1. czy dochody osiągane z działalności statutowej na terytorium Polski fundacji zarejestrowanej w (...)

1. czy dochody osiągane z działalności statutowej na terytorium Polski fundacji zarejestrowanej w innym kraju Unii Europejskiej, tworzącej na terytorium Polski wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego -fundacji, podlegają zwolnieniu w Polsce w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, czy art. 17 ust. 1 pkt 6c, czy też art. 17 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
2. czy środki przekazywane przez Rząd Polski za pośrednictwem Szefa Służby Cywilnej na rzecz fundacji posiadającej siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, prowadzącej działalność statutową poprzez utworzoną w Polsce wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego -fundacji, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 21, art. 17 ust. l pkt 47, czy też art. 17 ust. l pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
3. czy środki przekazywane przez Unię Europejską na rzecz fundacji posiadającej siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, prowadzącej działalność statutową w Polsce poprzez utworzoną wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego - fundacji, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 17, czy art. 17 ust. l pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
4. czy środki przekazywane przez inny kraj należący do Unii Europejskiej lub organizację międzynarodową na rzecz fundacji posiadającej siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, prowadzącej działalność statutową w Polsce poprzez utworzoną wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego -fundacji, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 17, czy też art. 17 ust. l pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
5. czy środki finansowe przekazywane nieodpłatnie przez podatników mających rezydencję podatkową w innym kraju należący do Unii Europejskiej na rzecz fundacji posiadającej siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, prowadzącej działalność statutową w Polsce poprzez utworzoną wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego - fundacji, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 4, czy też art. 17 ust. l pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
6. czy środki finansowe przekazywane przez podatników mających rezydencję podatkową w Polsce na rzecz fundacji posiadającej siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, prowadzącej działalność statutową w Polsce poprzez utworzoną wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego ? fundacji, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 4, czy też art. 17 ust. l pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Fundacji, z dnia 14.03.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 27.03.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Porady prawne

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że w dniu 30 marca 2006 r. została zawarta trójstronna umowa pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, reprezentowanym przez Szefa Służby Cywilnej, Krajową Szkołą Administracji Publicznej (dalej: KSAP), oraz European Institute of Public Administration (Europejskim Instytutem Administracji Publicznej - dalej: EIPA lub Instytut) z siedzibą w Maastricht w Holandii (dalej: umowa). Umowa została zawarta w celu utworzenia ?Przedstawicielstwa' (Antena) EIPA w Warszawie.EIPA jest podmiotem prawa holenderskiego powołanym 28 sierpnia 1979r., posiadającym status fundacji zgodnie z wewnętrznym prawem holenderskim, zarejestrowanym w rejestrze holenderskiej izby handlu pod numerem 41076659. EIPA działa na podstawie statutu podlegającego zgłoszeniu w rejestrze holenderskiej izby handlu (dalej: statut).Misją Instytutu jest wspieranie Unii Europejskiej oraz jej państw członkowskich, jak również państw stowarzyszonych z EIPA, poprzez dostarczanie odpowiednich usług wysokiej jakości, mających na celu rozwijanie umiejętności urzędników państwowych dotyczących spraw UE. Instytut oferuje swe usługi urzędnikom pracującym w instytucjach UE oraz organach pokrewnych, jak również urzędnikom administracji krajowych i regionalnych państw członkowskich, państw kandydujących, a także innych państw w ramach ich związków z UE.

Instytut realizuje swoją misję poprzez: ? zapewnianie usług szkoleniowych i dokształceniowych na życzenie i / lub z własnej inicjatywy,? prowadzenie badań stosowanych jako ośrodek specjalistycznej wiedzy na temat tworzenia i wdrażania polityki oraz aspektów administracyjnych Unii Europejskiej,? tworzenie i prowadzenie biblioteki oraz centrum dokumentacji europejskiej,? wykorzystanie wszelkich innych praktycznych i prawnych sposobów mających na celu wypełnienie wyżej wymienionej misji.Środki finansowe Instytutu obejmują:? roczne wpłaty pochodzące od rządu Holandii,? roczne wpłaty pochodzące od innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw stowarzyszonych z EIPA na podstawie umowy o współpracy,? roczne wpłaty pochodzące z budżetu Unii Europejskiej,? dochody z opłat rejestracyjnych lub zakontraktowanych zadań,? wpłaty pochodzące od innych publicznych i / lub prywatnych instytucji lub osób trzecich,? darowizny, zapisy testamentowe i / lub spadkowe,? inne przychody i / lub dochody.

Zgodnie z zawartą umową powołującą ?Przedstawicielstwo' EIPA w Polsce (dalej: Jednostka lub EIPA-Oddział), nowotworzona jednostka jest podmiotem zależnym od EIPA. Zgodnie z celami działalności jednostki, ma ona współuczestniczyć w szkoleniu pracowników służby publicznej Państw Członkowskich Unii Europejskiej, państw kandydujących do UE, państw, które mogą uzyskać status krajów kandydujących do UE i państw sąsiadujących z Polską, oraz wspomagać rozwój badań stosowanych w tej dziedzinie.Zgodnie z umową, Jednostka skupia się na tematyce zarządzania finansami publicznymi. W oparciu o doświadczenia Rządu Polskiego zdobyte podczas przystępowania do UE, Jednostka będzie również organizować działania dla państw kandydujących i potencjalnych kandydujących do UE, w zakresie dostosowania administracji publicznej do wymogów i standardów UE.

Zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym, przedmiotem działalności EIPA-Oddział jest:? kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia gdzie indziej niesklasyfikowane,? wydawanie książek,? wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych,? działalność poligraficzna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana,? wynajem nieruchomości na własny rachunek,? zarządzanie nieruchomościami na zlecenie,? działalność w zakresie oprogramowania, pozostała,? badanie rynku i opinii publicznej,? doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,? działalność związana z tłumaczeniami i usługami sekretarskimi,? działalność pomocnicza na rzecz administracji publicznej,? szkolnictwo wyższe.Jednostka finalnie będzie zlokalizowana w Warszawie, w wydzielonej części budynku KSAP. Pomieszczenia, w szczególności infrastruktura szkoleniowa i biura, zostaną przez KSAP oddane do dyspozycji Jednostki. Rząd Polski przekaże KSAP środki finansowe na adaptację pomieszczeń oddanych do dyspozycji Jednostce, a KSAP odnowi je we właściwy sposób. Szef Służby Cywilnej przeznaczy określone środki finansowe na wyposażenie dla Jednostki.

Zgodnie z postanowieniami umowy, Szef Służby Cywilnej będzie przekazywał bezpośrednio do EIPA środki finansowe tytułem pokrycia kosztów działalności i wynagrodzeń.W ramach określonej kwoty środków finansowych, Szef Służby Cywilnej dokonywał będzie miesięcznych płatności tytułem pokrycia kosztów Jednostki. Kwoty płatności ustalone zostaną wspólnie przez Szefa Służby Cywilnej i EIPA.Wkład Rządu Polskiego obejmował będzie wynagrodzenie i pełne wpłaty na ubezpieczenie społeczne pracowników Jednostki. Jeżeli rozwój działalności Jednostki wymagać będzie zatrudnienia dodatkowego personelu badawczego i pomocniczego, związane z tym wydatki pokrywane będą przez dochody generowane przez taką działalność, chyba że Rząd Polski zapewni dodatkową kwotę tytułem finansowania zatrudnienia dodatkowych pracowników.Budżet obejmuje zarówno wydatki bezpośrednio związane z programami, jak i koszty działalności, takie jak koszty dostawy mediów, materiałów biurowych, ubezpieczenia, telekomunikacyjne, księgozbioru itp. Jednostka może przyjmować płatności i fundusze przyznane przez Instytucje Europejskie lub przez podmioty publiczne bądź prywatne.EIPA ? Oddział w Polsce został wpisany 13 grudnia 2006 r. do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem: KRS 0000269536, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Miasta Stołecznego Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Jednostka została wpisana do rejestru pod nazwą: ?Fundacja ....'. Oznaczeniem formy prawnej jednostki jest: oddział zagranicznego przedsiębiorcy. Jako nazwa (firma) zagranicznego podmiotu została wskazana: ?Fundacja .....', który to podmiot, zgodnie ze wskazanymi informacjami, jest zarejestrowany w rejestrze Holenderskiej Izby Handlu pod numerem 41076659 z oznaczeniem formy prawnej: fundacja.Jednostka, stanowiąc jako oddział wyodrębnioną cześć organizacyjną EIPA. działa na podstawie statutu zgłoszonego do rejestru holenderskiej izby handlu. Wyodrębniona Jednostka działająca na terytorium Polski może prowadzić działalność tylko w zakresie określonym przez statut Fundacji...z siedzibą w Maastricht.

W związku z powyższym stanem faktycznym Strona wnosi o odpowiedź na następujące pytania:
1. czy dochody osiągane z działalności statutowej na terytorium Polski fundacji zarejestrowanej w innym kraju Unii Europejskiej, tworzącej na terytorium Polski wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego -fundacji, podlegają zwolnieniu w Polsce w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust.

1 pkt 4, czy art. 17 ust. 1 pkt 6c, czy też art. 17 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
2. czy środki przekazywane przez Rząd Polski za pośrednictwem Szefa Służby Cywilnej na rzecz fundacji posiadającej siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, prowadzącej działalność statutową poprzez utworzoną w Polsce wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego -fundacji, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 21, art. 17 ust. l pkt 47, czy też art. 17 ust. l pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
3. czy środki przekazywane przez Unię Europejską na rzecz fundacji posiadającej siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, prowadzącej działalność statutową w Polsce poprzez utworzoną wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego - fundacji, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 17, czy art. 17 ust. l pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
4. czy środki przekazywane przez inny kraj należący do Unii Europejskiej lub organizację międzynarodową na rzecz fundacji posiadającej siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, prowadzącej działalność statutową w Polsce poprzez utworzoną wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego -fundacji, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 17, czy też art. 17 ust. l pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
5. czy środki finansowe przekazywane nieodpłatnie przez podatników mających rezydencję podatkową w innym kraju należący do Unii Europejskiej na rzecz fundacji posiadającej siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, prowadzącej działalność statutową w Polsce poprzez utworzoną wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego - fundacji, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 4, czy też art. 17 ust. l pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
6. czy środki finansowe przekazywane przez podatników mających rezydencję podatkową w Polsce na rzecz fundacji posiadającej siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, prowadzącej działalność statutową w Polsce poprzez utworzoną wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zarejestrowaną w KRS jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego ? fundacji, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 4, czy też art. 17 ust. l pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych


1. Jeżeli chodzi o pytanie pierwsze, Strona stoi na stanowisku, iż dochody z jej działalności statutowej podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop. W ocenie Fundacji prowadzona przez nią działalność spełnia przesłanki ze wspomnianego przepisu. Jak wynika z wpisu w KRS celem działalności Strony jest kształcenie ustawiczne dorosłych. Ponadto Fundacja powołuje się na zapisy umowy z dnia 30.03.2006r. pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejskim Instytutem Administracji Publicznej, stosownie do których celem działania Fundacji jest szkolenie pracowników służby publicznej Państw Członkowskich Unii Europejskiej, państw kandydujących do UE, państw, które mogą uzyskać status krajów kandydujących do UE i państw sąsiadujących z Polską, wspomaganie rozwoju badań stosowanych w tej dziedzinie, a także organizacją działania dla państw kandydujących i potencjalnie kandydujących do UE, w zakresie dostosowania administracji publicznej do wymogów i standardów UE.

Dlatego też, zdaniem Strony dochody przeznaczone na działalność naukową i oświatową będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop. W ocenie Fundacji nie ma znaczenia fakt, iż poza działalnością o charakterze naukowo ? oświatowym prowadzi ona działalność gospodarczą, ponieważ obowiązujące przepisy nie zawierają wymogu, iż cele statutowe o charakterze non profit mają być głównymi bądź jedynymi celami działania jednostki. W takim przypadku dochody przeznaczone na cele o tymże charakterze nie będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych. Zdaniem Strony inna interpretacja przedmiotowego przepisu stanowiłaby naruszenie art. 90 Traktatu o Wspólnocie Europejskiej, który zakazuje dyskryminacji podatników mających siedzibę w innych krajach UE prowadzących działalność w Polsce.
2.Odnośnie pytania drugiego, Strona stoi na stanowisku, iż kwoty, o których mowa w niniejszym wniosku, stanowią dotacje, i jako takie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przepisach prawa nie ma legalnej definicji dotacji, jednakże Strona powołuje się na utrwalone w literaturze prawniczej pojęcie dotacji jako jednostronnego świadczenia wypłacanego ze środków publicznych na rzecz podmiotów spoza sektora publicznego, mającego taki sam charakter jak przepływy pieniężne między różnymi podmiotami sektora publicznego. Fundacja powołuje się ponadto na ustawę o finansach publicznych, zgodnie z którą dotacje mogą być przekazywane przez budżet państwa i jednostki samorządu terytorialnego i są jedyną prawnie dopuszczalną formą przekazywania pieniędzy publicznych dla podmiotów spoza sektora finansów publicznych. Ponadto, w ocenie Strony inna interpretacja przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o pdop stałaby w sprzeczności z art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, zgodnie z którym żadne Państwo Członkowskie nie nakłada bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych Państw Członkowskich podatków wewnątrz jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne podmioty krajowe. Ponadto żadne Państwo Członkowskie nie nakłada na produkty innych Państw Członkowskich podatków wewnętrznych, które pośrednio chronią inne produkty.
3,4.Jeżeli zaś chodzi o kwestie poruszane w pytaniach trzecim i czwartym, to w ocenie Strony środki przekazywane przez Unię Europejską, rządy innych państw członkowskich UE oraz międzynarodowe instytucje finansowe korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdop. W ocenie Fundacji podatnik, aby mógł skorzystać z tego typu zwolnienia, musi spełniać dwa warunki. Po pierwsze musi uzyskać środki od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego bezpośrednio lub za pośrednictwem krajowego podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania. Po drugie środki te muszą mieć określony w tym przepisie charakter, tzn. winny stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną. Dlatego też, zdaniem Strony, środki przekazywane jej corocznie z budżetu Unii Europejskiej podlegają zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdop.
5,6.Odnośnie natomiast piątego i szóstego pytania, to zdaniem Strony środki finansowe przekazane na rzecz Fundacji przez podatników mających rezydencję w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej będą stanowiły dla niej przychód podatkowy, jednakże w części przekazanej na działalność statutową będą podlegały zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ocenie Strony, zgodnie z dyspozycją przedmiotowego przepisu podatnik, aby mógł skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych musi spełniać dwa warunki. Po pierwsze musi prowadzić działalność określoną w tymże przepisie, a uzyskiwane przez nią dochody muszą być przekazywane na ten cel.


Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza, co następuje:


Odnośnie pyt. 1Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym osób prawnych. Osobowość prawną uzyskuje się z chwilą wpisu do właściwego rejestru, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 37 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny ? Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Wpisowi do rejestru przedsiębiorców podlegają m. in. oddziały przedsiębiorcy zagranicznego, które stosownie do art. 88 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.) po jego uzyskaniu mogą rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Zaznaczyć przy tym należy, iż wykonywana przez oddział działalność gospodarcza musi być prowadzona wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego (art. 86 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).W przypadku oddziału przedsiębiorcy zagranicznego, aby mógł on podlegać przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uwzględnić postanowienia odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisana 15 lutego 2002 roku (Dz. U. z 2003r. Nr 216, poz. 2120), która w art. 7 ust. 1 dopuszcza opodatkowanie zysków przedsiębiorstwa w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli przedsiębiorstwo to prowadzi działalność gospodarczą przez położony w tym Państwie zakład.Zatem zakładając, iż Fundacja... stanowi zakład w rozumieniu Konwencji jej działalność będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 7 ust.1 tej ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.Uwzględniając powyższe, z podstawy opodatkowania wyłącza się dochody wolne enumeratywnie wymienione w art. 17 ust. 1 ustawy. Między innymi wolne od podatku są: #61485; dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele ( art. 17 ust. 1 pkt 4),#61485; dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej (art. 17 ust. 1 pkt 6c),#61485; dochody osób prawnych nie mających siedziby lub zarządu w Rzeczypospolitej Polskiej, uzyskane z tytułu działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i finansowanej z funduszy pochodzących z międzypaństwowych instytucji finansowych oraz ze środków przyznanych przez państwa obce na podstawie umów zawartych przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej lub ministra za zgodą Rady Ministrów z tymi instytucjami i państwami (art. 17 ust.

1 pkt 17 ). Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy jednak dochodów wymienionych w pkt 1 ? 2. Z kolei w art. 17 ust. 1b w/w ustawy ustawodawca postanowił, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.Niezależnie od powyższego w myśl art. 17 ust. 1c ustawy przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:1) w przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,3) zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych ? jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż poprzez ?przedstawicielstwo? z siedzibą w Warszawie Fundacja realizuje na terenie Polski projekty polegające na działalności naukowej (prowadzenie badań w zakresie tworzenia i wdrażania polityki oraz aspektów administracyjnych Unii Europejskiej) oraz oświatowej (szkolenie pracowników służby publicznej). Projekty te Fundacja realizuje w ramach statutowych celów działalności. Oprócz tego Strona prowadzi działalność gospodarczą w innym zakresie, np. wynajem i zarządzanie nieruchomościami. Fakt ten nie ma jednak znaczenia w przypadku, gdy uzyskiwane środki przekazywane są na działalność statutową. Ponadto Fundacja nie mieści się w katalogu podmiotów, do których art. 17 ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania. Nie jest bowiem przedsiębiorstwem państwowym, spółdzielnią, spółką, przedsiębiorstwem komunalnym lub zakładem budżetowym, czy jednostką organizacyjną nie mającą osobowości prawnej działających w celu zaspokojenia potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska.Uwzględniając powyższe, w przypadku Fundacji spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.:- Fundacja w zakresie swojej działalności prowadzi działalność naukową i oświatową, o której mowa w cytowanym przepisie,- przeznacza osiągane dochody na cele naukowe i oświatowe,- Fundacja nie jest podmiotem wymienionym w art. 17 ust. 1c, do których art. 17 ust. 1 pkt 4 nie stosuje się.Wskazać przy tym należy, iż Fundacji nie dotyczą zwolnienia określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c i pkt 17 ustawy. Z jednej strony Fundacja nie posiada statutu organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.). Stosownie bowiem do art. 3 ust. 1 tej ustawy organizacjami pożytku publicznego są organizacje pozarządowe, tj. w myśl art. 3 ust. 2 nie będące, jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i nie działające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem art. 4. Z powyższego wynika, że do organizacji pożytku publicznego zalicza się m. in. fundacje, działające na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. z 1991 roku, Nr 46, poz. 203 ze zm.), nie działające dla zysku. Art. 19 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż fundacje zagraniczne mające siedzibę za granicą mogą tworzyć przedstawicielstwa na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, o ile ich utworzenie będzie służyć celom społecznie pożytecznym wymienionym w art. 1.

Jednakże Przedstawicielstwo, które prowadzi oprócz tego działalność gospodarczą, działa w celu osiągnięcia zysku, zatem nie spełnia warunku uznania go za organizację pozarządową jaką jest organizacja pożytku publicznego.Z kolei przepis art. 17 ust. 1 pkt 17 ogranicza możliwość uzyskiwania dochodów zwolnionych do dochodów uzyskiwanych z funduszy międzypaństwowych instytucji finansowych oraz ze środków przyznanych przez państwa obce. W związku z tym, że EIPA ? Oddział uzyskuje dochody z różnych źródeł, jednocześnie przeznaczając je na prowadzenie działalności statutowej dlatego też w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu dochody te będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Odnośnie pyt. 2
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m. Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 tejże ustawy wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 48 w/w ustawy wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
W przedmiotowej sprawie art. 17 ust. 1 pkt 21 i pkt 48 nie znajdą zastosowania, ponieważ przekazane na podstawie umowy środki od Rządu RP nie są przeznaczone na środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne oraz nie pochodzą od agencji rządowej. Zatem rozważenia wymaga fakt, czy otrzymane dofinansowanie może stanowić dotację z budżetu państwa, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy. Pod pojęciem dotacji rozumie się wypłacane ze środków publicznych kwoty mające charakter jednostronnego świadczenia na rzecz podmiotów spoza sektora publicznego oraz mająca taki sam charakter jak przepływy pieniężne między różnymi podmiotami sektora publicznego. Kwoty te mogą być skierowane do wszystkich podmiotów wytwarzających pewien rodzaj towarów lub świadczących określone usługi (dotacje przedmiotowe), mogą służyć realizacji określonego celu (dotacje celowe) lub być kierowane do konkretnego podmiotu (dotacje podmiotowe).
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona otrzymuje środki z budżetu państwa na podstawie umowy zawartej z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej z przeznaczeniem na pokrycie kosztów działalności i wynagrodzeń Fundacji. W zamian za uzyskiwane fundusze prowadzi ona działalność w zakresie określonym w umowie, m. in. szkolenia urzędników publicznych. Wynika z tego, że środki przekazywane przez Polski Rząd mają charakter dotacji.Reasumując, przedmiotowe dochody jako dotacje z budżetu państwa podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o pdop.
Odnośnie pyt. 3 i 4Pomoc finansowaną z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:- inwestycyjne,#61485; o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatków dochodowych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.Ustawa z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przewiduje szereg zwolnień przedmiotowych. Między innymi wolne od podatku są: #61485; dochody osób prawnych nie mających siedziby lub zarządu w Rzeczypospolitej Polskiej, uzyskane z tytułu działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i finansowanej z funduszy pochodzących z międzypaństwowych instytucji finansowych oraz ze środków przyznanych przez państwa obce na podstawie umów zawartych przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej lub ministra za zgodą Rady Ministrów z tymi instytucjami i państwami (art. 17 ust. 1 pkt 17 ),#61485; dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc (art. 17 ust. 1 pkt 23).Jeżeli pomoc jest przeznaczona na wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich, a więc na cele o charakterze społecznym i edukacyjnym, przy stosowaniu przepisów podatkowych należy wziąć pod uwagę rolę, jaką spełniają podmioty uczestniczące w realizacji określonego działania.Z treści cyt. wyżej przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdop wynika, iż skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia możliwe jest wówczas, gdy środki pochodzą z wyżej wymienionych źródeł, mają charakter bezzwrotny oraz gdy istnieje beneficjent, któremu ta pomoc ma służyć, tj. podmiot, który otrzymuje w/w środki od wskazanych w w/w przepisie podmiotów zagranicznych, bezpośrednio lub za pośrednictwem krajowego podmiotu bądź podmiotów upoważnionych do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Ponadto zwolnienie może być stosowane wyłącznie w sytuacji, gdy dotacja została faktycznie otrzymana i uwzględniona przez podatnika w przychodzie podatkowym.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że środki finansowe przekazywane dla EIPA ? Oddział, pochodzą z rocznych, bezzwrotnych wpłat pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, bezpośrednio z rocznych wpłat dokonywanych przez Rząd Holandii oraz rocznych wpłat pochodzących od innych państw członkowskich Unii Europejskiej.Środki te, z racji ich bezpośredniości oraz tego, iż stanowią bezzwrotną pomoc, w ocenie tutejszego organu podatkowego, będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdop.

Odnośnie pyt. 5 i 6

Ustawodawca wskazuje w ust. 1b art. 17, że Fundacja może skorzystać z tego zwolnienia wyłącznie w sytuacji, kiedy jej cele statutowe będą tożsame z wymienionymi w ustawie, a osiągane dochody będą przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na te cele. Biorąc powyższe pod uwagę, wartość otrzymanych środków finansowych stanowi przychód dla Fundacji, jednak Podatnik, którego celem statutowym jest działalność w zakresie nauki i oświaty, może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania osiągniętych dochodów zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4, w takiej części, w jakiej sfinansowano te cele.

Na prowadzenie określonej w statucie działalności Strona otrzymuje m. in. środki od podatników mających rezydencję podatkową na terenie Polski oraz innych krajów Unii Europejskiej. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż poprzez Przedstawicielstwo z siedzibą w Warszawie Fundacja realizuje na terenie Polski projekty polegające na działalności naukowej (prowadzenie badań w zakresie tworzenia i wdrażania polityki oraz aspektów administracyjnych Unii Europejskiej) oraz oświatowej (szkolenie pracowników służby publicznej). Projekty te Fundacja realizuje w ramach statutowych celów działalności. W przypadku, gdy przedmiotowe środki finansowe przekazywane są na cele określone we wniosku, będą one w ocenie Naczelnika tut. Urzędu podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.W związku z powyższym, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu, przedstawione we wniosku stanowisko Strony w zakresie w/w pytań jest prawidłoweMając powyższe na uwadze, postanowiono jak we wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika