Czy wydatki na upominki z logo firmy przekazywane pracownikom stanowią koszty uzyskania przychodów.

Czy wydatki na upominki z logo firmy przekazywane pracownikom stanowią koszty uzyskania przychodów.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony, z dnia 18.06.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 20.06.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy wydatki na upominki z logo firmy przekazywane pracownikom stanowią koszty uzyskania przychodów, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

Porady prawne

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że podczas spotkań oraz imprez masowych Spółka przekazuje pracownikom materiały reklamowe z logo Spółki, tj. koszulki, kurtki, aparaty, długopisy, smycze, itp.W związku z powyższym Strona wnosi o odpowiedź na pytanie, czy wydatki na upominki z logo firmy przekazywane pracownikom stanowią koszty uzyskania przychodów.Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki, o których mowa we wniosku będą stanowić koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Strony wydatki na zakup materiałów reklamowych wpływają na uzyskiwane przez nią przychody, ponieważ celem przekazywania upominków z logo Spółki jest utrwalenie w pamięci nazwy firmy i jej towarów. W ocenie Strony bezpośredni związek z uzyskiwanymi przychodami nie jest warunkiem koniecznym do zaliczenia określonych wydatków do kosztów podatkowych. Ponadto wydatki, o których mowa we wniosku nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop. Zdaniem Spółki, pracownik ubrany w odzież z logo firmy przyczynia do utrwalenia się nazwy Spółki wśród potencjalnych klientów. Strona uważa, iż odzież ta jest bardzo skuteczną reklamą. Koszulki mają charakterystyczny krój, barwę oraz logo, które indywidualizuje firmę. Ponadto, w ocenie Spółki, gadżety przekazane pracownikom są nośnikiem wiedzy o firmie w nowych sferach wpływu. Działania prowadzone przez Spółkę zwiększają szansę, że pracownik rozpropaguje w swoim środowisku informacje o zaletach produktów oferowanych przez Spółkę, możliwościach i miejscach gdzie można je nabyć oraz zachęci do kupowania wyrobów Spółki.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza, co następuje:

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo-skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, oraz nie wymienienie go w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów podatkowych. Zasadniczą kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie jest określenie, czy przedmiotowe wydatki stanowić będą reklamę, czy też należy je zaliczyć do kosztów reprezentacji.

W związku z tym, że przepisy w/w ustawy podatkowej nie zawierają definicji reklamy i reprezentacji, należy posiłkować się definicjami słownikowymi. Zgodnie z definicją przyjętą w Słowniku języka polskiego pod redakcją prof. M. Szymczaka (PWN, Warszawa 2002) reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi. Konkludując, reklamę stanowi działanie celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich cechach i przeznaczeniu mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców tych towarów lub usług do zakupu produktu lub usługi tego właśnie podmiotu gospodarczego. Reprezentacja zaś to okazałość, wystawność w czyimś sposobie bycia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. W orzecznictwie utrwalił się pogląd, iż reprezentacja ma celu promowanie danego podmiotu gospodarczego poprzez tworzenie dobrego wizerunku firmy. W ocenie tutejszego organu podatkowego wyposażenie pracowników w upominki i gadżety z logo firmy należy rozpatrywać w kategoriach pełnienia przez nie funkcji reprezentacyjnych. Pracownicy wyposażeni w logo firmy rozpropagowują bowiem wśród kontrahentów oraz w swoim środowisku pozytywny wizerunek firmy. Rozdawanie im gadżetów reklamowych nie spełniają tożsamej funkcji z rozdawaniem tego typu upominków kontrahentom. Upominki dla kontrahentów mają bowiem na celu zachęcenie ich bezpośrednio do zakupu produktów Spółki. Posiadanie zaś tychże gadżetów przez pracowników wiąże się natomiast z kreowaniem dobrego wizerunku Spółki w ich środowisku. W związku z powyższym przedmiotowe wydatki stanowić będą koszty reprezentacji, a w konsekwencji w świetle cytowanego wyżej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu, przedstawione we wniosku stanowisko Strony jest nieprawidłowe.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak we wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika