1.?Czy niżej opisany sposób wystawienia faktury VAT za wykonane usługi telekomunikacyjne jest zgody (...)

1.?Czy niżej opisany sposób wystawienia faktury VAT za wykonane usługi telekomunikacyjne jest zgody z art. 106 ustawy o VAT??2.?Czy niżej opisany sposób wystawiania faktur nie jest objęty zakresem regulacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur??
3.?Czy realizacja obowiązku w zakresie wystawienia faktury VAT nałożonego przez przepisy prawa podatkowego (art. 106 ustawy o VAT) w formie opisanej nie jest świadczeniem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT??

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 września 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Porady prawne

W dniu 19.09.2005r. do Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wpłynął wniosek Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Postanowieniem znak 1471/NUR1/443-474/05/AP z dnia 25.11.2005r. Naczelnik tut. Urzędu w zakresie podatku od towarów i usług postanowił odmówić wszczęcia postępowania w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w powyższym zakresie. Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowieniem nr 1401/HTI/4407/14-153/05/AŁ z dnia 10.03.2006r. utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie organu pierwszej instancji. Na w/w postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Spółka wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wyrokiem III SA/Wa 20/07 z dnia 08.05.2007r. (data wpływu prawomocnego wyroku: 07.08.2007r.) uchylił w/w postanowienia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi telekomunikacyjne w zakresie telefonii komórkowej. Sprzedaż usług zgodnie z przepisami prawa podatkowego jest dokumentowana fakturami VAT. Obecnie wystawiane faktury za usługi telekomunikacyjne są drukowane na papierze i wysyłane abonentom za pośrednictwem poczty. Spółka planuje wprowadzić nowe rozwiązanie poprzez możliwość zapoznania się abonentów z treścią faktury na stronie internetowej. Zgodnie z założeniem projektu wystawiona w internecie faktura nie byłaby drukowana i wysyłana do abonenta. Obraz faktury byłby dostępny dla niego w postaci elektronicznej na stronie internetowej Elektronicznego Biura Obsługi Klienta Spółki. Powyżej opisana możliwość byłaby adresowana do osób fizycznych nie prowadzących działalności i dostępna dla tych abonentów, którzy ją wybiorą. Abonent aktywowałby możliwość korzystania z tej formy zapoznania się z treścią faktury poprzez oświadczenie woli wyrażone w sposób wymagany przez przepisy prawa. W powyższym oświadczeniu, abonent deklarowałby, że wyraża zgodę na to aby po wystawieniu faktury jej obraz zostałby udostępniany na w/w stronie internetowej, a jednocześnie wnioskowałby o nie przesyłanie faktury pocztą.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Podatnik zwrócił się z pytaniami:

1.?Czy niżej opisany sposób wystawienia faktury VAT za wykonane usługi telekomunikacyjne jest zgody z art. 106 ustawy o VAT??

2.?Czy niżej opisany sposób wystawiania faktur nie jest objęty zakresem regulacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur??

3.?Czy realizacja obowiązku w zakresie wystawienia faktury VAT nałożonego przez przepisy prawa podatkowego (art. 106 ustawy o VAT) w formie opisanej nie jest świadczeniem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT??

Zdaniem Spółki przedstawiony w stanie faktycznym sposób udostępniania faktury na stronie internetowej jest zgodny z przepisami art. 106 ustawy o VAT. Jednocześnie zdaniem Strony tak wystawiona faktura jest wprowadzona do obrotu gospodarczego w momencie jej umieszczenia na właściwej stronie internetowej. W odniesieniu do drugiego zapytania Strona stoi na stanowisku, że wdrożenie możliwości zapoznania się z treścią faktury w formie ?rachunku elektronicznego? nie jest objęte zakresem przedmiotowym rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur. Ponadto Wnioskodawca w odniesieniu do trzeciego zapytania nie ma wątpliwości, że wystawienie faktury i przedstawienie informacji o jej treści w formie opisanej powyżej nie jest świadczeniem usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Kwestię wystawienia faktur szczegółowo regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 95, poz. 798). Elementy faktury stwierdzającej dokonanie sprzedaży zostały określone w § 9 w/w rozporządzenia. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, faktura ta, powinna zawierać co najmniej: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?, nazwę towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto), wartość towaru lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto), stawki podatku, sumę wartości netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu, kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu, kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

W myśl § 11 ust. 1 w/w rozporządzenia faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogą nie zawierać danych dotyczących nabywcy, określonych w § 9 ust. 1 pkt 2.

Z kolei zgodnie z § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca; Oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz 'ORYGINAŁ', a kopia faktury i faktury korygującej - wyraz 'KOPIA'. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, iż faktury powinny być wystawiane przez sprzedawcę w co najmniej dwóch egzemplarzach (oznaczonych odpowiednio jako oryginał i kopia), przy czym oba egzemplarze (lub więcej) powinny być wystawione w ten sam sposób, w tej samej formie, a więc powinny być identyczne. Jednocześnie egzemplarz faktury oznaczony jako 'oryginał' w postaci (formie), w jakiej został wystawiony, winien zostać dostarczony nabywcy. Ponadto ustawodawca w ust. 10 art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług zawarł delegację ustawową dla Ministra Finansów do określenia w drodze rozporządzenia innego sposobu wystawiania faktur, aniżeli w formie papierowej tj. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).

Zgodnie z przepisem § 2 w/w rozporządzenia faktury wystawiane w formie elektronicznej przesyła się, w tym udostępnia, w tej formie odbiorcy oraz przechowuje się w tej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych, z wykorzystaniem technik teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków. Z kolei w myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury, zwanej dalej 'akceptacją'. Zgodnie z § 4 faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

1) bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2) poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych,

3) jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. stanowią wyjątek od reguły, którą jest wystawienie i przechowywanie faktur w postaci dokumentów papierowych. Jest to wyjątek dopuszczony przez wyraźny przepis prawa. Podatnik nie ma więc swobody wyboru co do sposobu wystawiania faktur, o ile przepisy nie stanowią inaczej. W świetle obowiązujących przepisów prawa nie jest zatem dopuszczalne wystawianie faktur w różnej formie. Jeżeli więc nie zostaną zachowane warunki określone w rozporządzeniu w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi lub organowi kontroli skarbowej tych faktur wówczas zastosowanie mają przepisy w/w § 21 ust. 2 i 2 i § 23 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, tj. określające zasady wystawiania i przechowywania faktur w postaci tradycyjnej (papierowej).

Reasumując należy stwierdzić, iż opisany w przedmiotowym stanie faktycznym zamierzony sposób wystawiania faktur VAT za wykonane usługi telekomunikacyjne nie spełnia przesłanek wynikających zarówno z cytowanych powyżej przepisów § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jak i przytoczonego powyżej przepisu § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14.07.2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur. W świetle powyższego Naczelnik tut. urzędu stoi na stanowisku, że przedstawiona we wniosku idea dokumentowania transakcji sprzedaży (wystawienie faktury VAT sprzedaży na stronie internetowej do wglądu odbiorcy) nie jest zgodna z ogólną przesłanką art. 106 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy podkreślić, iż pytania nr 2 i 3 zawarte we wniosku, tj. ?czy opisany we wniosku sposób wystawiania faktur nie jest objęty zakresem regulacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur??, ?czy realizacja obowiązku w zakresie wystawienia faktury VAT nałożonego przez przepisy prawa podatkowego (art. 106 ustawy o VAT) w formie opisanej we wniosku nie jest świadczeniem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT??, mają charakter warunkowy, a odpowiedź na nie jest uzależniona od kwestii uznania za prawidłowy w świetle art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług pomysł wystawiania na stronie internetowej faktur dokumentujących sprzedaż usług telekomunikacyjnych na rzecz zainteresowanych nabywców. Ponieważ w świetle przedstawionych wyżej wyjaśnień, przedmiotowy projekt jest niezgodny z przepisem art. 106 ustawy o VAT, to należy uznać pytania nr 2 i 3 za bezprzedmiotowe.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika