Czy w wyniku korekty rozliczeń składek ZUS i związaną z tym zmianą wysokości zobowiązania podatkowego (...)

Czy w wyniku korekty rozliczeń składek ZUS i związaną z tym zmianą wysokości zobowiązania podatkowego należy korygować PIT-11 za okresy których ta korekta dotyczy?

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w wyniku kontroli przeprowadzonej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest zmuszona skorygować rozliczenia ZUS od 1999r. w zakresie składek od honorariów wypłacanych członkom zarządu z tytułu pełnionych przez nich funkcji. Jedna z tych osób nadal jest pracownikiem Spółki, a druga nie. Kwotę składek należną ZUS z tytułu przeprowadzonej korekty w całości pokryje Spółka z własnych środków. W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości czy winna także skorygować informacje PIT-11 za ten okres, czy też winna dokonać rozliczenia zmian w naliczaniu podatku za poszczególne lata a kwotę nadpłaconego podatku potrącić z bieżących zobowiązań pracownika z tego tytułu lub dokonać zwrotu w przypadku osoby która już nie jest pracownikiem Spółki.

Porady prawne

Spółka stoi na stanowisku, iż nie należy korygować informacji PIT-11, gdyż są one zgodne ze stanem faktycznym. Tym samym pracownicy nie muszą dokonywać korekty rozliczeń rocznych za te lata. Spółka uważa, że w przypadku członka zarządu który nadal jest w Spółce zatrudniony należy korektę naliczeń podatku rozliczyć z jego bieżącymi zobowiązaniami z tytułu podatku, zaś w przypadku członka zarządu niebędącego już pracownikiem należy mu jedynie zwrócić nadpłatę.

Naczelnik tut. Urzędu nie podziela stanowiska Spółki.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż Naczelnik tut. Urzędu, w toku wydawania interpretacji prawa podatkowego w trybie określonym w art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, nie może stwierdzać czy informacje PIT-11 sporządzane przez Spółkę są zgodne ze stanem faktycznym. Jednocześnie należy zauważyć, iż Naczelnik tut. Urzędu nie jest właściwy do udzielenia interpretacji przepisów w zakresie konieczności korygowania rozliczenia rocznego przez pracownika, gdyż nie jest właściwy w sprawie tego rozliczenia.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż przychody o których mowa we wniosku stanowią, przychody otrzymywane przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, określone w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.). Zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy osoby prawne, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9, są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawę obliczenia podatku stanowi dochód po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe. Art. 27b ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż podatek dochodowy w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej na podstawie odrębnych przepisów w roku podatkowym przez płatnika.

W informacji PIT-11 składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne należy wykazać w wysokości w jakiej zostały one pobrane przez płatnika ze środków podatnika. W związku z tym, iż Spółka potrąciła składki to należy je wykazać w takiej wysokości w jakiej zostały pobrane. Fakt, iż po pobraniu okazało się, iż składki zostały pobrane w wysokości innej niż należna, nie skutkuje koniecznością korygowania informacji PIT-11, gdyż ta informacja ma odzwierciedlać stan faktyczny, a więc wysokości faktycznie pobranych przez płatnika składek, a nie wysokości składek należnych.

Kwoty pokrytych przez Spółkę składek, które co do zasady winny być opłacane przez podatnika, będą stanowiły dla obydwu członków zarządu przychód z tytułu określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na ten fakt nie ma wpływu to, że jedna z tych osób nie pełni już tej funkcji, gdyż tytułem do dokonania tego świadczenia jest fakt pełnienia tej funkcji. W związku z tym w obu przypadkach należy rozliczyć ten przychód w sposób wskazany w przytoczonym powyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w związku z zaniżeniem kwoty składek został zawyżony przychód podatników, a w konsekwencji także podatek. Dokonany przez tych podatników na rzecz Spółki zwrot nienależnie pobranych świadczeń winien uwzględniać także kwotę pobranego od tych kwot podatku, odprowadzonego następnie na rachunek właściwego organu podatkowego. W przypadku członka zarządu który nadal otrzymuje przychody z tytułu udziału w zarządzie, należy zastosować art. 41b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, iż jeżeli podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, przy ustalaniu wysokości podatku (zaliczek) płatnicy, o których mowa w art. 31, 33, 35 i 41, odejmują od dochodu kwotę dokonanych zwrotów, łącznie z pobranym podatkiem (zaliczką).

W przypadku zaś osoby, która już nie jest członkiem zarządu może ona, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy, pomniejszyć swój dochód za rok, w którym dokonała tego zwrotu, o jego kwotę.

W sytuacji gdy podatnicy nie dokonają zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, a więc gdy nie ulegnie zmianie podstawa opodatkowania, na Spółce będą ciążyły jedynie obowiązki płatnika będące wynikiem świadczenia na rzecz podatników w postaci pokrycia za nich kwoty należnych składek.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika