Czy koszty spotkań kadry zarządczej z przedstawicielami innych firm i ponoszone w związku z tym wydatki (...)

Czy koszty spotkań kadry zarządczej z przedstawicielami innych firm i ponoszone w związku z tym wydatki na zakup artykułów spożywczych, usług gastronomicznych i upominków stanowią dla Podatnika w całości bieżący koszt uzyskania przychodów, czy też jako koszty reprezentacji nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy ustawy z dnia 15 lutego1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (t.j. - Dz.U. z 2005r. Nr. 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27 czerwca 2007r. (data wpływu do Urzędu - 27 czerwca 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Porady prawne

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług promocyjno ? reklamowych na rzecz podmiotów powiązanych. Podatnik w związku ze świadczonymi usługami ponosi wydatki na usługi gastronomiczne, artykuły spożywcze, upominki oraz na spotkania kadry zarządzającej z przedstawicielami innych firm. Powyższe wydatki nie dotyczą reprezentacji i reklamy firmy, lecz są kosztem usług świadczonych na rzecz Zleceniodawców. Ceny świadczonych usług są kalkulowane jako poniesione wydatki plus marża. W cenie tych usług Podatnik uwzględnia wszystkie ponoszone wydatki oraz koszty spotkań menadżerów z przedstawicielami innych podmiotów.

Wobec powyższego Spółka wystąpiła o potwierdzenie, czy koszty spotkań kadry zarządczej z przedstawicielami innych firm i ponoszone w związku z tym wydatki na zakup artykułów spożywczych, usług gastronomicznych i upominków stanowią dla Podatnika w całości bieżący koszt uzyskania przychodów, czy też jako koszty reprezentacji nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy ustawy z dnia 15 lutego1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Spółka stoi na stanowisku, że ponoszone przez nią wydatki na wyżej opisane działania stanowią w całości koszty uzyskania przychodów. Zdaniem Spółki reprezentacja to nieodpłatnie dokonywane świadczenia kosztem własnego majątku Podatnika. W przypadku Spółki nie można mówić o tzw. ?nieodpłatnym świadczeniu?, gdyż Strona zapłatę za dokonane świadczenia, otrzymuje od Zleceniodawców. Otrzymane kwoty stanowią w pełnej wysokości przychód z działalności gospodarczej opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, co następuje:

W myśl art. 7 ust.1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, zaś dochodem jest - z zastrzeżeniem wyjątków niemających zastosowania w rozpatrywanej sprawie ? nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Zgodnie z art.12 ust.1 pkt 1 oraz ust. 3 w/w ustawy, przychodami osiągniętymi w roku podatkowym są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, a w zakresie działalności gospodarczej również przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane.

Przesłanki zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów zawarte zostały w art. 15 ust. 1 w/w ustawy, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Wykładnia gramatyczna użytego przez ustawodawcę zwrotu ?koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów? oznacza, iż podatnik ma możliwość odliczenia do celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma bezpośredni lub pośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, to między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ lub może mieć wpływ na powstanie czy też zwiększenie tego przychodu, a przy tym będzie on racjonalny z punktu widzenia działalności służącej jego osiągnięciu.

W ocenie organu podatkowego, w sytuacji przedstawionej we wniosku Spółki, całość kosztów ponoszonych przez Spółkę w celu wykonania stosownych umów na usługi promocyjno - reklamowe, stanowi, zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów Strony. Przedmiotowe koszty w sposób bezpośredni wiążą się z przychodem, jaki uzyskuje Spółka z tytułu realizacji zawartych umów dotyczących świadczenia usług marketingowych. Dodatkowo, stanowią podstawę ustalenia wysokości tego przychodu. Powyższe oznacza również, że poniesione przez Spółkę w ramach realizacji działań promocyjno - reklamowych wydatki o charakterze reprezentacyjnym nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powołany przepis stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Analiza w/w przepisu prowadzi do wniosku, że ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez podatnika na cele związane z jego reprezentacją. Wydatki, o których mowa we wniosku Strony, nie są związane z działaniami mającymi na celu reprezentację podatnika, lecz są to działania promujące podmioty, na rzecz których Spółka świadczy usługi marketingowe oraz produkty wytwarzane przez te podmioty.

W świetle powyższego, zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że o ile wydatki będące przedmiotem wystąpienia dotyczą tylko i wyłącznie produktów kontrahentów Spółki i w żaden sposób nie wpływają na promocję samej Spółki, nie stanowią wydatków na reprezentację, do których zastosowanie mają ograniczenia wskazane w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W takiej sytuacji wydatki ponoszone przez Podatnika są wydatkami poniesionymi w celu wykonania usługi, a nie w celu reprezentacji Podatnika. Natomiast koszty reprezentacji faktycznie ponosi zlecający - w postaci wynagrodzenia płatnego na rzecz Spółki. Mając powyższe ma uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika