryczałt korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zawarte w tym przepisie ograniczenie stosowania zwolnienia do sytuacji, w których możliwość przyznania zwrotu tych kosztów wynika wprost z innych ustaw, dotyczy zdaniem Spółki wyłącznie jazd lokalnych i nie ma zastosowania w opisanym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ wolnym od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.

Ryczałt i stawki za 1 km przebiegu pojazdu określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25.03.2002r. /Dz. U. Nr 27, poz. 271/.
W związku z powyższym nieopodatkowane są tylko te świadczenia dotyczące jazd lokalnych, wypłatę których przewidują przepisy ustawy (tj. ustawy z 28.09.1991r. o lasach oraz ustawy z dnia 30.07.1997r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej 'Poczta polska') wyznaczając pracodawcy obowiązek ich wypłaty bądź wskazując możliwość zwrotu kosztów używania samochodu w pracy. W przypadkach pozostałych pracodawców otrzymane przez pracownika należności za tzw jazdy lokalne są opodatkowane.

Z wniosku wynika, że do Spółki nie mają zastosowania wyżej wymienione przepisy ustaw szczególnych, zgodnie z którymi Spółka miałaby obowiązek przyznania prawa do zwrotu kosztów pracownikowi z tytułu jazd lokalnych. W związku z powyższym do realizowanych przez Spółkę świadczeń z tego tytułu nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 23b w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłacone przez Spółkę świadczenie z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy.

Stosownie bowiem do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa sie wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Powyższa definicja wskazuje, że pojęcie przychodów ze stosunku pracy obejmuje wszelkie świadczenia przekazywane pracownikom przez pracodawcę, pozostające w związku ze świadczeniem pracy.
Na podstawie art. 31 w/w ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej 'zakładami pracy', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego otrzymane przez pracownika Spółki należności z tytułu zwrotu kosztów używania pojazdu niebędącego własnością pracodawcy nie mogą korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ świadczenia te nie wynikają wprost z przepisów innych ustaw. W związku z powyższym w/w należności stanowią przychód ze stosunku pracy, od którego płatnik ma obowiązek pobrać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości określonej w art. 32 ust. 1 w/w ustawy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika