Czy świadczone przez czeską spółkę na podstawie odrębnej umowy serwisowej usługi ,,polonizacji' (...)

Czy świadczone przez czeską spółkę na podstawie odrębnej umowy serwisowej usługi ,,polonizacji' lokomotyw przed ich przekazaniem Stronie do używania w związku z zawartą umową najmu podlegają opodatkowaniu VAT w miejscu świadczenia ustalonym według ogólnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e

Porady prawne


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona podpisała z czeską spółką kolejową dwie nierozerwalnie powiązane ze sobą umowy - umowę o najmie środka transportowego oraz umowę serwisową. Strona jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Powyższe umowy są ze sobą powiązane w ten sposób, że umowa najmu dotyczy najmu od czeskiej spółki lokomotyw, natomiast umowa serwisowa dotyczy usług wszelkiego rodzaju ich serwisowania, napraw i przeglądów, które będą dokonywane przez czeską spółkę na terenie Czech. Przedmiotem umowy serwisowej jest ponadto dokonanie przez czeską spółkę przeróbek lokomotyw w zakresie umożliwiającym ich eksploatację na terenie Polski (tzw. polonizacja). Polonizacja lokomotyw zostanie dokonana na terytorium Czech przed ich przekazaniem i przejęciem protokolarnym przez Stronę, która następnie przewiezie je w okresie krótszym niż 30 dni z terytorium Czech do Polski.

W związku z powyższym Strona zwróciła się z zapytaniem, czy świadczone przez czeską spółkę usługi polonizacji lokomotyw przed ich przekazaniem do używania Stronie podlegają opodatkowaniu w miejscu świadczenia ustalonym zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czy też może winny być potraktowane jako usługi świadczone na ruchomym majątku rzeczowym i opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), z zastrzeżeniem art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Strony miejscem świadczenia i opodatkowania usług ,,polonizacji' jest zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a zatem przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu w Czechach,

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, co następuje.

Zgodnie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług jest co do zasady miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W ust. 2 pkt 3 lit. d), w ramach wyjątku od ww. reguły, wymienione zostały usługi na ruchomym majątku rzeczowym, dla których miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Zgodnie z tym ostatnim przepisem (ust.

7) w przypadku usług, o których mowa m.in. w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, a więc usług na ruchomym majątku rzeczowym, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Należy zatem zauważyć, iż w myśl cytowanych przepisów dla ustalenia miejsca świadczenia, a co za tym idzie opodatkowania VAT, w sposób określony w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) względnie w art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług konieczne jest, aby świadczone usługi były usługami na ruchomym majątku rzeczowym. Przy tym te, jak i inne przepisy ustawy nie określają bliżej, co należny rozumieć pod pojęciem ,,usług na ruchomym majątku rzeczowym'. Dlatego też w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego należy je interpretować zgodnie z ich literalnym brzmieniem. Wskazać w związku z tym należy, iż zarówno w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), jak i art. 28 ust. 7 ustawy nie wynika, aby ich zastosowanie było uzależnione od tego, kto jest właścicielem wspomnianego majątku, względnie dysponuje prawem do rozporządzania nim jak właściciel. Nadto wskazać trzeba, iż wbrew poglądowi wyrażonemu przez Stronę w uzasadnieniu jej stanowiska, przejęcie przez nią na podstawie umowy najmu przedmiotowych lokomotyw - po ich polonizacji - do używania nie oznacza, iż z tą chwilą uzyska Ona prawo do rozporządzania nimi jak właściciel w rozumieniu art. 7 ust. 1 in initio ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy skutek taki wystąpi wyłącznie w przypadku wydania towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

Reasumując należy stwierdzić, że jeżeli zgodnie z przedstawionym opisem towary (lokomotywy), na których wykonane zostaną usługi polonizacji opuszczą terytorium państwa członkowskiego, na którym zostały faktycznie wykonane (tj. Czech), a Strona jako ich nabywa podała wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium Polski, tj. innego państwa członkowskiego niż terytorium państwa, na którym usługi zostały wykonane, spełnione są warunki, o których mowa w art. 28 ust. 7 ustawy, zatem miejscem świadczenia, a co za tym idzie i opodatkowania tych usług, jest zgodnie z ww. przepisami terytorium Polski, tj. państwa, które wydało Stronie ww. numer identyfikacji podatkowej, i tu też powinien zostać rozliczony podatek należny z tytułu ich świadczenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika