Czy w przedstawionym przypadku do ceny wywoławczej licytowanej nieruchomości należy doliczyć VAT (...)

Czy w przedstawionym przypadku do ceny wywoławczej licytowanej nieruchomości należy doliczyć VAT i w jakim zakresie, czy podatek ten winien obejmować jedynie teren zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczony pod zabudowę, czy też winien zostać doliczony do całej wartości działki?

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr. 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Agencji o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Porady prawne

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona dokonuje sprzedaży nieruchomości stanowiącej jedną działkę gruntu. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego część działki stanowi obszar przeznaczony pod zabudowę. Natomiast pozostała (większa) część przeznaczona jest pod zalesienie stref źródliskowych i stoków oraz zieleń parkową. Aktualnie zarówno jedna jak i druga część działki użytkowana (wykorzystywana) jest na cele produkcji rolnej.

W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż dostawa ww. gruntu, który pomimo zapisu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego stanowi grunt użytkowany rolniczo, winna z uwagi na tę okoliczność korzystać na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług ze zwolnienia od podatku. Opodatkowana wg właściwej stawki winna być jedynie część gruntu jednoznacznie określona pod zabudowę na podstawie stosownych decyzji o odrolnieniu i warunkach zabudowy zarówno w części działki przeznaczonej zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, jak i w części przeznaczonej (użytkowanej) na cele rolnicze.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%, tzw. stawka podstawowa. Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy, wprowadzającym wyjątek od zasady określonej w art. 41 ust. 1, zwalnia się od podatku dostawę towarów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cyt. przepisów jednoznacznie wynika, iż zwolniona od podatku jest wyłącznie dostawa gruntów (terenów) niezabudowanych. Przy tym grunty te, aby były zwolnione od podatku, winny spełniać dodatkowo warunek co do ich charakteru lub przeznaczenia, tj. nie mogą być terenami budowlanymi lub przeznaczonymi pod zabudowę.

Przeznaczenie, o którym wyżej mowa, winno być ustalane na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż samo faktyczne wykorzystywanie nieruchomości do prowadzenia działalności rolniczej nie stanowi w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wystarczającej przesłanki do zastosowania przewidzianego w tym przepisie zwolnienia od podatku. W związku z tym dostawa tej części działki, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod zabudowę, winna zostać przez Stronę opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika