Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż postępuje prawidłowo uznając przedmiotową (...)

Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż postępuje prawidłowo uznając przedmiotową transakcję za import usług, a nie wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru i w związku z tym wystawia fakturę wewnętrzną, z której podatek zostaje rozliczony w deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony i należny od importu usług.

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o., z dnia 27 września 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Porady prawne

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona wysłała do kontrahenta z Niemiec towar celem jego naprawy i kalibracji. Kontrahent po dokonaniu w/w czynności naprawczych odesłał towar wraz z fakturą, na której widnieje polski numer VAT UE Strony oraz informacja, iż transakcja jest opodatkowana w kraju nabywcy usługi, tj. Polsce, i tym samym na fakturze nie został uwidoczniony niemiecki podatek od wartości dodanej.

W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż postępuje prawidłowo uznając przedmiotową transakcję za import usług, a nie wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru i w związku z tym wystawia fakturę wewnętrzną, z której podatek zostaje rozliczony w deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony i należny od importu usług.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Jak z powyższego wynika, warunkami uznania czynności za wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów jest m.in., aby:

podatnik (nabywca) nabył w jej wyniku prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, oraz

w/w nabycie było następstwem dostawy towaru dokonanej na jego rzecz przez kontrahenta (dostawcę).

Natomiast jak wynika z przedstawionego przez Stronę opisu, w wyniku transakcji nie doszło do przeniesienia prawa do rozporządzania przedmiotowym towarem w związku z jego dostawą do Strony. Prawo to cały czas pozostawało przy Stronie, doszło jedynie do czasowego przemieszczenia towaru na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej w celu wykonania na nim przez kontrahenta określonych czynności. Z uwagi zatem na niespełnienie przesłanek brak jest podstaw do uznania czynności za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w rozumieniu w/w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z opisu nie wynika także, aby w sprawie zastosowanie miały inne przepisy dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w szczególności art. 11 ust. 1 ustawy.

Z kolei przez import usług rozumie się zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl zaś art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Stosownie do ust. 2 w/w artykułu powyższego przepisu nie stosuje się w przypadku towarów i usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

Zgodnie z art. 28 ust. 7 ustawy w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i d), tj. między innymi usług na ruchomym majątku rzeczowym, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż wyżej cytowany przepis stanowi lex specialis w stosunku do art. 27 ust 2 pkt 3 lit. c) i lit. d), w myśl którego w przypadku świadczenia usług wyceny majątku rzeczowego ruchomego oraz usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone.

Dodatkowo wskazać należy, iż zgodnie z art. 97 ust. 10 ustawy podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Stwierdzić zatem należy, że spełnione zostały przesłanki wymienione w art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Strona podała usługodawcy numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium kraju (Polski), opisany we wniosku towar powrócił do kraju, a tym samym opuścił terytorium państwa członkowskiego (Niemiec), na którym dokonana została jego naprawa i kalibracja. A więc miejscem świadczenia przedmiotowych usług zgodnie z obowiązującymi przepisami jest terytorium Polski, na Stronie zaś jako ich nabywcy ciążył obowiązek rozliczania podatku należnego w podatku od towarów i usług z tytułu ich importu na terytorium kraju.

Ponadto zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne (.

..). W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy). W związku z powyższym Strona była obowiązana do wystawienia faktury wewnętrznej oraz rozliczenia w deklaracji VAT-7 podatku z tego tytułu.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika