czy usługi serwisowania, naprawy i przeglądów lokomotyw dokonywane na podstawie odrębnej umowy serwisowej (...)

czy usługi serwisowania, naprawy i przeglądów lokomotyw dokonywane na podstawie odrębnej umowy serwisowej przez czeską spółkę na terytorium Czech po ich przekazaniu Stronie do używania na podstawie umowy najmu jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), w związku z art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług na terytorium Polski


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za prawidłowe.


U z a s a d n i e n i e

Porady prawne


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona podpisała z czeską spółką kolejową dwie, nierozerwalnie, powiązane ze sobą umowy - umowę o najmie środka transportowego oraz umowę serwisową. Strona jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Powyższe umowy są ze sobą powiązane w ten sposób, że umowa najmu dotyczy najmu od czeskiej spółki lokomotyw, natomiast umowa serwisowa dotyczy usług wszelkiego rodzaju ich serwisowania, napraw i przeglądów, które będą dokonywane przez czeską spółkę na terenie Czech.

W związku z powyższym Strona zwróciła się z zapytaniem, czy świadczone przez czeską spółkę usługi serwisowania, naprawy i przeglądów lokomotyw, dokonywane po przekazaniu tych lokomotyw w najem Stronie, winny być traktowane jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym i opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), z zastrzeżeniem art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Strony usługi naprawy, przeglądu i serwisowania lokomotyw dokonywane w ramach umowy serwisowej przez czeską spółkę mogą zostać potraktowane jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym i w związku z tym i opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), z zastrzeżeniem art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, co następuje.

Zgodnie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług jest co do zasady miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W ust. 2 pkt 3 lit. d), w ramach wyjątku od ww. reguły, wymienione zostały usługi na ruchomym majątku rzeczowym, dla których miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Zgodnie z tym ostatnim przepisem (ust. 7) w przypadku usług, o których mowa m.in. w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, a więc usług na ruchomym majątku rzeczowym świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Należy zatem zauważyć, iż te, jak i inne przepisy ustawy nie określają bliżej, co należny rozumieć pod pojęciem ,,usług na ruchomym majątku rzeczowym'. Dlatego też w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego należy je interpretować zgodnie z ich literalnym brzmieniem. Wskazać w związku z tym należy, iż zarówno w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), jak i art. 28 ust. 7 ustawy nie wynika, aby ich zastosowanie było uzależnione od tego, kto jest właścicielem wspomnianego majątku, względnie dysponuje prawem do rozporządzania nim jak właściciel.

Reasumując należy stwierdzić, że jeżeli zgodnie z przedstawionym opisem towary (lokomotywy), na których wykonane zostaną usługi serwisowania, naprawy i przeglądów lokomotyw opuszczą terytorium państwa członkowskiego, na którym zostały faktycznie wykonane (tj. Czech), a Strona jako ich nabywa, podała wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium Polski, tj. innego państwa członkowskiego niż terytorium państwa, na którym usługi zostały wykonane, -zatem spełnione są warunki, o których mowa w art. 28 ust. 7 ustawy, to miejscem świadczenia, a co za tym idzie i opodatkowania tych usług, jest zgodnie z ww. przepisami terytorium Polski, tj. państwa, które wydało Stronie ww. numer identyfikacji podatkowej, i tu też powinien zostać rozliczony podatek należny z tytułu ich świadczenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika