Czy wynagrodzenie wypłacane Spółce B z tytułu usług świadczonych na podstawie Umowy oraz Nowej (...)

Czy wynagrodzenie wypłacane Spółce B z tytułu usług świadczonych na podstawie Umowy oraz Nowej Umowy może zostać zaliczone przez Spółkę w całości do jej kosztów uzyskania przychodów jako ?koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodu (zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 zdanie 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zarówno w brzmieniu obowiązującym w 2006r., jak i 2007r.

Na podstawie art. 14 a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 29 czerwca 2007r. (data wpływu do Urzędu 04.07.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie ? biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest przedsiębiorstwem działającym w branży kompleksowej obsługi związanej z wykonywaniem wszelkiego rodzaju tablic reklamowych. Głównymi odbiorcami produktów Spółki są duże sieci handlowe, w szczególności działające w branżach paliwowej, samochodowej, hotelowej, bankowej oraz ubezpieczeniowej. Rozmiaru przedsiębiorstwa Spółki dowodzi m.in. sięgająca 21.000 m#178; powierzchnia hal produkcyjnych, zatrudnienie liczące ok. 400 pracowników, liczba zespołów pracujących nad projektami (35 grup) oraz obroty za 2006r. sięgające 25.000.000,00 euro. Spółka charakteryzuje się wysoko ugruntowaną pozycją rynkową, która została dodatkowo wzmocniona po połączeniu ze spółką C (z dniem 1 stycznia 2007 roku). W wyniku połączenia Spółka uzyskała istotną pozycję w ramach działającej w tej samej branży międzynarodowej grupy kapitałowej.

Do Grupy należy również mająca siedzibę na terytorium Francji spółka C. Spółka C pełni w ramach Grupy rolę podmiotu świadczącego centralnie usługi wsparcia technicznego, doradcze, zarządcze, kontrolne itp. Dzięki takiej centralizacji usług, Grupa osiąga wiele korzyści ekonomicznych polegających np. na oszczędności kosztów utrzymywania dodatkowych pracowników w poszczególnych spółkach, czy też centralizacji standardów zarządzania w ramach Grupy.Spółka C jest podmiotem wyspecjalizowanym w zakresie marketingu, handlu, księgowości, finansach, zarządzaniu oraz controlingu. Posiada wykwalifikowaną kadrę (konsultantów, specjalistów, doradców), którzy gwarantują najwyższy poziom świadczenia usług w ramach Grupy. W dniu 30 czerwca 2006r. Spółka zawarła umowę ze Spółką C dotyczącą świadczenia usług wsparcia zarządzania i doradczych (dalej zwana Umową). Zgodnie z Preambułą do Umowy, Spółka C posiada rozległe doświadczenie oraz wiedzę w zakresie wsparcia w dziedzinach administracji, księgowości, polityki finansowej przedsiębiorstw, a Spółka wyraża wolę skorzystania z usług Spółki C w celu optymalizacji oraz poprawy efektywności zarządzania działalnością swojego przedsiębiorstwa. W oparciu o Umowę, Spółka C świadczyła na rzecz Spółki następujące usługi:

a) z zakresu doradztwa finansowego:? planowanie, przygotowywanie budżetu oraz strategii finansowej Spółki,? nadzór nad płynnością finansową Spółki,

b) z zakresu reklamy i marketingu:? promocja, reklama, marketing przedsięwzięć poszczególnych Spółki, ? pomoc w planowaniu strategii marketingowej i gospodarczej Spółki,

c) z zakresu bieżącej działalności:? pomoc przy negocjacjach handlowych oraz finansowych Spółki,? usługi doradcze dotyczące opracowania strategii i procedur rozwoju działalności Spółki,? pośredniczenie w kontaktach z klientami Spółki, ? doradztwo w zakresie polityki kadrowej oraz zarządzania personelem.

Z dniem 1 stycznia 2007r. Spółka zawarła nową umowę ze Spółką C dotyczącą świadczenia usług wsparcia zarządzania i doradczych (dalej zwana: ?Nową Umową?). Nowa Umowa stanowi kontynuację współpracy między stronami, z tym zastrzeżeniem, że w wyniku dotychczasowych doświadczeń we współpracy, strony postanowiły w Nowej Umowie uszczegółowić i uzupełnić (w miarę potrzeby) zakres świadczonych usług.Zgodnie z Preambułą do Nowej Umowy, jej celem jest m.in. umocnienie pozycji rynkowej członków Grupy, redukcja kosztów funkcjonowania spółek z Grupy, poprawa wyników ekonomicznych, wymiana doświadczeń w ramach Grupy oraz osiągnięcie tzw. efektu skali (poprzez lepsze wykorzystanie posiadanych zasobów).

W oparciu o postanowienia Nowej Umowy, Spółka C świadczy na rzecz Spółki następujące usługi:

A) doradztwo w zakresie ogólnej strategii gospodarczej oraz wsparcia w zarządzaniu, w szczególności:- pomoc przy negocjacjach handlowych oraz finansowych Spółki,- usługi doradcze dotyczące opracowania strategii i procedur rozwoju działalności Spółki,- pośredniczenie w kontaktach z klientami Spółki,- doradztwo w zakresie polityki kadrowej oraz zarządzania personelem,- rozwój strategii oraz taktyk mających na celu rozszerzenie działalności przedsiębiorstwa Spółki,- doradztwo dotyczące ogólnych koncepcji strategicznych w zakresie rynku branżowego,- koordynacja procedur sprzedaży usług klientom, - pomoc techniczna przy rozwoju programów gospodarczych (np. wsparcie techniczne inwestycji),

B) koordynacji oraz doradztwa w marketingu i komunikacji, w szczególności:- promocja, reklama, marketing przedsięwzięć poszczególnych Spółki,- pomoc w planowaniu strategii marketingowej i gospodarczej Spółki,- identyfikacja potrzeb rynkowych i koordynacja zasobów w tym zakresie,- przygotowanie lub zakup analiz dotyczących efektywności oraz sukcesów sprzedaży, przedstawianie propozycji dotyczących modyfikacji w oparciu o te analizy,- organizowanie międzynarodowych meetingów dla personelu zarządczego Grupy,- badanie i monitorowanie strategii marketingowych używanych przez konkurencję,- gromadzenie danych dotyczących przedsiębiorstw, rynków branżowych, konkurencji oraz tendencji na rynkach branżowych oraz wysuwanie propozycji dotyczących strategicznych modyfikacji, rozwoju lub zwrotów w oparciu o te dane,- koordynacja i pomoc handlowa dotycząca polityki Spółki w zakresie komunikacji; - określanie oraz koordynacja polityki Spółki w zakresie public relation,

C) koordynacja oraz doradztwo w zakresie finansów, w szczególności:- planowanie, przygotowywanie budżetu, strategii finansowej Spółki oraz pozostała pomoc techniczna dla Spółki w zakresie budżetowania,- pomoc techniczna dla Spółki w zakresie nadzoru nad wydatkami oraz płynnością finansową Spółki (kontrola kosztów),- doradztwo w zakresie project finance (finansowanie strukturalne), - pomoc w zarządzaniu wierzytelnościami.

Usługi świadczone na podstawie Nowej Umowy obejmują w praktyce również pozyskiwanie międzynarodowych klientów oraz negocjacje warunków ich współpracy ze Spółką. W efekcie Spółka uzyskuje dodatkowych kontrahentów, dzięki którym rozszerza swoją sprzedaż i osiąga dodatkowe przychody. W 2006r., dzięki współpracy ze Spółką C, przychody Spółki wzrosły o około 75 %. Usługi świadczone są przez specjalistów i konsultantów Spółki C (w Polsce i we Francji), z których dwóch zasiada stale w Radzie Nadzorczej Spółki. W zakresie usług świadczonych na podstawie Umowy, Spółka gromadzi następującą dokumentację:

a. umowy o świadczenie usług,

b. dowody przelewów kwot wynagrodzeń z tytułu wyświadczonych usług,

c. szczegółowe raporty dotyczące poszczególnych rodzajów usług, świadczące, że podjęte zostały konkretne działania i osiągnięto określone rezultaty, w szczególności obejmujące:

A. katalog pt. Raport w zakresie bieżącej działalności, zawierający dokumenty potwierdzające wykonanie przez specjalistów Spółki C następujących usług:pomoc w stworzeniu wizji Spółki;doradztwo przy wyborze biura pod siedzibę w Warszawie (?topowa?, prestiżowa lokalizacja);kontrola budżetu na wyposażenie nowej siedziby i biura handlowego;nadzorowanie osiągania wyników miesięcznych;modyfikacja struktury zatrudnienia, czego wynikiem jest zmiana proporcji pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony;analiza miesięcznych raportów z działalności Spółki;

B. katalog pt. Doradztwo w zakresie nadzoru nad płynnością finansową, zawierający dokumenty potwierdzające wykonanie przez specjalistów Spółki C następujących usług:opracowanie metodologii uzyskiwania dobrego poziomu płynności finansowej;doradztwo w zakresie korzystania z podwykonawców, czego wynikiem było osiągnięcie lepszej płynności finansowej;podział klientów na dużych i małych; stosowanie bardziej agresywnej polityki dotyczącej warunków płatności wobec małych klientów wpłynęło na polepszenie płynności;ustalenie budżetu inwestycji, sposobu finansowania i ich wpływu na cashflow;pomoc w spełnieniu wskaźników wymaganych przez Bank;

C. katalog pt. Doradztwo w zakresie przygotowywania budżetu, zawierający dokumenty potwierdzające wykonanie przez specjalistów Spółki następujących usług:przygotowanie ramowego budżetu dla Spółki;kontrola wykonania budżetu inwestycyjnego dotyczącego budowy hali produkcyjnej;doradztwo w zakresie budżetu na zakup środków trwałych;

D. katalog pt. Doradztwo w zakresie polityki kadrowej oraz zarządzania personelem, zawierający dokumenty potwierdzające wykonanie przez specjalistów Spółki C następujących usług:znalezienie spełniającej warunki Spółki firmy rekrutacyjnej;jasne przyporządkowanie obowiązków dla Managera (odpowiedzialnego za rynki w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i krajach Beneluxu), a rynki Europy Wschodniej do Dyrektora Sprzedaży Międzynarodowej;zmiana stanowiska Kontroler Jakości na Dyrektor ds. Jakości i powołanie na to stanowisko odpowiedniej osoby;

E. katalog pt. Doradztwo w zakresie doradztwa finansowego, zawierający dokumenty potwierdzające wykonanie przez specjalistów Spółki C następujących usług:dokonanie opcji zabezpieczającej zmianę stopy procentowej;dokonanie transakcji zabezpieczających zmiany kursu EURO;doradztwo w zakresie rozmów z Bank;

F. katalog pt. Doradztwo w zakresie reklamy i marketingu, zawierający dokumenty potwierdzające wykonanie przez specjalistów Spółki C następujących usług:pomoc w prowadzeniu działalności sprzedaży na obszarze krajów Beneluxu, czego wynikiem było zwiększenie sprzedaży do firm X i Y (zwiększenie prognozy sprzedaży z załącznika);pomoc w zarządzaniu personelem odpowiedzialnym za marketing na rynku holenderskim;modyfikacja wzorów dokumentacji marketingowej, takiej jak papier firmowy, czy wizytówki;stworzenie projektu strony www,

d.

wiadomości elektroniczne, wydruki z rachunków telefonicznych oraz inne podobne dokumenty związane z podróżami służbowymi i wizytami specjalistów Spółki C w związku z wykonywaniem usług związanych ze współpracą ze Spółką. Wynagrodzenie za świadczone usługi kalkulowane jest w oparciu o metodę ?koszt plus? i jest równe wysokości kosztów poniesionych przez Spółkę C powiększoną o określony poziom marży, z zastrzeżeniem, że nie przekroczy określonej kwoty EURO miesięcznie (w przypadku Umowy ? 25.000,00).

Przedmiotowym wnioskiem Podatnik wystąpił z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie, czy wynagrodzenie wypłacane Spółce C z tytułu usług świadczonych na podstawie Umowy oraz Nowej Umowy może zostać zaliczone przez Spółkę w całości do jej kosztów uzyskania przychodów jako ?koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodu (zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 zdanie 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zarówno w brzmieniu obowiązującym w 2006r., jak i 2007r.

Zdaniem Podatnika, ponoszone przez nią wydatki (wynagrodzenie) związane z nabywaniem usług od Spółki C na podstawie Umowy stanowią koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodu i w konsekwencji mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ustęp 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów przewidziana w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oparta jest o klauzulę generalną, zgodnie z którą kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1. Oprócz w/w klauzuli generalnej, w trakcie kilkunastu lat jej stosowania, orzecznictwo i doktryna prawa podatkowego wypracowały dodatkowe kryteria, na podstawie których ocenia się, czy dany wydatek podatnika stanowi koszt uzyskania przychodu. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, zdaniem Spółki, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

- wydatek musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz musi mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- wydatek nie może być wymieniony w katalogu zamkniętym wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, przewidzianym w artykule 16 ust. 1,

- wydatek musi zostać poniesiony bezpośrednio przez podatnika,

- wydatek musi być poniesiony w sposób definitywny,

- wydatek musi być odpowiednio (wystarczająco) udokumentowany.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje, co należy rozumieć przez poniesienie wydatku ?w celu osiągnięcia przychodów?. W takiej sytuacji, zgodnie z zasadami wykładni prawa podatkowego, należy oprzeć się na wykładni gramatycznej tego sformułowania. Wykładnia zacytowanego przepisu prowadzi, w ocenie Spółki, do oczywistego wniosku, że podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów, pod tym jednakże warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma bądź może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Wydatki dokonane przez podatnika mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeżeli są nakierowane na osiągnięcie przychodu, z tym zastrzeżeniem, że warunek celowości nie odnosi się do konieczności zaistnienia następstwa w postaci każdorazowego osiągnięcia przychodu, lecz dotyczy celowości rozumianej jako realna możliwość osiągnięcia w danych warunkach skutku w postaci przychodu. W tym kontekście, prawo podjęcia decyzji dotyczącej tego, co jest działaniem celowym leży po stronie podatnika, choć organy podatkowe są uprawnione do dokonywania oceny takiej decyzji z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego. Podstawowym dowodem na to, że współpraca między Spółką a Spółką C ma na celu zwiększenie przychodów Spółki, są sformułowania dotyczące celów Umowy oraz Nowej Umowy. Zgodnie z Preambułami do tych umów:

Spółka C posiada rozległe doświadczenie oraz wiedzę w zakresie wsparcia w dziedzinach administracji, księgowości oraz polityki finansowej przedsiębiorstw, a Spółka wyraża wolę skorzystania z usług Spółki C w celu optymalizacji oraz poprawy efektywności zarządzania działalnością swojego przedsiębiorstwa,

celem współpracy pomiędzy stronami jest umocnienie pozycji rynkowej członków Grupy, redukcja kosztów funkcjonowania spółek z Grupy, poprawa wyników ekonomicznych, wymiana doświadczeń w ramach Grupy oraz osiągnięcie tzw. efektu skali (poprzez lepsze wykorzystanie posiadanych zasobów).

Zdaniem Spółki, tekst wyżej zacytowanych Preambuł dowodzi, że cel współpracy między Spółką a Spółką C ma charakter gospodarczy i jest nakierowany na zwiększenie przychodów Spółki, w związku z czym wydatki Spółki związane z opisaną współpracą (wynagrodzenie) stanowią wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zgodnie z artykułem 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Związek wydatków na usługi świadczone przez Spółkę C w ramach współpracy ze Spółką z uzyskanymi przychodami Spółki znajduje też potwierdzenie w 75% wzroście przychodów Spółki osiągniętym dzięki tej współpracy. Wydatek w postaci wynagrodzenia wypłacanego Spółce C z tytułu usług świadczonych na podstawie Umowy nie został wymieniony w artykule 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym nie został wykluczony z kosztów uzyskania przychodów. Ponadto, wydatek ten, ponoszony bezpośrednio ze środków pieniężnych należących do Spółki i należącego do niej konta bankowego, ma charakter definitywny i bezzwrotny i jest odpowiednio udokumentowany.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawiona przez Spółkę argumentacja jest prawidłowa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r., kosztami uzyskania przychodów były koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Począwszy od 01.01.2007r., na mocy ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589) zmianie uległ art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.

1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się te wydatki, których nie można powiązać z konkretnym przychodem, jednak ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, w omawianym stanie faktycznym, ponoszenie przez Spółkę wydatków, zarówno w 2006r., jak i 2007r., w postaci wynagrodzenia za świadczone przez Spółkę C usługi w zakresie doradztwa finansowego, reklamy i marketingu oraz ogólnej strategii gospodarczej i wsparcia w zarządzaniu ma niewątpliwie związek z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. W efekcie tych działań Spółka uzyskuje dodatkowych kontrahentów, dzięki którym rozszerza swoją sprzedaż i osiąga dodatkowe przychody. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w 2006r., dzięki współpracy ze Spółką C, przychody Spółki wzrosły o około 75 %. Tym samym są to wydatki ekonomicznie uzasadnione z punktu widzenia prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej, tzn. poniesienie tych wydatków mogło przyczynić się do powstania lub zwiększenia przychodów Spółki. Mogą więc stanowić w całości koszty uzyskania przychodów pod tym jednak warunkiem, że wysokość wynagrodzenia wypłacanego na rzecz Spółki C, będącego podmiotem, o którym mowa w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustalona została na warunkach rynkowych, tj. na warunkach, jakie ustaliłyby między sobą podmioty niezależne.

Mając powyższe ma uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Referencje

IBPB3/423-431/08/PC, interpretacja indywidualna

IBPB3/423-439/08/AK, interpretacja indywidualna

IBPB3/423-440/08/PC, interpretacja indywidualna

IBPB3/423-442/08/PC, interpretacja indywidualna

IBPB3/423-444/08/PC, interpretacja indywidualna

IBPB3/423-458/08/PC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-320/08-2/MC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-322/08-2/MC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-333/08-2/ŁM, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-353/08-2/ŁM, interpretacja indywidualna

ITPB3/423-301/08/DK, interpretacja indywidualna

ITPB3/423-310/08/PS, interpretacja indywidualna

ITPB3/423-318/08/MT, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika