Strona zwróciła się o potwierdzenie, iż sprzedaż biletów wstępu na występy artystów scen polskich (...)

Strona zwróciła się o potwierdzenie, iż sprzedaż biletów wstępu na występy artystów scen polskich wraz z drobnym poczęstunkiem oraz na zabawy (studniówki, zabawy sylwestrowe) ? z uwagi, iż usługi te są usługami złożonymi, gastronomiczno ? rozrywkowymi, jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług według 7% stawki podatku

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 29 listopada 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie ? biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

  • uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Strony jest prowadzenie wszelkiego rodzaju działalności restauracyjnej, barowej itp. oraz związanych z nią - bezpośrednio lub pośrednio - innych rodzajów działalności gospodarczej. W lutym 2007r. Strona zamierza otworzyć nową restaurację, w której poza zwykłą działalnością gastronomiczną zamierza organizować odpłatnie występy artystów scen polskich, jak również inne zabawy np. sylwester, studniówki. Cena biletu wstępu na w/w występ obejmuje drobny poczęstunek np. słodki bufet, małą przystawkę, kawę, herbatę, kieliszek wina.

W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie, iż sprzedaż biletów wstępu na występy artystów scen polskich wraz z drobnym poczęstunkiem oraz na w/w zabawy ? z uwagi, iż usługi te są usługami złożonymi, gastronomiczno ? rozrywkowymi, jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług według 7% stawki podatku.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie usług na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

A zatem odpłatna ? w formie sprzedaży biletów wstępu - organizacja występów artystów scen polskich wraz z drobnym poczęstunkiem, jak również opisanych zabaw stanowi usługę w w/w rozumieniu, tj. czynność objętą zakresem unormowania ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie jej przepisów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług lub zwolnioną od tego podatku.

Na podstawie art. 43 ust.

1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W w/w załączniku zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto w pozycji 11 pod symbolem PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniami zawartymi w punktach 1- 8. W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono m.in. wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 , 92.34.11, 92.34.12).

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 w/w ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% w pozycji 156 pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

  1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki,cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).

Wyżej cytowane przepisy ustanawiają wyjątek od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy reguły opodatkowania sprzedaży towarów i usług stawką 22%, tzw. stawką podstawową, należy je zatem interpretować ściśle, zgodnie z zasadą exceptiones non sunt extendendae. W konsekwencji na ich podstawie stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się wyłącznie do usług enumeratywnie wymienionych w w/w poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, tj. sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolami 92.31.2, 92.32.10, 92.33, 92.34.11 i 92.34.12, tj. także usług polegających na odpłatnym umożliwieniu wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Powyższe potwierdza także zawarte w ustawie objaśnienie do załącznika nr 3, które wyjaśnia, iż ?ex? dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Należy w tym miejscu jednakże zauważyć, iż myśl wyjaśnień zawartych w rozdziale 7 zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), które zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r., stosuje się do celów podatku od towarów i usług nie dłużej jednak niż do 13.12.2007r., usługa składająca się z kombinacji różnych czynności jest tzw. usługą złożoną.

Zaś zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa oraz dominującym stanowiskiem doktryny każde świadczenie usług musi być zasadniczo uznawane za odrębne i niezależne.

Jednakże podział czynności złożonej z odrębnych rodzajów świadczeń, które w aspekcie gospodarczym tworzą jedną całość, jest podziałem sztucznym i jako taki nie może stanowić podstawy do odmiennego traktowania podatkowego elementów wchodzących w skład tej czynności, a koszt świadczeń pomocniczych bezpośrednio związanych ze świadczeniem zasadniczym powinny podstawę opodatkowania z tytułu świadczenia zasadniczego. A contrario, wartość świadczeń nie mających charakteru pomocniczego winna być opodatkowana odrębnie, na zasadach właściwych dla danego świadczenia (usługi).

Stwierdzić zatem należy, iż tylko usługi gastronomiczne świadczone w ramach uczestnictwa w występie artystów scen polskich i wliczane do ceny biletu wstępu na ten występ stanowić będą element usługi złożonej. Przy czym przedmiotowe usługi gastronomiczne (słodki bufet, małą przystawkę, kawę, herbatę, kieliszek wina) mają, jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego, charakter pomocniczy. Usługą podstawową jest w opisywanym przypadku występ artystów. To na ten występ bowiem sprzedawane są bilety, nie zaś na poczęstunek podczas występu. W konsekwencji przedmiotowa usługa złożona winna być opodatkowana według w/w przepisów dotyczących usług rozrywkowych polegających na umożliwieniu wstępu na koncerty w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego, tj. według 7% stawki podatku.

Natomiast, gdy organizowane przez Stronę występy artystów nie obejmują drobnego poczęstunku a jedynie do ceny biletu wstępu na przedmiotowy występ doliczana jest wartość faktycznie wyświadczonych na rzecz gości podczas jego trwania usług gastronomicznych, brak zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego uzasadnienia dla traktowania tych usług jako składowych usługi złożonej, w tym przypadku rozrywkowej. Usługi te winny zatem zostać opodatkowane w sposób właściwy dla usług gastronomicznych, a więc stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług według obniżonej do wysokości 7 % stawki podatku , z wyłączeniem:

? sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,

? sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie przetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22 %.

Przy czym w/w preferencyjna stawka podatku obowiązuje do dnia 31 grudnia 2007r.

Co do zasad opodatkowania zabaw sylwestrowych czy studniówek i sprzedawanych przez Stronę na te zabawy biletów wstępu, to stwierdzić należy, iż przedmiotem usługi jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego jest organizacja przedmiotowej zabawy, tj. usługa rozrywkowa, a nie podawanie posiłków przy akompaniamencie muzyki. Zatem usługa ta winna ? z uwagi na wyłączenia (vide supra) stosowania preferencyjnej stawki podatku przy świadczeniu usług rozrywkowych (w zakresie wstępu na nie) zostać opodatkowana według stawki podstawowej podatku, tj. 22%.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.

- Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości, na pisemny wniosek podatnika (płatnika, inkasenta) ma obowiązek udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Nie jest natomiast właściwy do zaklasyfikowania (weryfikacji zaklasyfikowania) świadczonych przez Stronę usług w ramach interpretacji w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa.

W tym miejscu należy również wskazać na rolę klasyfikacji statystycznych w podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Zatem o opodatkowaniu usługi daną stawką podatku (lub jej zwolnieniem od podatku) decyduje więc co do zasady na gruncie podatku od towarów i usług, w szczególności w przypadku odwołania się wprost przez ustawodawcę w przepisach do konkretnych symboli klasyfikacji statystycznych (tj. jak ma to miejsce m.in. w przypadku usług rozrywkowych), zaliczenie jej do właściwego ? zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami ? grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zatem dokonana interpretacja przepisów podatkowych ma zastosowanie w przypadku potwierdzenia przyjętej w niej klasyfikowania świadczonych przez Stronę usług.

Zauważyć także należy, iż do zaklasyfikowania usług lub wyrobów (wg PKWiU) zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem przedmiotowych usług Strona może natomiast zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego urzędu statystycznego.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zgodnie z art. 14a § 4 w zw. z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika