Jakie są zasady skorzystania ze zwolnienia dla przychodów ze sprzedaży premiowej zawartego w art. (...)

Jakie są zasady skorzystania ze zwolnienia dla przychodów ze sprzedaży premiowej zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof?

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka sprzedaje różne produkty w ogólnodostępnych placówkach handlowych. Nabywcy tych produktów stają się uczestnikami Programu sprzedaży premiowej (dalej: Program). W ramach tego Programu nabywcy z tytułu każdego udokumentowanego nabycia otrzymują określoną liczbę punktów. Uzyskane punkty są podstawą do przekazania, w kwartalnych okresach rozliczeniowych, przedpłaconych kart płatniczych. Nabywcami produktów mogą być osoby fizyczne (zarówno prowadzące działalność gospodarczą jak też i nieprowadzące takiej działalności) oraz osoby prawne. W przypadku gdy nabywcą jest osoba prawna, wyznacza ona osobę która zostaje beneficjentem punktów.

Porady prawne

Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku gdy beneficjentami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zastosowanie będzie miało zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.). Zdaniem Spółki po przekroczeniu kwoty 760,00zł określonej w tym zwolnieniu, zastosowanie będzie miał zapis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, stanowiący o opodatkowaniu wartości nagród związanych z ww. sprzedażą premiową kwot powyżej 760,00zł zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej lub nagrody, a obowiązek uiszczenia tego podatku będzie spoczywał na płatniku podatku - czyli na danej osobie fizycznej.

W sytuacji gdy beneficjentami będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, Spółka uważa, iż nagrody związane ze sprzedażą premiową nie podlegają zwolnieniu i podlegają opodatkowaniu jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela w pełni stanowiska Spółki i wyjaśnia.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż wbrew opinii Spółki obowiązki płatnika w przedmiotowym przypadku mogą ciążyć jedynie na niej, a nie na osobach fizycznych otrzymujących nagrody. Obowiązki te określa art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Osoby fizyczne wymienione we wniosku mogą być jedynie podatnikami z przedmiotowego tytułu.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa) przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przedmiotowe świadczenia stanowią w związku z tym przychody w rozumieniu Ustawy. Ponieważ nie ma możliwości zakwalifikowania przedmiotowych przychodów do któregokolwiek ze źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy, to należy je zakwalifikować jako inne źródła określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy wolna od podatku jest m.in. wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy podatkowe nie zawierają definicji sprzedaży premiowej. Jednakże w takiej sytuacji wskazane jest w pierwszej kolejności stosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, premią jest 'nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś'. W związku z tym należy stwierdzić iż nagrody w sprzedaży premiowej są to nagrody za dokonanie zakupu.

W związku z powyższym w przypadku gdy nabywcą jest osoba prawna, a przychód otrzymuje osoba fizyczna wyznaczona przez tą osobę prawną, brak jest możliwości uznania, iż przychód ten jest przychodem ze sprzedaży premiowej. W związku z tym, przychody te nie będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanemu w wysokości 10%, lecz na zasadach ogólnych. W takim przypadku na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika, lecz jedynie obowiązek informacyjny, wskazany w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, iż osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Obecnie tym ustalonym wzorem jest formularz PIT-8C.

Jak już wyżej wskazano, żeby uznać, iż dany przychód jest przychodem ze sprzedaży premiowej musi istnieć tożsamość nabywcy i otrzymującego nagrodę. W takiej sytuacji na Spółce ciążą obowiązki płatnika z tytułu przekazywania nagród . Wynikają one z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. W tym zakresie zastosowanie będzie miało zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, zgodnie z którym wolna od podatku jest wartość m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Należy przy tym wskazać, iż w przypadku gdy jednorazowa wartość takiej nagrody przekroczy 760,00zł to opodatkowaniu będzie podlegała cała kwota nagrody. W przypadku gdy powstanie zobowiązanie podatkowe z tego tytułu, zastosowanie będzie miał przepis art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym płatnicy przekazują kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (obecnie: PIT-8A).

W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, nagrody te będą stanowiły przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i w tym zakresie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na podmioty wypłacające takie przychody żadnych obowiązków (ani obowiązków płatnika ani obowiązków informacyjnych).

Reasumując, z tytułu przekazywania przedmiotowych świadczeń nabywcom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej na Spółce ciąży obowiązek naliczenia, pobrania i wpłacenia podatku, a także złożenia deklaracji PIT-8A do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla siedziby Spółki. W przypadku zaś gdy osoby otrzymujące te świadczenia nie są jednocześnie nabywcami (czyli w sytuacji gdy nabywcami były osoby prawne), na Spółce ciąży jedynie obowiązek przekazania tym osobom i naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla tych osób, informacji PIT-8C. W trzeciej wymienionej we wniosku sytuacji - przekazywania świadczeń osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą na Spółce nie ciążą żadne obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika