Czy obrót z tytułu zakupu bonów, obligacji celem ich późniejszej odsprzedaży w ramach wykupu przez (...)

Czy obrót z tytułu zakupu bonów, obligacji celem ich późniejszej odsprzedaży w ramach wykupu przez emitenta winien zostać uwzględniony przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art 90 oraz art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.04.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy obrót z tytułu zakupu bonów, obligacji celem ich późniejszej odsprzedaży w ramach wykupu przez emitenta winien zostać uwzględniony przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art 90 oraz art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług? Naczelnik Urzędu Skarbowego - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

Porady prawne

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona jest firmą działającą na rynku finansowym. Celem działalności jest wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw poprzez innowacyjne i elastyczne, dopasowane do indywidualnych potrzeb formy inwestowania kapitałowego. Jednocześnie w ramach umów zawartych w latach 2001-2002 Strona poza głównym przedmiotem działalności gospodarczej, objęła obligacje wyemitowane przez inne podmioty obrotu gospodarczego, na zasadach określonych ustawa z dnia 29 czerwca 1995r. o obligacjach. Powyższe nastąpiło w oparciu o zawarte umowy o emisji i objęciu obligacji. Przedmiotowe umowy zostały zawarte z trzema odrębnymi podmiotami. W konsekwencji zawarcia przedmiotowych umów Strona zobowiązała sie do objęcia obligacji w określonej ilości, wartości oraz w określonym czasie, a jednocześnie nabyła prawo do uzyskania wynagrodzenia w postaci odsetek/dyskonta od tych obligacji, wypłacanych co do zasady raz na kwartał. Dodatkowo nabyte przez Stronę obligacje, bony nie są przedmiotem obrotu na rynku wtórnym, a więc nie są sprzedawane innym podmiotom przed terminem wykupu.

W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż obrót z tytułu zakupu bonów, obligacji celem ich późniejszej odsprzedaży w ramach wykupu przez emitenta z uwagi na sporadyczny charakter danych transakcji nie powinien być przez Nią uwzględniony przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 oraz art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług

Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje.Na podstawie art. 90 ust. ł ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, to w myśl art. 90 ust. 2 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do ust.

3 w/w artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.Jednakże do obrotu, o którym mowa w ust. 3, zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te dokonywane są sporadycznie. Należy przy tym zauważyć, iż w/cyt. przepis wprowadza wyjątek od zasady określonej w ust. 3 art. 90 ustawy, w związku z tym powinien być interpretowany ściśle zgodnie z regułą exceptiones non sunt extentendae.

Z uwagi na w/w regułę oraz na brak w przepisach o podatku od towarów i usług określenia, co należy rozumieć przez 'czynności (...) dokonywane sporadycznie ', odwołać należy się do definicji słownikowej, jak i istniejącego w tym zakresie orzecznictwa, przede wszystkim Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zgodnie ze ?Słownikiem języka polskiego' Wydawnictwa Naukowego PWN pod red. prof. Mieczysława Szymczaka sporadyczny to 'występujący rzadko, od czasu do czasu, nieregularnie'. Natomiast w świetle orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczących art. 19 ust. 2 VI Dyrektywy, którego odpowiednikiem w ustawie o podatku od towarów i usług jest art. 90 ust. 6 (sygn. C-306/94, C-77/01), czynności, które nie są bezpośrednim, stałym i koniecznym uzupełnieniem podstawowej działalności prowadzonej przez podatnika mogą być uznane za sporadyczne (towarzyszące, okazjonalne).Mając zatem a uwadze, iż nabycie przedmiotowych obligacji czy bonów nie jest stałym uzupełnieniem podstawowej działalności Strony, bowiem nastąpiło jedynie dwukrotnie, a więc sporadycznie, oraz stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego dot. opodatkowania zakupu przedmiotowych obligacji i bonów skarbowych zawarte w postanowieniu nr 1471/VTRl/443-35a/07/AW/MP, według którego nabycie przedmiotowych obligacji, bonów stanowi świadczenie usług korzystające co do zasady ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, iż obrót uzyskany z tego tytułu ze względu na wypełnienie dyspozycja art. 90 ust. 6 nie powinien być uwzględniany przy obliczaniu proporcji, o której mowa w ust. 3 w/w artykułu.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dła Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania (art. 14a § 4 w zw. z art. 236 § 2 pkt 1 ? ustawy - Ordynacja podatkowa).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika