Czy koszty związane z nabyciem prezentów wydawanych osobom odsyłającym Spółce wypełnione ankiety (...)

Czy koszty związane z nabyciem prezentów wydawanych osobom odsyłającym Spółce wypełnione ankiety stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółka w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Spółki w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pełnej wysokości wydatków związanych z nabyciem prezentów wydawanych w związku z prowadzoną przez Spółkę akcją ankietową o charakterze reklamowym za prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi akcje o charakterze reklamowym, w ramach których dokonuje wydań prezentów dla osób, które wypełnią przesłane im ankiety. Ankiety są skierowane do pracowników aptek. Przykładowo, jedna z ankiet przeprowadzona była w celu uzyskania informacji na temat:

- wiedzy pacjentek na temat problemów związanych z wiekiem przekwitania oraz objawów wypadowych,

- potrzeby akcji edukacyjnej dotyczącej problemów związanych z problemami okresu przekwitania,

- uzyskania informacji jakiego rodzaju problemy związane ze zmianami okresu przekwitania są najtrudniejsze dla pacjentek.

Akcja polegająca na przesyłaniu ankiet ma na celu:

- rozpoznanie potencjalnych potrzeb i problemów pacjentów, które pozwalają Spółce dostosować jej ofertę do aktualnych potrzeb potencjalnych klientów w miejscu (okolicy), gdzie znajduje się apteka;

- ugruntowanie swojego wizerunku jako podmiot, który prowadząc swoją działalność gospodarczą związaną ze sprzedażą i dystrybucją produktów farmaceutycznych jest zainteresowany zdrowiem i problemami pacjentów w celu bieżącego dostosowania swojej oferty do potrzeb danego rynku;

- przekazanie informacji potencjalnym zainteresowanym na temat produktów Spółki, a w konsekwencji wzbudzanie zainteresowania nimi;

- wykorzystywaniu informacji przedstawionych w ankietach dla celów marketingowych, np. na podstawie wyników ankiet przygotowane są opracowania na temat postrzegania produktów Spółki przez klientów, a wyniki tych opracowań są wykorzystywane w materiałach marketingowych (broszurach, ulotkach, itp.) Spółki.

W celu zmotywowania pracowników aptek do wypełniania i przesyłania ankiet, Spółka zamieszcza na nich informacje, że np. pierwsze 500 osób, które nadeślą ankietę, otrzyma nagrodę (np. apaszkę, kosmetyk, produkt Spółki). Pozwala to Spółce zapewnić efektywność prowadzonej akcji ankietowej.

Gdyby Spółka nie mogła skutecznie przeprowadzić akcji ankietowej (tj. gdyby odbiorcy nie odsyłali otrzymanych ankiet), alternatywną formą przeprowadzenia ankiety byłyby wizyty osób roznoszących i wypełniających ankiety u wytypowanych osób. Akcja taka byłaby znacznie droższa i czasochłonna. Tym samym z gospodarczego punktu widzenia akcja byłaby nieefektywna.

W uzupełnieniu wniosku, przesłanym do tutejszego urzędu skarbowego w dniu 26 czerwca 2007 r. Spółka informuje, że przedmiotem jej działalności jest handel hurtowy produktami leczniczymi, suplementami diety i kosmetykami. Obrót produktami leczniczymi dokonywany jest zgodnie z przepisami Prawa Farmaceutycznego. Spółka sprzedaje swoje towary do hurtowni farmaceutycznych, których odbiorcami są apteki, natomiast ostatecznymi konsumentami towarów (zarówno produktów leczniczych, suplementów diety oraz kosmetyków) będących przedmiotem obrotu Spółki są klienci aptek.

W uzupełnieniu wniosku w Spółka informuje, że akcje związane z prowadzeniem ankiet mogą mieć dwojaki charakter:

a) mogą mieć charakter reklamowy ? w takim przypadku Spółka na ankietach umieszczać będzie dodatkowe informacje wartościujące o walorach produktów oferowanych przez Spółkę. Dodatkowo, w takim przypadku towary wydane przez Spółkę opatrzone będą logo Spółki lub logo produktu oferowanego przez Spółkę. Logo może być umieszczane bezpośrednio na produkcie (w szczególności, w przypadku produktów Spółki) lib na opakowaniu wydawanych towarów (w przypadku innych produktów);

b) mogą mieć wyłącznie charakter informacyjny ? tj. celem dokonywanych ankiet będzie rozpoznanie potencjalnych potrzeb i problemów pacjentów, które pozwalają Spółce dostosować jej ofertę do aktualnych potrzeb potencjalnych klientów w miejscu (okolicy), gdzie znajduje się apteka. Przygotowanie odpowiednich zestawień na podstawie uzyskanych ankiet i przekazanie informacji potencjalnym zainteresowanym na temat produktów Spółki, a w konsekwencji wzbudzenia zainteresowania nimi.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółka wnosi o potwierdzenie, iż w przedstawionym poniżej stanie faktycznym koszty związane z nabyciem prezentów wydawanych osobom odsyłającym Spółce wypełnione ankiety stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów (art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 21, poz. 86 z późn. zm., zwana dalej: ustawa o CIT)).

Jak twierdzi Spółka, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1.

Zdaniem Spółki prowadzone przez Spółkę działania są typowymi działaniami o charakterze informacyjno ? reklamowym i w tym przypadku nie znajduje zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Zdaniem spółki bezspornym celem poniesionych wydatków jest osiągnięcie przychodów, tj. przekazanie informacji o Spółce potencjalnym nabywcom jej produktów, identyfikacji problemów pacjentów oraz przez to dostosowanie oferowanych produktów do aktualnych potrzeb potencjalnych klientów oraz zwiększenie sprzedaży w danym punkcie (aptece).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia reprezentacji, nie określają również wydatków, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Posiłkując się definicją reprezentacji przyjętą w orzecznictwie sądów administracyjnych na podstawie słownika języka polskiego, można przyjąć, że reprezentacja to okazałość, wystawność, działanie zmierzające do stworzenia i utrwalenia jako najkorzystniejszego wizerunku firmy poprzez wystrój firmy, interesujące logo, tablice informacyjne czy sposób podejmowania interesantów i kontrahentów.

Zdaniem Spółki ponoszone wydatki nie mają charakteru reprezentacji, gdyż wydawane nagrody nie są związane z jakimkolwiek działaniem opisanym powyżej w ramach pojęcia reprezentacja. W szczególności celem Spółki jest reklama produktów Spółki oraz uzyskanie od odbiorcy ankiet określonych informacji poprzez przedstawienie kilku pytań i w ten sposób dostosowane oferty do danego rynku lokalnego, na którym znajduje się dana apteka, a w efekcie zwiększenie sprzedaży.

Ustalenie nagrody jak wskazano wyżej motywuje jedynie pytane osoby do wysłania ankiety. Spółka pragnie podkreślić, że gdyby było możliwe skuteczne uzyskanie informacji zawartej w ankiecie bez ustalenia nagrody, Spółka z pewnością z takiej możliwości by skorzystała (zmniejszenie kosztów).

Dodatkowo należy podkreślić, że finansowanie nagrody jest jedynie jednym z wielu innych wydatków, które są związane z akcją ankietową (druk materiałów, koszty wysyłki, analiza udzielonych odpowiedzi itp.).

Zdaniem Spółki wydatki związane z przeprowadzoną akcją ankietową nie powinny być różnicowane, tj. wydatki związane z drukiem ankiet w formie karty pocztowej oraz ich wysyłka powinny być traktowane dla celów podatkowych identycznie jak wydatki związane z zakupem nagród wydawanych uczestnikom ankiety. Tym samym pojęcie, że pozostałe wydatki związane z akcją nie są reprezentacją oznacza, że również koszt nagrody nie stanowi reprezentacji.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy stanowić będą koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu lub zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Obowiązkiem podatników, jako odnoszących ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi akcje związane z prowadzeniem ankiet, w ramach których dokonuje wydań prezentów dla osób, które wypełnią przesłane im ankiety. Ankiety są skierowane do pracowników aptek. W celu zmotywowania pracowników aptek do wypełniania i przesyłania ankiet, Spółka nagradza osoby, które odeślą wypełnioną ankietę (np. apaszką, kosmetykiem, produktem Spółki). Jak podnosi Spółka, celem poniesionych wydatków związanych z w/w akcją jest osiągnięcie przychodów, tj. przekazanie informacji o Spółce potencjalnym nabywcom jej produktów, identyfikacji problemów pacjentów oraz przez to dostosowanie oferowanych produktów do aktualnych potrzeb potencjalnych klientów oraz zwiększenie sprzedaży w danym punkcie (aptece).

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) nie uważa się za koszt uzyskania przychodu podatku od towarów i usług, z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami. Tak więc, aby móc zaliczyć koszty związane z akcją ankietową przedstawioną w stanie faktycznym wniosku Spółki, do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości, tj. wraz z podatkiem należnym, należy wykazać, iż akcja ta nosi znamiona reprezentacji lub reklamy. Wobec tego, że przepisy podatkowe nie definiują pojęć ?reklama? i ?reprezentacja? należy odnieść się do ich definicji słownikowych.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego (PWN, Warszawa 1981) ?reprezentacja? to ?okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną?, a więc poprzez reprezentację należy rozumieć ?dobre reprezentowanie firmy?, które może polegać między innymi na odpowiednim sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, wystroju firmy, tablicach informacyjnych. W świetle powyższego należy uznać, iż zorganizowana przez Spółkę akcja przedstawiona we wniosku polegająca na rozsyłaniu do pracowników aptek ankiet, nie mieści się w przedstawionej definicji reprezentacji. Również nagradzanie części osób, które odeślą wypełnioną ankietę, mające na celu zmotywowanie osób do których skierowana jest ankieta do wypełnienia jej o odesłania Spółce, jako ściśle związane z tą akcją nie nosi znamion reprezentacji.

Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN z 1996 r. tom 3 (str.37 i 45) reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia. Natomiast według Słownika Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego, tom VII Warszawa 1965 r. (str. 901 i 902) reklama to rozpowszechnianie informacji o usługach, towarach i możliwościach nabycia towarów zwykle za pomocą ogłoszeń w radio, telewizji itp. W świetle powyższych definicji słownikowych ?reklamy? za najistotniejszą jej cechę można przyjąć to, że są to zawsze informacje o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartości i możliwościach nabycia, przekazywane bliżej nieokreślonemu kontrahentowi, mające na celu zachęcenie do kupna potencjalnego klienta.

Jednakże należy stwierdzić, iż jak wynika z wyjaśnień przesłanych przez Spółkę, do działalności prowadzonej przez Spółkę, która jest związana z obrotem produktami leczniczymi mają zastosowanie przepisy szczególne, tj.

ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533 ze zm.). W art. 52 ust. 1 i 2 tej ustawy określona została definicja i katalog czynności stanowiących reklamę produktu leczniczego, zgodnie z którą reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie: liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych. Zwrócić również należy uwagę, iż dla działalności reklamowej Prawo farmaceutyczne przewiduje szereg ograniczeń, które zostały wymienione w art. 53 - 64. Przykładowo w art. 58 ust. 1 zawarto zakaz kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi reklamy produktu leczniczego polegającego na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania. Jednak zgodnie z art. 58 ust. 3 Prawa farmaceutycznego powyższy zakaz nie dotyczy dawania przedmiotów o wartości materialnej nieprzekraczającej 100 zł. związanych z praktyką medyczną lub farmaceutyczną opatrzonych znakiem reklamującym daną firmę lub produkt leczniczy.

Odnosząc w/w definicje reklamy do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, iż w przypadku akcji Spółki, która ma charakter reklamowy, polegającej na rozsyłaniu do pracowników aptek ankiet, które zawierają oprócz zestawu pytań dodatkowe informacje wartościujące o walorach produktów oferowanych przez Spółkę, a wydawane przez Spółkę towary stanowiące nagrodę za wypełnienie i odesłanie ankiety opatrzone będą logo Spółki lub logo produktu oferowanego przez Spółkę, można uznać za akcję związaną z reklamą.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż wydatki związane z nabyciem prezentów wydawanych osobom odsyłającym Spółce wypełnione ankiety w związku z przeprowadzoną przez Spółkę akcją ankietową, zawierającą w rozsyłanych ankietach treści zachęcające do zakupu określonego towaru, czy też zachwalające dany towar i pozostające w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z tymi przychodami mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w związku z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) do kosztów uzyskania przychodów Spółka będzie mogła zaliczyć podatek należny związany z tymi wydatkami.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanawia jak na wstępie.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w pozostałej części wniosku, tj. w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pełnej wysokości wydatków związanych z nabyciem prezentów wydawanych w związku z prowadzoną przez Spółkę akcją ankietową o charakterze wyłącznie informacyjnym, udzielona zostanie odrębnym postanowieniem.

Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia (lub) w dniu zaistnienia przedstawionego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, jednakże jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do momentu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika